loader image

تحقق بیش از ۶۱ درصدی برنامه تعمیرات دوره‌ای تأسیسات مناطق نفت‌خیز جنوب

به گزارش شانا به نقل از شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب، ماشاءالله فتاحی‌نیا اظهار کرد: از ابتدای امسال تاکنون تعمیر دوره‌ای و اساسی ۱۰ کارخانه نفت و گاز با همکاری شرکت‌های بهره‌برداری نفت و گاز تابع انجام شد و کارخانه‌های یادشده عملیاتی شده‌اند.

وی افزود: برنامه تعمیر اساسی تجهیزات بهره‌برداری و نمک‌زدایی دارای بودجه متعلق به پنج شرکت بهره‌برداری نفت و گاز کارون، آغاجاری، مارون، گچساران و مسجدسلیمان نیز تاکنون ۴۹.۳۲ درصد پیشرفت کار داشته و برنامه تعمیرات اساسی ماشین‌آلات نیز به‌میزان ۶۰.۵۱ درصد محقق شده است.

مدیر تعمیرات تجهیزات صنعتی و ماشین‌آلات فرآیندی شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب درباره فعالیت‌های مرتبط با تعمیرات در هر شرکت تابعه گفت: در شرکت‌ بهره‌بردار نفت و گاز کارون تعمیر اساسی ۴۹ درصد تجهیزات واحدهای بهره‌برداری‌ و ۴۴ درصد تجهیزات نمک‌زدایی‌ها انجام شد و در شرکت مارون نیز ۴۳ درصد تجهیزات بهره‌برداری‌ها و ۵۹ درصد تجهیزات نمک‌زدایی‌ها انجام شد.

فتاحی‌نیا افزود: در شرکت‌ بهره‌بردار نفت و گاز آغاجاری تعمیر اساسی ۴۹ درصد تجهیزات واحدهای بهره‌برداری‌ و ۶۴ درصد تجهیزات نمک‌زدایی‌ها، در شرکت گچساران ۴۷ درصد تجهیزات بهره‌برداری‌ها و ۳۰ درصد تجهیزات نمک‌زدایی‌ها و در شرکت مسجدسلیمان نیز ۵۱ درصد تجهیزات بهره‌برداری‌ها محقق شد.

وی گفت: چند پروژه مهم تعمیراتی نیز به ما واگذار شده که از جمله آن تعمیر دو دستگاه توربین ورکسپور بوده که شرکت‌های خصوصی به‌دلایلی از جمله کمبود بودجه و نایاب بودن قطعات یدکی، حاضر به اجرای کار نبودند، اما این مدیریت با بیش از ۸۰ درصد قطعات ساخت داخل توانست تخصص تعمیرات توربین یادشده را بومی‌سازی کند و با مبلغ بسیار پایین تعمیر آنها را انجام دهد که از این توربین‌ها یک‌ دستگاه تعمیر انجام شد و دیگری در دست انجام است.

مدیر تعمیرات تجهیزات صنعتی و ماشین‌آلات فرآیندی شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب گفت: دو پروژه سرمایه‌ای دیگر نیز مربوط به تعمیرات اساسی داریم که با بودجه نسبتاً خوب در دست انجام است و منتظر ارسال مصوبه آن از سوی شرکت ملی نفت ایران نشدیم. کارهای بسیار مهم دیگری نیز در حال انجام داریم مانند ساخت قطعات یدکی که با وجود اینکه هیچ وظیفه‌ای در قبال ساخت قطعات نداریم، اما به‌دلیل اینکه امکان تأمین قطعات یدکی از شرکت‌های بیرونی نیست قطعات مورد نیاز را می‌سازیم یا تعمیر می‌کنیم.

فتاحی‌نیا افزود: ساخت یا تعمیر قطعات، برتری و توانمندی مدیریت تعمیرات را میان دیگر شرکت‌های تعمیراتی نشان می‌دهد و این دستاورد با استفاده از دانش و تجربه همکاران و تجهیزات کارگاه‌های مرکزی اهواز و آغاجاری امکان‌پذیر شده است. در کارگاه مرکزی‌ به دیگر سازمان‌های فنی که در مناطق نفت‌خیز هستند خدمات داده می شود.

وی گفت: کار بسیار مهم دیگری که در مدیریت تعمیرات انجام می‌شود تعمیر خطوط کیسینگ حفاری است که در کارگاه دوباره بازسازی می‌شوند و مورد استفاده قرار می‌گیرند که اگر این خدمات نبود، هزینه تعمیرات یا هزینه خرید خطوط لوله حفاری شاید چند ۱۰ برابر می‌شد. از فعالیت‌های مهم دیگری که در مدیریت تعمیرات انجام می‌شود همکاری در ساخت تجهیزات ابتکاری و خلاقانه مانند خاموش کردن از سطح (Top Kill) که برای مهار فوران چاه‌ها استفاده می‌شود.

مدیر تعمیرات تجهیزات صنعتی و ماشین‌آلات فرآیندی شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب گفت: از دیگر کارهای شاخص، اجرای تعمیرات اساسی ماشین‌آلات استراتژیک است، زیرا با شیوه‌نامه تعمیرات اساسی که وزیر سابق ابلاغ کرده بود باید تعمیر همه ماشین‌آلات برون‌سپاری می‌شد و این اقدام سبب می‌شد تخصص در مناطق نفت‌خیز از بین برود که با پیگیری‌های صورت گرفته و مساعدت وزیر نفت دولت سیزدهم این ابلاغیه لغو شد و هم‌اکنون شیوه‌نامه تعمیرات اساسی به‌نحوی است که هر ماشینی را که بتوانیم خودمان تعمیر می‌کنیم و هر ماشینی را که نتوانیم تعمیر کنیم برون‌سپاری می‌کنیم.

فتاحی‌نیا اظهار کرد: از دستاوردهای دیگر مدیریت تعمیرات، تقویت مدیریت دانش و حفظ سطح توانمندی کارکنان مدیریت تعمیرات است. این مدیریت به‌رغم کمبودهای نیروی انسانی و قطعات یدکی ماشین‌آلات سعی کرده توان و سطح توانمندی کارکنان تعمیرات اساسی را حفظ کند یا ارتقا دهد. باید یادآور شد که کارکنان تعمیراتی مناطق نفت‌خیز برای کارهای تعمیراتی با علاقه و تلاش فراوان کار می‌کنند و به‌صورت بسیجی‌وار و جهادی همکاری دارند. این ویژگی در کارکنان مدیریت تعمیرات مناطق نفت‌خیز زبانزد است که از زحمات و تلاش‌های همه عزیزان سپاسگزاری و قدردانی می‌شود.

منبع خبر از سایت شانا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *