loader image

تکمیل طرح هوشمندسازی کنتورهای گاز فرآیندی ۴ ساله است

تکمیل طرح هوشمندسازی کنتورهای گاز فرآیندی ۴ ساله است

سرپرست مدیریت هماهنگی امور گازرسانی شرکت ملی گاز ایران گفت: هوشمندسازی کنتورهای گاز کار بزرگی است که به برنامه‌ریزی چهار ساله و هزینه 4 میلیارد دلاری نیاز دارد.

به گزارش خبرنگار شانا، سیدجلال نورموسوی امروز (سه‌شنبه، ۱۹ مهرماه) در میزگرد علمی ترویجی (آموزشی) با عنوان «چالش‌های مدیریت تأمین گاز طبیعی در ماه‌های سرد سال و راه‌های برون‌رفت از آن» با اشاره به موضوع هوشمندسازی کنتورهای گاز گفت: هم‌اکنون ۲۷ میلیون کنتور گاز در کشور وجود دارد که از این تعداد ۲۷ هزار کنتور صنعتی و بزرگ هستند و هوشمندسازی این تعداد کاری بزرگ است که به برنامه‌ریزی چهار ساله نیاز دارد.

وی افزود: برای ورود به مسیر هوشمندسازی کنتورهای گاز ابتدا باید چالش‌های آن را شناسایی و بررسی کنیم، سپس طرح‌های آزمایشی در این باره انجام شود. خوشبختانه با دستور معاون وزیر نفت در امور گاز، کارگروه هوشمندسازی پایه‌گذاری شده و دانشگاه مالک اشتر نیز به‌عنوان مشاور پروژه هوشمندسازی از هفته پیش کار خود را آغاز کرده است.

سرپرست مدیریت هماهنگی امور گازرسانی شرکت ملی گاز ایران با بیان اینکه در هوشمندسازی کنتورهای گاز سه مرحله آزمایشی با عنوان جمع‌آوری، انتقال و تجزیه و تحلیل داده‌ها انجام می‌شود، تصریح کرد: ارزیابی ما از این پروژه چهار ساله بوده و هزینه آن نیز ۴ میلیارد دلار است.

نورموسوی به موضوع بهینه‌سازی مصرف موتورخانه‌های خانگی و تجاری اشاره و اعلام کرد: مشترکان خانگی و تجاری برای بهینه‌سازی مصرف موتورخانه‌ها ثبت‌نام کرده‌اند که تاکنون ۲۰ هزار موتورخانه تجاری و خانگی از این طریق بهینه‌سازی شده‌اند، در سال ۱۴۰۰ با بهینه‌سازی موتورخانه‌ها مصرف مشترکان تا ۳۱ درصد کاهش یافت.

وی با اشاره به تعویض بخاری‌های فرسوده با بخاری‌های نو و با بازدهی بالا، گفت: این موضوع به شرکت بهینه‌سازی مصرف سوخت واگذار شده است و سرمایه‌گذاران هم موافقت کرده‌اند که بخاری‌های با بازده پایین را با بخاری‌های با بازده بالا تعویض کنند، همچنین ما آمادگی تعویض ۲۰ میلیون بخاری را داریم.

کد خبر 462912

منبع خبر از سایت شانا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *