loader image

بررسی ۸ محور همکاری ایران و ازبکستان در بخش انرژی

بررسی ۸ محور همکاری ایران و ازبکستان در بخش انرژی

وزیر نفت در دیدار با سرپرست وزارت انرژی ازبکستان هشت محور همکاری دو کشور در بخش انرژی را بررسی کردند.

به گزارش شانا، جواد اوجی که امروز (چهارشنبه، ۲۳ شهریورماه) ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهوری را برای شرکت در نشست اجلاس سران سازمان همکاری شانگهای در سمرقند ازبکستان همراهی کرد در سمرقند با عظیم احمد خوجه‌اف دیدار و گفت‌وگو کرد.

در این دیدار تأمین فرآورده‌های مورد نیاز ازبکستان اعم از ال‌پی‌جی، سوخت جت، نفت کوره، میعانات گازی و …، توسعه بعضی میدان‌های هیدروکربوری ازبکستان از سوی شرکت‌های توانمند ایرانی، استفاده از خدمات حفاری شرکت‌های ایرانی در پروژه‌های بالادستی ازبکستان بررسی شد.

همچنین در این دیدار سرپرست وزارت انرژی ازبکستان علاقه‌مندی خود را برای همکاری آموزشی و پژوهشی و استفاده از توانمندی‌های فنی و مهندسی ایران در بخش پتروشیمی اعلام کرد و مقرر شد در این زمینه کارگروه‌های مشترک تشکیل شود.

بررسی ایجاد شرکت‌های مشترک در بخش‌های مختلف صنعت نفت، ارتقا و بازسازی پالایشگاه‌های ازبکستان با استفاده از توان فنی شرکت‌های ایرانی (ازبکستان دو پالایشگاه نسبتاً کوچک بخارا و فرغانه را در اختیار دارد) دیگر محور این مذاکرات بوده است.

سازمان همکاری شانگهای در ۱۵ ژوئن ۲۰۰۱ (۲۵ خرداد ۱۳۸۰) در شانگهای از سوی قزاقستان، چین، قرقیزستان، روسیه، تاجیکستان و ازبکستان تأسیس شد و هند، قزاقستان، چین، قرقیزستان، پاکستان، فدراسیون روسیه، تاجیکستان و ازبکستان هشت کشور این سازمان اقتصادی منطقه‌ای هستند.

کد خبر 462092

منبع خبر از سایت شانا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *