loader image

افزایش ۱۱ هزار تنی تولید گوگرد در پالایشگاه هاشمی‌نژاد/ وقتی دانش‌بنیان‌ها رونق گرفتند

افزایش ۱۱ هزار تنی تولید گوگرد در پالایشگاه هاشمی‌نژاد/ وقتی دانش‌بنیان‌ها رونق گرفتند

با گشایش طرح دانش‌بنیان تغلیظ گاز اسیدی پالایشگاه شهید هاشمی‌نژاد، تولید گوگرد در این مجموعه سالانه ۱۱ هزار تن افزایش یافت.

به گزارش شانا، آبان‌ماه امسال شاهد شکوفایی طرحی دیگر در صنعت گاز کشور بودیم؛ واحد شماره یک پروژه تغلیظ گاز اسیدی پالایشگاه گاز شهید هاشمی‌نژاد به بهره‌برداری رسید و عملیات اجرایی واحد شماره ۲ این پروژه در این شرکت آغاز شد.

مجید چگنی، مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران در گزارشی به جواد اوجی، وزیر نفت در این باره توضیح داده است: با گشایش طرح دانش‌بنیان تغلیظ، شرکت پالایش گاز شهید هاشمی‌نژاد ضمن برخورداری از درآمد قطعی و پیش‌بینی سالانه به‌ترتیب حدود ۲۱۰ و ۱۳۰۰ میلیارد ریال به‌منظور صیانت از محیط زیست به‌عنوان رسالت جدی و اولویت نخست مسئولیت اجتماعی شرکت ملی گاز، کاهش انتشار ۲۱ هزار تن SO2 به محیط، کاهش انتشار ۲۲ هزار تن CO2 و کاهش ۱۱۰ تن تولید پسماند کاتالیستی محقق شده است.

سرمایه‌گذاری ۴۲۰ میلیارد ریالی

او با اشاره به نام‌گذاری سال ۱۴۰۱ با عنوان «تولید، دانش‌بنیان و اشتغال‌آفرین»، اعلام کرده که طرح دانش‌بنیان تغلیظ گاز اسیدی با حجم سرمایه‌گذاری ۴۲۰ میلیارد ریال، آبان‌ماه امسال در این پالایشگاه با حضور معاون وزیر در امور مهندسی، پژوهش و فناوری، مدیرکل بهداشت، ایمنی، محیط زیست و پدافند غیرعامل وزارت نفت و مدیرکل نظام مدیریت دارایی‌های فیزیکی معاونت مهندسی، پژوهش و فناوری، همچنین اعضای هیئت مدیره شرکت ملی گاز ایران و مدیران عامل شرکت‌های پالایش گاز و مسئولان کشوری، لشکری و مقام‌های محلی رسماً به بهره‌برداری رسید.

طبق توضیحات معاون وزیر نفت در امور گاز، این طرح یکی از نمادهای خودباوری در شرکت ملی گاز ایران است که هم‌زمان با دور دوم تحریم‌های ظالمانه و خروج آمریکا از برجام آغاز شده و در شرایط تحریم و ناپایداری قیمت‌ها با تکیه به توان و تخصص داخلی، تلاش و همت مضاعف همکاران به ثمر رسیده است.

افزایش ۱۱ هزار تنی تولید گوگرد در پالایشگاه هاشمی‌نژاد/ وقتی دانش‌بنیان‌ها رونق گرفتند

دستاوردها

چگنی تأکید کرده که افزایش تولید سالانه حدود ۱۱ هزار تن گوگرد به ارزش ۱۳۰ میلیارد ریال، کاهش مصرف سالانه کاتالیست کلاوس به ارزش حدود ۸۰ میلیارد ریال، کاهش مصرف سوخت سالانه به مقدار ۱۲ میلیون مترمکعب به ارزش ۵۴۰ میلیارد ریال بر مبنای گازبهای صادراتی، کاهش انتشار SO2 به محیط تا ۲۱ هزار تن در سال، کاهش انتشار CO2 به محیط ناشی از کاهش مصرف سوخت تا ۲۲ هزار تن در سال، کاهش تولید پسماند کاتالیستی به مقدار ۱۱۰ تن در سال و ایجاد ۲۰ درصد ظرفیت اضافی برای واحدهای گوگردسازی بخشی از دستاوردهای اساسی این طرح است.

به گفته او، افزون بر مزایای یادشده در فاز نسخت این طرح، روزانه ۵۰۰ تن گازکربنیک (CO2) با غلظـت حداقل ۹۵ درصد تولید می‌شود و در مرحله دوم نیز با احداث و بهره‌برداری از طرح مشابه در دو سال آینده، حجم گاز کربنیک به ۱۰۰۰ تن در روز خواهد رسید.

مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران همچنین گفته که مجوز فروش گاز کربنیک از سوی هیئت مدیره این شرکت بـه شـرکت پالایش گاز شهید هاشمی‌نژاد صادر شده و تاکنون طرح‌های بخش خصوصی نیازمند گاز کربنیک خروجـی طـرح یادشده از جمله طرح‌های تولیدی جوش شیرین، یخ خشک، کربنات دوسود، متانول و آورد و… دریافت و در حال بررسی و مطالعه است که به‌زودی اقدام‌های لازم از طریق درج آگهی فراخوان سرمایه‌گذار برای خرید CO2 و تبدیل آن به محصـولات با ارزش افزوده انجام می‌شود.

چگنی در پایان این گزارش اظهار امیدواری کرده که طـرح فـروش گازکربنیک در مجاورت پالایشگاه ماننـد طـرح فـروش گوگرد مذاب اقدام ارزنده‌ای برای کسب درآمد برای این شرکت، اشتغال‌زایی برای مردم محلی و حفظ محیط زیست بـه‌عنـوان رسالت جـدی و اولویت نخست مسئولیت اجتماعی شرکت ملی گاز باشد.

کد خبر 464219

منبع خبر از سایت شانا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *