loader image

تأمین ۷۴ درصد از تولید گاز جهان تا ۲۰۵۰ از محل طرح‌های تازه

تأمین ۷۴ درصد از تولید گاز جهان تا ۲۰۵۰ از محل طرح‌های تازه

مجمع کشورهای صادرکننده گاز (جی‌ئی‌سی‌اف) انتظار دارد ۷۴ درصد از تولید گاز طبیعی جهان تا سال ۲۰۵۰ از محل پروژه‌های تازه‌ای تأمین شود که در آینده آغاز خواهند شد بنابراین تقویت سرمایه‌گذاری در صنعت گاز به‌ویژه در بخش بالادستی و توسعه زنجیره تأمین اهمیتی بسیار دارد.

به گزارش خبرنگار شانا، رونمایی از هفتمین نسخه چشم‌انداز جهانی گاز ۲۰۵۰ روز یکشنبه (نهم بهمن‌ماه) طی آیینی به‌صورت آنلاین رونمایی شد. نسخه تازه چشم‌انداز جهانی گاز «جی‌ئی‌سی‌اف» در شرایطی منتشر شده است که جهان در سه سال گذشته با بحران‌های شدید و عمیقی در حوزه‌های اقتصاد، انرژی، تجارت، سلامت، محیط‌زیست و ژئوپلیتیک روبه‌رو بوده و سیستم انرژی جهان در این مدت فراز و نشیب‌های فراوانی را با بحران‌های همه‌گیری کرونا، رکود اقتصادی، فقدان سرمایه‌گذاری و تنش‌های ژئوپلیتیکی تجربه کرده است.

هدف از چشم‌انداز جهانی گاز ۲۰۵۰ «جی‌ئی‌سی‌اف» در سال ۲۰۲۲ تلاشی به‌منظور یافتن پاسخ‌هایی برای این دغدغه‌ حیاتی انرژی در برهه زمانی کنونی است. این سند چشم‌اندازهای تحولات جمعیتی و رشد اقتصادی در مقیاس جهانی و منطقه‌ای را بررسی می‌کند و به پیش‌بینی بلندمدت عرضه و تقاضای انرژی، تجارت و سرمایه‌گذاری گاز طبیعی می‌پردازد. افزون بر این، تازه‌ترین تحولات مقررات و سیاست‌گذاری انرژی و پیشرفت‌های فناوری در صنعت گاز در این گزارش سالانه پوشش داده شده است.

مجمع کشورهای صادرکننده گاز در گزارش سالانه چشم‌انداز جهانی گاز برای روشن‌تر شدن نقش‌محوری گاز در آینده سیستم انرژی جهان دو سناریوی «پایداری انرژی» و «کربن‌زدایی پرشتاب انرژی» را طراحی کرده که به درک اهمیت گاز طبیعی برای کشورهای توسعه‌یافته و در حال توسعه در افق بلندمدت کمک شایان توجهی می‌کند.

بر اساس برآوردهای مستقل جی‌ئی‌سی‌اف، با توجه به افزایش هزینه سرمایه بالادستی ناشی از تورم و جهش نرخ بازدهی داخلی سرمایه‌گذاری بالادستی نفت در نتیجه نااطمینانی از آینده تقاضای نفت، انتظار می‌رود قیمت نفت طی سه دهه آینده در سطوح بالا باقی بماند بنابراین فرض می‌شود میانگین قیمت نفت خام برنت در دوره برآورد این پیش‌بینی، برابر ۷۵ دلار برای هر بشکه باشد. افزون بر این پیش‌بینی می‌شود سطح قیمت گاز طبیعی به‌ویژه در بازارهای آسیا و اروپا در افق ۲۰۵۰ بالاتر و پرنوسان‌تر از گذشته باشد.

افزایش ۲۲ درصدی تقاضای انرژی در فاصله سال‌های ۲۰۲۱ تا ۲۰۵۰

انتظار می‌رود تقاضای انرژی در فاصله سال‌های ۲۰۲۱ تا ۲۰۵۰ حدود ۲۲ درصد رشد داشته باشد و به ۱۷۸۶۵ میلیون تن معادل نفت برسد. افزایش نیاز به انرژی‌های پاک سهم گاز طبیعی و انرژی‌های نو را در سبد انرژی جهان تقویت کرده و آن را متنوع‌تر خواهد کرد. برآورد می‌شود سهم گاز طبیعی در سبد انرژی از ۲۳ درصد در سال ۲۰۲۱ به ۲۶ درصد در سال ۲۰۵۰ برسد.

نتایج پیش‌بینی‌های انجام‌شده نشان می‌دهد سهم گاز طبیعی در سبد انرژی در سال ۲۰۲۵ از زغال‌سنگ فراتر خواهد رفت و در ادامه تا سال ۲۰۴۳ گاز طبیعی تبدیل به مهم‌ترین سوخت فسیلی در سبد انرژی جهان خواهد شد.

طبق برآوردهای الگوی جهانی گاز، مصرف گاز در ابعاد جهانی تا سال ۲۰۵۰ به ۵۴۶۰ میلیارد مترمکعب خواهد رسید که در مقایسه با سال ۲۰۲۱ رشد ۳۶ درصدی را نشان می‌دهد. سیاست‌های کاهش آلودگی هوا و جایگزینی سوخت زغال‌ سنگ با گاز طبیعی در نیروگاه‌ها مهم‌ترین پیشرانه‌های افزایش مصرف گاز در دهه‌های پیشرو خواهد بود.

گاز طبیعی در سال‌های آینده بیشتر در بخش نیروگاهی استفاده خواهد شد و انتظار می‌رود ۴۳ درصد از افزایش تقاضای گاز در افق ۲۰۵۰ مربوط به این بخش اقتصادی باشد، البته به‌تدریج منابع جدیدی مانند تولید هیدروژن آبی و بخش حمل‌ونقل نیز برای تقاضای گاز طبیعی در حال ظهور و مقیاس پیدا کردن هستند.

شایان ذکر است بخش اعظم مصرف گاز جهان مربوط به آسیا-اقیانوسیه، خاورمیانه و آفریقا خواهد بود و اروپا تنها منطقه‌ای خواهد بود که بر اساس تخمین‌های برآوردهای به‌دست آمده با روند کاهنده روبه‌رو خواهد شد.

در واکنش به رشد تقاضا تولید گاز طبیعی روندی فزاینده را تجربه خواهد کرد و انتظار می‌رود تولید گاز طبیعی جهان از ۴۰۲۵ میلیارد مترمکعب در سال ۲۰۲۱ به ۵۴۶۰ میلیارد مترمکعب در سال ۲۰۵۰ بالغ شود که نشان‌دهنده رشد ۳۶ درصدی برای این منبع انرژی کلیدی آینده جهان است. برآورد می‌شود حدود یک‌سوم از رشد تولید گاز طبیعی در افق پیش‌بینی در خاورمیانه محقق شود و پس از آن آفریقا و آمریکای شمالی جایگاه دوم و سوم را به خود اختصاص دهند.

جی‌ئی‌سی‌اف انتظار دارد ۷۴ درصد تولید گاز طبیعی جهان تا سال ۲۰۵۰ از محل پروژه‌های جدیدی که در آینده آغاز خواهند شد، تأمین شود، بنابراین تقویت سرمایه‌گذاری در صنعت گاز به‌ویژه در بخش بالادستی و توسعه زنجیره تأمین اهمیت بسیاری دارد، البته نباید از اهمیت اکتشاف منابع جدید گاز طبیعی برای تأمین تقاضای گاز در آینده غافل شد. نتایج به‌دست آمده از الگوی جهانی گاز نشان می‌دهد ۲۷ درصد از تولید گاز طبیعی باید از محل منابع گازی هنوز کشف‌نشده تأمین شود.

همراه با رشد مصرف و تولید گاز طبیعی، انتظار می‌رود تجارت آن نیز رونق یابد و تا سال ۲۰۵۰ شاهد رشد ۳۶ درصدی بوده و از مرز ۱۷۰۰میلیارد مترمکعب عبور کند. این حجم از تجارت گاز طبیعی معادل یک‌سوم کل تقاضای گاز است.

طبق برآوردهای موجود، تجارت گاز طبیعی از طریق ال‌ان‌جی طی سال‌های آینده شتاب بیشتری خواهد گرفت و در سال ۲۰۲۵ حجم تجارت جهانی از طریق ال‌ان‌جی بر خط‌لوله پیشی خواهد گرفت. خروجی‌های مدل نشان می‌دهد حجم تجارت ال‌ان‌جی در فاصله سال‌های ۲۰۲۱ تا ۲۰۵۰ تقریباً دو برابر خواهد شد.

مهم‌ترین مقصد صادرات ال‌ان‌جی در آینده بلندمدت آسیا پاسفیک خواهد بود و سهم این منطقه در تجارت ال‌ان‌جی جهان در افق پیش‌بینی الگو کاهش محدودی داشته و از ۷۲ درصد به ۶۷ درصد کاهش خواهد یافت، اگرچه مقدار مطلق آن افزایش خواهد داشت.

اتحادیه اروپا نیز در تلاش است در راهبرد تازه خود برای تأمین گاز این منطقه، ال‌ان‌جی را در اولویت قرار دهد و در این راستا ضمن افزایش واردات گاز طبیعی از طریق ال‌ان‌جی، ظرفیت مایع‌سازی را تقویت و گلوگاه‌های زیرساخت‌های گاز موجود را برطرف کند. پیش‌بینی می‌شود سهم ال‌ان‌جی از مجموع واردات گاز طبیعی اتحادیه اروپا از ۲۴ درصد در سال ۲۰۲۱ به ۴۶ درصد در سال ۲۰۳۰ ارتقا یابد.

بر اساس یافته‌ها و نتایج به‌دست‌آمده از الگوی جهانی انرژی، می‌توان اذعان داشت که برجسته‌ترین پیام گزارش چشم‌انداز انرژی در سال ۲۰۲۲ ضرورت به‌کارگیری همه انواع انرژی و فناوری‌ها برای تأمین تقاضای جهان در کنار نیل به اهداف بهبود کیفیت هوا و کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای است.

هیچ الگوی جهان‌شمولی در این رابطه وجود ندارد و مسیرهای بهینه انرژی در آینده به‌صورت ملی و بر اساس شرایط محلی و اولویت‌های کشورها مانند جغرافیا، منابع طبیعی، جمعیت، قابلیت‌های فناوری و مالی و انتخاب عموم مردم تعیین می‌شوند.

رویدادهای سال‌های اخیر به‌روشنی نشان داد سرمایه‌گذاری در گاز طبیعی تا چه اندازه برای پایداری سیستم انرژی جهان حیاتی است. تا سال ۲۰۵۰، مجموع سرمایه‌گذاری موردنیاز برای تأمین تقاضای گاز جهان برابر ۵/۱۰ تریلیون دلار برآورد شده است. در صنعتی که نرخ افت تولید سالانه آن برابر ۴ تا ۵ درصد تخمین زده شده است، فقدان سرمایه‌گذاری به مفهوم کاهش عرضه و افزایش قیمت‌هاست که همراه با رشد قیمت کربن فشارهای تورمی و معیشتی را به‌دنبال خواهد داشت. این روند می‌تواند اقبال شهروندان کشورهای توسعه‌یافته برای حمایت از دولت‌های حامی گذار انرژی را کاهش دهد و نوعی مقاومت در برابر آنها به‌وجود آورد.

آثار گسترده‌تر این روند در کشورهای در حال توسعه بر ابعاد نامطلوب آن خواهد افزود. بازنگری جدید در سیاست‌های انرژی و درک اهمیت سرمایه‌گذاری در صنعت گاز طبیعی به‌عنوان سوخت پشتیبان انرژی‌های نو و زمینه‌ساز توسعه فراگیر و پایدار جهان تحولی مثبت برای آینده بشر به شمار می‌آید.

قدردانی از دبیرکل و کارکنان توانمند مجمع کشورهای صادرکننده گاز

در این آیین امیرحسین زمانی‌نیا، نماینده ایران در هئیت عامل اوپک و مجامع انرژی خطاب به محمد حامل، دبیرکل مجمع کشورهای صادرکننده گازو گابریل اوبیانگ لیما، وزیر معادن و منابع هیدروکربوری گینه استوایی و رئیس دوره‌ای نشست وزارتی اظهار کرد: مایلم از طرف جواد اوجی، وزیر نفت و کل کارکنان صنایع نفت و گاز ایران، از دبیرکل و کارکنان توانمند جی‌ئی‌سی‌اف برای آماده کردن گزارش چشم‌انداز جهانی گاز ۲۰۵۰ تشکر و قدردانی کنم.

وی افزود: اطمینان دارم که برای توسعه و انتشار نسخه چشم‌انداز جهانی گاز ۲۰۵۰ در سال ۲۰۲۰ میلادی، در هر مرحله‌ به تفکر زیاد، تلاش‌های دلسوزانه و مهم‌تر از همه شجاعتی سخاوتمندانه نیاز بوده است و واضح است که چرا توسعه این گزارش تا این اندازه به فکر و تلاش نیاز دارد، به همین دلیل است که فکر می‌کنم بسیار شجاعت و جسارت می‌خواهد که مجمع کشورهای صادرکننده گاز چشم‌انداز جهانی گاز در سال ۲۰۲۰ میلادی را که با پیش‌بینی عرضه، تقاضا، قیمت و تجارت گاز در آینده همراه است، منتشر کند. سال ۲۰۲۲ میلادی با شمار زیادی از تردید و هرج و مرج در صنعت انرژی همراه بود.

نماینده ایران در سازمان اوپک و روابط با مجامع انرژِی اظهار کرد: چشم‌انداز جهانی گاز ۲۰۵۰ برآوردهای راهبرد بلندمدت انرژی را ارائه می‌دهد و کلمه کلیدی در این گزارش «پیش‌بینی» است و این پیش‌بینی بر اساس تعدادی فرضیه درباره شماری از عوامل متغیر مانند شرایط اقتصاد کلان، قیمت انرژی و سیاست‌ها به‌طور کلی و برنامه تغییرات اقلیمی حاصل می‌شود. همه این عوامل به‌طور طبیعی در حال تغییر، طی سال ۲۰۲۲ میلادی با تحولاتی بی‌سابقه‌ مانند آشفتگی مسائل ژئوپلیتیکی، آثار شیوع ویروس عالم‌گیر کرونا، تغییر شدید سیاست‌ها و اعمال طرح‌های سقف‌ قیمتی، همراه بوده است. انتشار نشریه گزارش چشم‌انداز جهانی گاز ۲۰۵۰ در پس‌زمینه همه این عواملی که دائم در حال تغییر است، جسارت زیادی می‌خواهد و این گزارش را بیش از پیش قابل‌توجه می‌کند.

کد خبر 468192

منبع خبر از سایت شانا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *