loader image

استفاده ۱۰۰ درصدی از دانش بومی در پروژه تغلیظ گازهای اسیدی پالایشگاه هاشمی‌نژاد

استفاده ۱۰۰ درصدی از دانش بومی در پروژه تغلیظ گازهای اسیدی پالایشگاه هاشمی‌نژاد

مدیرعامل شرکت پالایش گاز شهید هاشمی‌نژاد از استفاده ۱۰۰ درصدی از دانش بومی در پروژه تغلیظ گازهای اسیدی این پالایشگاه خبر داد.

به گزارش شانا به نقل از شرکت ملی گاز ایران، یحیی فیضی درباره بهره‌برداری از واحد شماره یک پروژه تغلیظ گاز اسیدی و آغاز عملیات اجرایی واحد شماره ۲ این پروژه، با تأکید بر تمام‌ایرانی بودن آن، گفت: شرکت پالایش گاز شهید هاشمی‌نژاد مانند دیگر شرکت‌های پیشرو صنعت گاز، پایداری کسب‌وکار خود را بر سه محور اقتصاد، محیط زیست و انجام مسئولیت‌های اجتماعی قرار داده است.

وی ادامه داد: از این رو این شرکت با وجود اینکه مجموعه‌ای دولتی است، اما باید ظرفیت‌های خود را به‌عنوان یک بنگاه اقتصادی مدنظر قرار دهد و با ارائه طرح‌های کارشناسی نسبت به افزایش سطح بهره‌وری و ارائه محصولات اقدام کند.

مدیرعامل شرکت پالایش گاز شهید هاشمی‌نژاد تصریح کرد: در عصر کنونی، مأموریت‌های ما در جهاد تولید، جنبه شرعی به خود گرفته و لازم است با این نگاه به وظایف خود در خدمت‌رسانی به مردم برای تولید پایدار و بهره‌ور گاز اقدام کنیم.

فیضی افزود: با توجه به ظرفیت بالای این پالایشگاه در زمینه تولید گوگرد، این شرکت در بعد محیط زیستی با انجام طرح‌های متعددی از جمله کاهش گازهای ارسالی به مشعل و تغلیظ گازهای اسیدی، گام‌های مهمی در این مسیر برداشته است.

وی با اشاره به مسئولیت‌های اجتماعی پالایشگاه شهید هاشمی‌نژاد در عرصه خدمت‌رسانی به مردم و مناطق محروم گفت: افزون بر تأمین گاز بخش‌های خانگی و صنایع در شمال و شرق کشور از سوی این پالایشگاه، ظرفیت‌ها و منابع آن باید برای ارتقای کیفی معیارهای معیشتی اقشار مختلف شهرهای منطقه به‌ویژه جوانان قرار گیرد.

مدیرعامل شرکت پالایش گاز شهید هاشمی‌نژاد تأکید کرد: بهره‌مندی از سرمایه انسانی توانمند این اعتمادبه‌نفس را به مدیران می‌دهد که بر دانش و توان داخلی تکیه کنند و نتیجه این می‌شود که شاهد اجرای پروژه‌های کارآمد و مبتنی بر دانش فنی بالا و تمام‌ایرانی هستیم که این موارد سبب می‌شود نگاه به درون در صنایع تقویت شود.

فیضی یادآور شد: حرکت در مسیر اجرای پروژه تغلیظ گازهای اسیدی که با تلاش مدیرعامل سابق پالایشگاه کلید خورد، پس از آن انجام شد که بررسی کارشناسان پالایشگاه نشان داد با تشکیل کارگروه‌های تخصصی، می‌توان راهکار بهینه و مناسبی که ثمره آن پروژه تغلیظ گازهای اسیدی است، انتخاب و اجرا شود تا بازده تولید محصولات جانبی پالایشگاه افزایش یابد.

بر اساس این گزارش، یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های این پروژه، استفاده ۱۰۰ درصدی از دانش بومی و داخلی است که سبب شده در کل مراحل تحقیق و ارزیابی، طراحی، تجهیز و اجرا به‌طور کامل از ظرفیت متخصصان و شرکت‌های داخلی بهره‌گیری شود. دستاوردهای این پروژه که با اعتباری حدود ۴۲۰ میلیارد ریال راه‌اندازی و با برآورد بازگشت سرمایه کمتر از دو سال انجام شده، در سه بخش اقتصادی، محیط زیستی، بهینه‌سازی و اصلاح فرآیند پالایشگاه دسته‌بندی می‌شود.

کاهش انتشار آلاینده‌های so2 به محیط به مقدار ۲۲ هزار تن در سال، کاهش سالانه مصرف سوخت به مقدار ۱۲ میلیون مترمکعب و کاهش تولید پسماند کاتالیست تا ۱۱۰ تن در سال از جمله دستاوردهای بهینه‌سازی پالایشگاه گاز شهید هاشمی‌نژاد و دستاوردهای محیط‌زیستی این طرح است.

همچنین در بعد اقتصادی، دستاوردهایی مانند ۷۰۰ میلیارد ریال سودآوری در سال با تولید و فروش ۲۰۰ هزار تن CO2 و ۲۲۰ میلیارد ریال سودآوری سالانه با فروش ۱۱ هزار تن گوگرد و ۵۴۰ میلیارد ریال سودآوری با کاهش ۱۲ میلیون مترمکعب مصرف سوخت و ۸۰ میلیارد ریال صرفه‌جویی در اثر کاهش خرید ۱۱۰ تن کاتالیست در اثر بهره‌برداری از این طرح حاصل می‌شود.

کد خبر 464007

منبع خبر از سایت شانا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *