loader image

تقاضای بنزین علیرغم رونق خودروهای برقی به رشد خود ادامه می دهد

 

منبع: oilprice

نوشته: HALEY ZAREMBA

 

*افزایش پذیرش خودروهای الکتریکی در چین و ایالات متحده رشد تقاضای جهانی بنزین را کند می کند.

*انتظار می رود تقاضای جهانی بنزین در سال 2024 تنها 340 هزار بشکه در روز رشد کند و در مجموع به 26.5 میلیون بشکه در روز برسد.

*پیش بینی می­شود تا سال 2030 خودروهای برقی دو سوم فروش جهانی خودرو را به خود اختصاص دهند، اما این رشد هنوز برای رسیدن به اهداف جهانی آب و هوا کافی نیست.

 

انتظار می‌رود افزایش استقبال از خودروهای الکتریکی در ایالات متحده و چین در رشد تقاضای بنزین در سال جاری تأثیر منفی بگذارد. در یکی از گویاترین آمار در مورد نفوذ خودروهای الکتریکی به بازار جهانی که تاکنون دیده‌ایم، شرکت مشاوره جهانی Wood Mackenzie پیش‌بینی می‌کند که رشد تقاضای بنزین در طول سال 2024 به نصف کاهش می‌یابد.

چین از نظر تولید EV در مسیر رشد استراتوسفر قرار دارد. 60 درصد از کل فروش خودروهای برقی در جهان در چین انجام می‌شود و انتظار می‌رود که خودروهای برقی 40 درصد از کل صادرات خودروهای کشور را در سال 2024 با رقم فوق‌العاده 2.4 میلیون دستگاه تشکیل دهند. این دو برابر رقم سال گذشته است، پس از اینکه این کشور فروش خودروهای برقی جدید خود را با کاهش چشمگیر 82 درصدی در سال قبل، در سال 2022 افزایش داد. هدف: 40 درصد از وسایل نقلیه فروخته شده تا سال 2030. در همین بازه زمانی، برخی استان های چین مانند جزیره هاینان به احتمال زیاد 100 درصد فروش خودروهای جدید برقی خواهند داشت.

ایالات متحده به دلیل اینکه در مقایسه با چین و بسیاری از کشورهای اروپایی در مسیر آهسته ای برای پذیرش خودروهای برقی قرار دارد مورد انتقاد قرار گرفته است، اما از نظر حجمی فروش خودروهای برقی در ایالات متحده نیز سهم قابل توجهی در کل فروش جهانی دارد. و دولت بایدن سخت در تلاش است تا نرخ فرزندخواندگی داخلی را افزایش دهد. همین هفته، دولت فدرال قوانین نهایی را در مورد مقررات خودروهای پاک قانون کاهش تورم (IRA) منتشر کرد که هزینه خودروهای برقی را برای مصرف کنندگان کاهش می دهد و امیدواریم رشد قابل توجهی را افزایش دهد.

رشد استفاده از خودروهای برقی از سوی این دو غول اقتصادی و همچنین نرخ‌های بالاتر پذیرش در کشورهای کوچک‌تر از جمله نروژ، ایسلند، سوئد و هلند، صنعت خودروهای الکتریکی جهانی را به سمت ارتفاعات جدیدی سوق می‌دهد. پیش بینی می شود تا سال 2030 خودروهای برقی دو سوم فروش خودرو در جهان را به خود اختصاص دهند.

همه اینها تأثیر قابل توجهی بر صنعت سوخت های فسیلی و به ویژه بر تقاضای بنزین خواهد داشت. تقاضای جهانی بنزین در بقیه سال به رشد خود ادامه خواهد داد، اما تنها با ۳۴۰ هزار بشکه در روز، در مجموع به ۲۶.۵ میلیون بشکه در روز در مقایسه با رشد ۷۰۰ هزار بشکه ای سال ۲۰۲۳ خواهد رسید. نرخ رشد به اندازه سال 2020 پایین خواهد بود، در دوران اوج همه گیری کووید-19، زمانی که بسیاری از ما مایل های بسیار کمتری را روی خودروهای خود می گذاشتیم. در واقع، وود مکنزی می گوید که چین به سرعت به اوج تقاضای بنزین نزدیک می شود و ایالات متحده قبلاً از آن عبور کرده است. انتظار می رود مصرف بنزین در ایالات متحده در سال 2024 ثابت بماند.

با این حال، حتی این رشد چشمگیر تقاضای خودروهای الکتریکی و کاهش رشد تقاضای بنزین برای رسیدن به اهداف جهانی آب و هوا کافی نیست. مؤسسه منابع جهانی گزارش می دهد: «موتورهای برقی باید 75 تا 95 درصد از فروش خودروهای سواری را تا سال 2030 به خود اختصاص دهند تا به اهداف آب و هوایی بین المللی با هدف حفظ گرمایش زمین تا 1.5 درجه سانتیگراد (2.7 درجه فارنهایت) برسند. این به طور قابل توجهی بالاتر از 66 درصدی است که انتظار می‌رود به آن برسیم، و نشان می‌دهد که بخش دولتی و خصوصی باید اکنون زمینه را برای خم کردن منحنی در 6 سال آینده فراهم کنند.

در واقع، سال 2024 تنها یک سال رکورد برای رشد خودروهای برقی نخواهد بود. همچنین این یک سال رکورد در مصرف نفت است. دانیل ریمی، یکی از همکاران موسسه تحقیقات محیط زیست و انرژی Resources for the Future، اخیراً به نقل از Inside Climate News گفت: «بر اساس سیاست‌های فعلی، خودروهای برقی تهدیدی وجودی برای تقاضای جهانی نفت نیستند، حتی نزدیک هم نیستند. اگر می‌خواهیم به اهداف بلندمدت اقلیمی خود برسیم، به سیاست‌های عمومی و نوآوری‌های فنی بیشتری نیاز داریم تا ما به جایی که باید برسیم.»

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *