loader image

امضای اسناد و تفاهم‌نامه‌های تازه نفتی ایران و ونزوئلا/ توسعه میدان‌ها، نوسازی پالایشگاه‌ها و پتروشیمی‌ها و تجارت نفت در دستور کار قرار گرفت

امضای اسناد و تفاهم‌نامه‌های تازه نفتی ایران و ونزوئلا/ توسعه میدان‌ها، نوسازی پالایشگاه‌ها و پتروشیمی‌ها و تجارت نفت در دستور کار قرار گرفت

همکاری نفتی ایران و ونزوئلا در زمینه توسعه میدان‌ها، نوسازی پالایشگاه‌ها و مجتمع‌های پتروشیمی و تجارت نفت با امضای اسناد و تفاهم‌نامه‌های تازه همکاری کلید خورد.

به گزارش خبرنگار شانا، جواد اوجی، وزیر نفت در جریان سفر به کاراکاس با هدف تقویت همکاری‌های دوجانبه ایران و ونزوئلا در بخش‌های بالادست و پایین‌دست صنعت نفت، در حضور دلسی رودریگرز، معاون اول رئیس‌جمهوری ونزوئلا اسناد و تفاهم‌نامه‌های پرشماری با همتای ونزوئلایی خود امضا کرد.

توسعه میدان‌های نفت و گاز، بازسازی و نوسازی پالایشگاه‌های نفت ونزوئلا با هدف به حداکثر رساندن ظرفیت این مجتمع‌ها از موارد مطرح‌شده تفاهم‌نامه‌های امضاشده بین اوجی و پدرو رافائل تله‌چیا، وزیر نفت ونزوئلا به‌شمار می‌آیند.

در این اسناد درباره بازسازی و نوسازی مجتمع‌های پتروشیمی ونزوئلا با خدمات فنی، مهندسی و تجهیزات ایرانی، بازسازی و نوسازی اسکله بارگیری، پایانه نفتی، تجارت و صادرات نفت، میعانات گازی و فرآورده‌های نفتی توافق‌هایی انجام شد.

ایران و ونزوئلا پیش از این و از زمان آغاز به‌کار دولت سیزدهم توافق‌هایی در حوزه نفت و انرژی داشته‌اند که بخش مهمی از این توافق‌ها عملیاتی و اسناد تازه برای توسعه و تقویت همکاری‌های مؤثر دو کشور امضا شده‌اند.

به گزارش شانا، ایران و ونزوئلا در دولت سیزدهم مسیری تازه‌ برای توسعه همکاری‌ها در پیش گرفته‌اند و این کشور آمریکای لاتین یکی از نقاط کانون دیپلماسی وزارت نفت بوده و همکاری‌های گسترده‌ای در این زمینه در حال اجراست.

در جریان سفر اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۱ اوجی و هیئت همراه به ونزوئلا قرارداد و تفاهم‌نامه‌های پرشماری در زمینه توسعه و تولید در میدان‌های نفت و گاز، ارتقا و نوسازی پالایشگاه‌ها و بهره‌گیری از ظرفیت‌های پالایشگاهی، آموزش سرمایه انسانی و کارشناسی در صنایع نفت، گاز و پتروشیمی، صدور خدمات فنی مهندسی و انتقال فناوری و توسعه بازارهای صادراتی نفت خام، میعانات گازی و فرآورده‌های نفتی امضا شد.

در همین حال طی سفر رسمی خردادماه نیکلاس مادورو، رئیس‌جمهوری ونزوئلا به ایران که به دعوت رسمی سید ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهوری انجام شده بود، تهران و کاراکاس افزون بر سند جامع همکاری‌های راهبردی ۲۰ ساله، اسنادی را برای همکاری در زمینه‌های سیاسی، فرهنگی، گردشگری، اقتصادی، نفتی و پتروشیمی امضا کردند.

وزیر نفت مهرماه پارسال از راه‌اندازی نخستین پالایشگاه فراسرزمینی به نام ال‌پالیتو در ونزوئلا و پالایش روزانه ۱۰۰ هزار بشکه نفت خام میدان‌های کشور در این مجتمع پالایشی خبر داده بود.

کد خبر 471171

منبع خبر از سایت شانا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *