loader image

نوآوری تازه در میان صنایع پالایش گاز دنیا ثبت شد

نوآوری تازه در میان صنایع پالایش گاز دنیا ثبت شد

مدیرعامل شرکت پالایش گاز شهید هاشمی‌نژاد از ثبت نوآوری تازه در میان صنایع پالایش گاز دنیا از سوی این پالایشگاه با اجرای طرحی دانش‌بنیان خبر داد.

یحیی فیضی در گفت‌وگو با خبرنگار شانا با اشاره به بهره‌برداری از واحد شماره یک پروژه تغلیظ گاز اسیدی پالایشگاه گاز شهید هاشمی‌نژاد و آغاز عملیات اجرایی واحد شماره ۲ این پروژه با بیان اینکه این طرح به‌طور کامل دانش‌بنیان بوده و به‌عنوان یک نوآوری ثبت اختراع شده است، اظهار کرد: در طراحی برج تغلیظ از پیشرفته‌ترین نرم‌افزارهای شبیه‌ساز مهندسی شیمی بهره بردیم.

وی افزود: مکانیسم‌های دفع و جذب طراحی‌شده در این برج که سرانجام سبب جذب کامل گاز سولفید هیدروژن و آزادسازی کامل گاز دی‌اکسیدکربن به‌صورت انتخابی است، براساس روابط تعادلی واکنش‌های شیمیایی با انتخاب مناسب شرایط دمایی و فشاری برای آزادسازی گاز دی‌اکسید کربن و جذب گاز سولفید هیدروژن در برجی به ارتفاع ۴۳ متر و وزن ۱۱۰ تن استفاده شده است.

مدیرعامل شرکت پالایش گاز شهید هاشمی‌نژاد با بیان اینکه طراحی برجی با این ابعاد و ویژگی‌ها برای نخستین‌بار در میان صنایع پالایش گاز دنیا به دست توانمند مهندسان پالایشگاه هاشمی‌نژاد و با کمک مشاوران خبره دانش‌بنیان انجام شده است، تصریح کرد: افزون بر برج، طراحی همه پمپ‌های مبدل‌های حرارتی، فن‌های هوایی و جداکننده‌ها نیز با دانش داخلی انجام شد.

فیضی تأکید کرد: ساخت برج و همه تجهیزات یادشده هم از سوی شرکت‌های توانمند داخلی انجام شد که این کار بزرگ تجلی واقعی عمل به شعار سال تولید، دانش‌بنیان و اشتغال‌آفرین است.

وی در پاسخ به این پرسش که اجرای این طرح تا چه اندازه از خروج ارز جلوگیری کرد، گفت: اگر این طرح ابتکاری و دانش‌بنیان اجرا نمی‌شد، برای حصول نتایج مشابه باید واحدی مشابه واحدهای تصفیه گاز موجود پیش از واحدهای بازیافت گوگرد اجرا می‌کردیم که با توجه به جانمایی واحدهای کنونی اولاً امکان‌پذیر نبود، ثانیاً واردات تجهیزات از خارج حدود ۱۰ میلیون دلار ارزبری داشت.

مدیرعامل شرکت پالایش گاز شهید هاشمی‌نژاد با بیان اینکه این طرح دستاوردهای محیط زیستی، اقتصادی و حفظ انرژی داشته است، اظهار کرد: کاهش انتشار So2 به محیط تا ۲۱ هزار تن در سال، کاهش انتشار CO2 به محیط ناشی از کاهش مصرف سوخت تا ۲۲ هزارتن در سال و کاهش تولید پسماند کاتالیستی به مقدار ۱۱۰ تن در سال از جمله دستاوردهای محیط زیستی اجرای این طرح است.

به گفته فیضی، افزایش تولید گوگرد سالیانه معادل ۱۰۲۹۴ تن به ارزش ۱۳۰ میلیارد ریال، کاهش سالانه مصرف کاتالیست تا ۱۱۰ تن به ارزش ۷۷ میلیارد ریال، کاهش مصرف سوخت سالانه معادل ۱۲ میلیون مترمکعب بر مبنای بهای گاز صادراتی حدود ۵۴۰ میلیارد ریال و ایجاد ظرفیت تولید ۲۰۰ هزار تن CO2 در سال به‌عنوان محصول جانبی واحد تغلیظ به ارزش ۷۰۰ میلیارد ریال دستاوردهای اقتصادی آن است.

وی یادآور شد: از جمله دستاوردهای در حوزه انرژی نیز می‌توان به کاهش تولید بخار LP تا ۲۱۶ تن در روز، کاهش مصرف سوخت سالانه معادل ۱۲ میلیون مترمکعب و بهبود ناترازی شبکه بخار پالایشگاه و استفاده از ۴۰ درصد بخار مازاد اشاره کرد.

مدیرعامل شرکت پالایش گاز شهید هاشمی‌نژاد همچنین بیان کرد: افزون بر دستاوردهای یادشده می‌توان به ایجاد ظرفیت هیدرولیکی معادل ۱۱ هزار مترمکعب بر ساعت در واحد بازیافت گوگرد (معادل ۲۰ درصد ظرفیت عملیاتی واحد) و افزایش پایداری تولید گاز به‌واسطه حذف ترکیبات مسموم‌کننده از کاتالیست اشاره کرد.

فیضی در پایان اعلام کرد که با اجرایی شدن واحد دوم این طرح همه مزایای یادشده دو برابر می‌شود.

کد خبر 464946

منبع خبر از سایت شانا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *