loader image

همیاری نیروهای مسلح کشور برای پیشبرد پروژه‌های صنعت گاز

به گزارش خبرنگار شانا، مجید چگنی در آیین امضای قرارداد تدوین الگوی ملی استقرار نظام هوشمندسازی توزیع و اندازه‌گیری گاز طبیعی بین شرکت ملی گاز ایران و دانشگاه صنعتی مالک اشتر گفت: همسو با تفاهم‌نامه‌ای که وزیر نفت با وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح حدود چند ماه پیش امضا کرد، مقرر شد صنعت تخصصی، فنی و کلیدی نفت بتواند از ظرفیت‌ها و توانمندی‌های وزارت دفاع استفاده کند، زیرا صنعت دفاعی در اقتصاد کشور بسیار پیشروست.

وی ادامه داد: امیدواریم از تجربه‌های صنعت دفاعی کشور به‌ویژه در ساخت تجهیزات و اقلامی که مورد نیاز صنعت نفت است، بهره کافی ببریم. در صنعت گاز پروژه بسیار مهمی را در دستور کار داریم و با توجه به نیاز موجود باید این موضوع را با سرعت و قدرت جلو ببریم تا بتوانیم بحث هوشمندسازی را در صنعت گاز کشور نهادینه کنیم.

معاون وزیر نفت در امور گاز با تأکید بر اینکه کل کشور به گاز وابسته شده است، تصریح کرد: اکنون بیش از ۳۰ میلیون واحد گازرسانی شده است و هیچ صنعتی در کشور با این عظمت وجود ندارد.

چگنی افزود: متأسفانه با وجود توسعه گازرسانی در کشور، به‌طور هم‌زمان و موازی از فناوری‌های روزآمد دنیا استفاده نکردیم، در حالی که بسیاری از کشورهای اروپایی در بحث کنترل هوشمند مصرف گاز از فناوری‌های نو بهره می‌برند و در آن پیشرو هستند.

وی اظهار کرد: ایران در مقایسه با دیگر کشورهای دنیا در حوزه مصرف گاز اسراف‌کار است و استاندارد جهانی مصرف بسیار پایین‌تر از رقمی است که در کشور ما مصرف می‌شود، در حالی که گاز با قیمت ناچیزی در اختیار مردم است.

مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران با بیان اینکه راهی جز حرکت به سوی بهینه‌سازی مصرف انرژی نداریم، گفت: کنتورهای هوشمند مزایای زیادی دارد که یکی از مزایای آن اعمال حاکمیت است. به این معنا که اگر زمانی قرار بر اعمال سهمیه‌بندی و محدودیت منابع باشد می‌توان با کنتورهای هوشمند برنامه‌ریزی کرد. از سویی مصرف‌کننده با استفاده از این فناوری می‌تواند از مقدار مصرف خودآگاه باشد و هشدارهایی هم به او داده شود.

چگنی بیان کرد: حتی با استفاده از این ابزار اگر خانواری بتواند در مصرف انرژی خود ذخیره داشته باشد، اختیار فروش آن را در بازار و با قیمت صادراتی خواهد داشت که همه این کارها در قالب اجرا و استفاده از کنتور هوشمند قابل اجراست.

وی با تأکید بر اینکه چشم ما به شرکت‌های دانش‌بنیان داخلی است و باید از توان آنها استفاده کنیم، اظهار کرد: هدف نهایی این است که همسو با دولت الکترونیک که سیاست راهبردی دولت بوده، بتوانیم گامی مؤثر برداریم.

سرمایه‌گذاری صنایع دفاع برای پروژه‌های بومی

قاسم تقی‌زاده، رئیس دانشگاه صنعتی مالک اشتر هم در سخنانی گفت: ما اکنون در پروژه‌های بدیع، نوظهور و شالوده‌شکن حدود ۱۵۸ فناوری را احصا کردیم و در حال انجام داریم که قرار است در برنامه‌ای چهار ساله هم در تأمین نیازهای نیروهای مسلح و هم برای همراهی، همیاری و هماهنگی با پروژه‌های بزرگ ملی گام برداریم که امروز آیین امضای قرارداد یکی از آن پروژه‌هاست.

وی افزود: دانشگاه مالک اشتر حدود ۳۴۸ هیئت علمی موقر و اساتید تمام و دانشیار دارد که در هشت سال دفاع مقدس، رزمنده بودند و امروز برای توسعه مباحث غیرنظامی گاز برمی‌دارند. اگر ما در طول حدود ۳۷ سال درگیر پروژه نظامی و ساخت انواع موشک‌های زمین به زمین، هوا به هوا، ضدزره، کروز و فعالیت‌های بسیار گسترده با فناوری‌های بسیار پیچیده و در لبه دانش بودیم، امروز با پایان جنگ فرصتی پیدا کردیم که سرریز این دستاوردها را برای انجام فعالیت‌های غیرنظامی داشته باشیم.

رئیس دانشگاه صنعتی مالک اشتر تصریح کرد: خوشبختانه میانگین سنی عزیزانی که ما در دانشگاه داریم بین ۳۴ تا ۳۵ سال است و تمایز این دانشگاه با دیگر دانشگاه‌های کشور و حتی بسیاری از دانشگاه‌ها در سطح بین‌المللی این است که بیش از اینکه دانشگاهی آموزشی باشیم، دانشگاهی پژوهش‌محور هستیم و پروژه‌های مهمی در سطح ملی را پیش می‌بریم.

تقی‌زاده با بیان اینکه دانشگاه مالک اشتر روی فناوری‌های بومی و نویی کار می‌کند که ممکن است آمریکایی‌ها هم آن را نداشته باشند، تأکید کرد: ما در بحث جنگ نامتقارن برنامه‌ریزی و سرمایه‌گذاری کردیم و فناوری‌هایی را ساختیم که تاکنون رسانه‌ای نشدند و برای روز محتمل اگر لازم شد، استفاده می‌شوند.

منبع خبر از سایت شانا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *