loader image

برنامه‌های شرکت ملی گاز برای جبران ناترازی در زمستان ۱۴۰۲

برنامه‌های شرکت ملی گاز برای جبران ناترازی در زمستان ۱۴۰۲

معاون وزیر نفت در امور گاز با اشاره به اینکه عبور از زمستان سال ۱۴۰۱ با وجود سرمای کم‌سابقه و تداوم آن در بیشتر مناطق کشور، بدون قطعی گاز تجربه ارزشمندی بود، تأکید کرد که باید به فکر ناترازی گاز در زمستان پیش رو باشیم.

به گزارش شانا به نقل از شرکت ملی گاز ایران، مجید چگنی با اشاره به اجرای طرح‌های تعویض بخاری‌های کم‌بازده، توسعه کنتورهای هوشمند و افزایش ظرفیت مخازن ذخیره‌سازی گاز در کنار صنایع عمده برای جبران ناترازی گاز در زمستان سال ۱۴۰۲، گفت: تأمین مالی اجرای طرح‌های بهینه‌سازی مصرف انرژی از محل صرفه‌جویی گاز خواهد بود.

وی ادامه داد: راهبردی که امسال برای حل ناترازی گاز داریم، بحث بهینه‌سازی است. در این زمینه سرعت دادن به تعویض بخاری‌های فرسوده با بخاری‌هایی با بازده بالا می‌تواند بخشی از ناترازی گاز را جبران کند.

مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران استفاده از کنتورهای هوشمند برای مدیریت مصرف را راهکار دیگر بهینه‌سازی مصرف گاز از سوی شرکت ملی گاز ایران اعلام کرد و افزود: اگر اجرای این پروژه کلان و ملی براساس برنامه و به‌درستی پیش برود، ضمن ایجاد بستر توسعه بازار بهینه‌سازی، تا حد زیادی مصرف گاز نیز کنترل خواهد شد.

نبود تناسب بین رشد مصرف و تولید

چگنی به ضرورت فرهنگ‌سازی برای کاهش مصرف افسارگسیخته گاز در کشور اشاره و بیان کرد: ظرفیت تولید در کشور به مقدار محدود افزایش می‌یابد، اما رشد مصرف متناسب با رشد تولید نیست.

وی تأکید کرد: با توجه به رشد مصرفی که داریم، لازم است همه دستگاه‌ها برای بهینه‌سازی مصرف وارد شوند تا بتوان ناترازی انرژی را در کشور مدیریت کرد.

معاون وزیر نفت در امور گاز با بیان اینکه می‌توان با تأمین سوخت جایگزین برای صنایع تا حد زیادی انرژی مورد نیاز آنها در زمان اوج مصرف گاز را تأمین کرد، گفت: اگر آنها از سوخت دوم استفاده کنند، شرایط مناسب‌تر و پایدارتری را در تأمین انرژی خواهند داشت، بنابراین صنایع باید از ابتدای سال به فکر ذخیره‌سازی باشند.

تعویض ۴ میلیون بخاری کم‌بازده

چگنی با اشاره به دستور وزیر نفت برای پیگیری ساخت مخازن ذخیره‌سازی سی‌ان‌جی (گاز طبیعی فشرده) و ال‌پی‌جی‌ (گاز مایع) در کنار صنایع عمده کشور، اظهار کرد: لازم است واحدهای صنعتی که به گاز نیاز دارند برای زمان اوج مصرف، این مخازن را بسازند تا در صورت قطع گاز یا افت فشار، از ظرفیت این مخازن استفاده کنند.

وی یادآور شد: شورای اقتصاد برای تعویض ۴ میلیون بخاری کم‌بازده تکالیفی تعریف کرده که باید انجام شود، ضمن آنکه منابع مالی مورد نیاز آن از سوی سرمایه‌گذاران داخلی تأمین و از محل صرفه‌جویی در مصرف گاز بازپرداخت می‌شود.

کد خبر 471250

منبع خبر از سایت شانا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *