loader image

استفاده از فناوری‌های نو نمک‌زدایی برای جلوگیری از افزایش تولید نفت نمکی

به گزارش شانا به نقل از شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب، علیرضا دانشی در نشست پیش‌بینی بهره‌دهی چاه‌های شرکت بهره‌برداری نفت و گاز کارون برای نیمه دوم سال ۱۴۰۱ با اشاره به جایگاه و اهمیت شرکت بهره‌برداری نفت و گاز کارون گفت: مخازن شرکت نفت و گاز کارون اهمیتی ویژه دارند و به لحاظ نقش آنها در تولید، موضوعات مرتبط با روسطحی و زیرسطحی آن نیازمند توجه جدی است.

وی با اشاره به برنامه افزایش تولید مناطق نفت‌خیز جنوب و ظرفیت‌سازی و استفاده از فناوری‌های روزآمد تولید گفت: با توجه به افزایش تولید نفت نمکی از جمله در شرکت نفت و گاز کارون در سال‌های آینده، روش‌های قدیمی جوابگو نیست و باید درباره استفاده از فناوری‌های نو نمک‌زدایی با همکاری شرکت‌های دانش‌بنیان برنامه‌ریزی لازم انجام شود.

مدیرعامل شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب با تأکید بر رفع مسائل و مشکلات تولید و بهره‌برداری از چاه‌ها، برنامه‌ریزی برای تعیین تکلیف و شتاب‌بخشی به پروژه‌های مرتبط با تولید از جمله طرح توسعه ۲۸ مخزن را خواستار شد.

دانشی اظهار کرد: با توجه به اینکه شرایط برای تولید بار اول مهیاست می‌توان با استفاده از ظرفیت شرکت‌های دانش‌بنیان داخلی، همچنین همکاران توانمند، در حوزه‌های مورد نیاز از جمله پمپ‌های دوفازی، تصفیه پساب‌های صنعتی و خطوط لوله اقدام‌های مؤثری انجام داد.

وی ادامه داد: تأسیسات شرکت نفت و گاز کارون در مجاورت کلانشهر اهواز قرار دارد و باید برای جمع‌آوری کامل گازهای همراه نفت و تصفیه پساب‌های نمک‌زدایی به‌منظور حفظ محیط زیست و استفاده از ثروت ملی اقدام‌های شایانی انجام شود.

تحقق بیش از ۱۰۰ درصدی تولید نفت کارون در نیمه نخست ۱۴۰۱

حسن شهروئی، مدیرعامل شرکت بهره‌برداری نفت و گاز کارون نیز در این جلسه با تشریح عملکرد این شرکت در نیمه نخست امسال گفت: در ۶ ماه نخست امسال بیش از ۱۰۰ درصد برنامه تولید نفت این شرکت محقق شده است.

وی گفت: ۹۹.۴ درصد گازهای همراه نفت نیز در شرکت نفت و گاز کارون جمع‌آوری شده که در موضوع صیانت از محیط زیست و پیشگیری از آلودگی هوا دستاورد مهمی به شمار می‌آید.

مدیرعامل شرکت بهره‌برداری نفت و گاز کارون ادامه داد:‌ از دیگر فعالیت‌های این شرکت مرتبط با محیط زیست، جمع‌آوری پساب‌های نمک‌زدایی است که از مجموع ۵۸۰۰۰ بشکه پساب تولیدی تأسیسات نمکزدایی که بیش از ۹۹ درصد آن مطابق با استانداردهای سازمان حفاظت محیط زیست است، به چاه‌ها تزریق می‌شود.

شهروئی با اشاره به اینکه شرکت نفت و گاز کارون راهبری چهار میدان نفتی را به‌عهده دارد، گفت: بیش از ۴۷ درصد فعالیت‌های شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب در زمینه افزایش تولید به شرکت نفت و گاز کارون اختصاص دارد و این موضوع از نقاط قوت این شرکت است.

وی درباره اقدام‌های این شرکت در حوزه ساخت داخل و تأمین قطعات و تجهیزات مورد نیاز نیز گفت: از ابتدای امسال تاکنون ۷۷۳ قلم کالا و تجهیزات مورد نیاز این شرکت به ارزش ۵۸ میلیارد ریال با استفاده از توانمندی شرکت‌های دانش‌بنیان بومی‌سازی شده است.

مدیرعامل شرکت بهره‌برداری نفت و گاز کارون با بیان اینکه تعمیرات اساسی ۲۱۷ دستگاه تجهیزات ثابت و دوار تأسیسات این شرکت در نیمه نخست امسال انجام شده است، گفت: هم‌اکنون ۱۸ شرح نیاز با برآورد ۲۲ هزار میلیارد ریال در کمیته‌های فنی مدیریت برنامه‌ریزی تلفیقی در زمینه‌های نوسازی و توسعه تأسیسات و خطوط لوله در حال تصویب‌خواهی است.

در ادامه این جلسه ظرفیت تولید مخازن نفتی اهواز، منصوری، آب‌تیمور و رامین برای ۶ ماه دوم سال ۱۴۰۱ همراه با مقایسه عملکرد آنها در ۶ ماه نخست امسال بررسی شد و راهکارهای تخصصی، فنی و عملیاتی لازم برای تحقق برنامه پیش‌بینی‌شده از سوی مدیران و کارشناسان شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب و شرکت بهره‌برداری نفت و گاز کارون ارائه شد.

منبع خبر از سایت شانا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *