loader image

ثبت رکورد تازه تولید گاز در پارس جنوبی/ آمادگی کامل بازتولید گاز از شوریجه

ثبت رکورد تازه تولید گاز در پارس جنوبی/ آمادگی کامل بازتولید گاز از شوریجه

مدیر هماهنگی و نظارت بر تولید شرکت ملی گاز ایران اعلام کرد که پالایشگاه‌های گاز کشور در فصل زمستان بیشتر از سقف تعهد تولیدی، اقدام به فرآورش و تحویل گاز کرده‌اند.

به گزارش شانا به نقل از شرکت ملی گاز ایران، احمد زمانی در این باره گفت: یکی از اقدام‌های مؤثر در این زمینه، انجام تعمیرات مناسب، مؤثر و نتیجه‌بخش روی تأسیسات و تجهیزات ثابت و دوار است که از پارسال برای آنها برنامه‌ریزی شده بود.

وی ادامه داد: پارسال با وجود تعمیرات اساسی انجام‌شده در سه مرحله بنا به اقتضای تولید و ضرورت‌های پیش‌آمده، توانستیم به‌صورت ۱۰۰ درصدی، تعمیرات دوره‌ای را انجام دهیم و همه فرآیندها و دستگاه‌هایی را که به‌طور مستقیم با تولید مرتبط بودند، تعمیر، بازرسی و بازسازی کردیم که نتیجه این تعمیرات گسترده و برنامه‌ریزی، آمادگی تولید حداکثری برای فصل سرد سال در تأسیسات، بر اساس تعهدات تکلیفی بود.

مدیر هماهنگی و نظارت بر تولید شرکت ملی گاز ایران با بیان اینکه بخش دیگری از پیش‌بینی‌ها، آماده شدن تجهیزات رانش گاز از خروجی‌های پالایشگاه‌ها، به‌ویژه پالایشگاه‌های مجتمع پارس جنوبی بود، تصریح کرد: آماده‌سازی بخشی از این ناوگان، از طریق تعمیرات اساسی روی توربین‌ها و ماشین‌های دوار انجام شد.

زمانی افزود: برای کسب این حد از آمادگی، همکاری و هم‌افزایی مناسبی بین مدیریت هماهنگی و نظارت بر تولید و دیگر بخش‌های مربوطه در این حوزه انجام شد که می‌توان به انتقال، نصب و راه‌اندازی برخی قطعات و تجهیزات راهبردی در مجتمع گاز پارس جنوبی اشاره کرد و البته نقش و سهم کارشناسان و مهندسان توانمند و فعال در مجموعه شرکت ملی گاز ایران، بسزاست.

به گفته وی، این اقدام‌ها به همراه شناسایی ریسک‌های عملیاتی بخش تجهیزات ثابت و دوار و پیش‌بینی‌های لازم برای تعمیرات دوره‌ای، بازرسی‌ها و مراقبت‌های مستمر، اطمینان‌بخشی به کار تزریق گاز از این مجتمع به خطوط انتقال را افزایش داد.

مدیر هماهنگی و نظارت بر تولید شرکت ملی گاز ایران همچنین توضیح داد: پیش‌بینی‌ها در حوزه تأمین مواد شیمیایی بود که شامل آنتی‌فوم، مولکولارسیو، آمین و بازدارنده‌های خوردگی می‌شد. با تقویت کمیته‌های مواد شیمیایی و فرآیند خرید محصولات، همه مواد شیمیایی مورد نیاز برای تولید زمستانه تهیه و انبار شد.

زمانی با بیان اینکه در کنار آمادگی کامل مجموعه پالایشگاه‌ها که با حداکثر ظرفیت خود وارد فصل سرد سال شده و به‌طور طبیعی تلاش بر این است که پشتیبان تمامی مصارف ناشی از برودت هوا و نیازهای صنعتی باشند، گفت: هم‌زمان انگیزه‌های بالای معنوی همکاران ما در بخش‌های پالایشی نیز به ما کمک می‌کند فصل سرد سال را به لطف خدا با کمترین چالش سپری کنیم.

وی بیان کرد: برای نخستین بار در تاریخ تولید مجتمع گاز پارس جنوبی، این مجموعه توانست رکورد تولید و فرآورش گاز را در روزهای اوج مصرف گاز ثبت کند و نکته حائز اهمیت آن است که پالایشگاه‌های گازی کشور در این ایام سرد، در سقف ۱۰۰ درصدی تعهد تولیدی فعال بوده و در بعضی از روزها حتی بیشتر از سقف تعهد تولیدی، اقدام به فرآورش و تحویل گاز کرده‌اند.

مدیر هماهنگی و نظارت بر تولید شرکت ملی گاز ایران تأکید کرد: به این موارد باید آمادگی بازتولید گاز از میدان ذخیره‌سازی شوریجه را نیز افزود که اکنون این مقدار ۱۶ میلیون مترمکعب در روز است و به همت مجموعه مدیریت، کارشناسان و مهندسان پالایشگاه شهید هاشمی‌نژاد انجام می‌شود و در صورت تأمین خوراک توسط بالادست، آمادگی افزایش بازتولید نیز وجود دارد.

زمانی افزود: نباید فراموش کرد که بخش زیادی از این آمادگی، ناشی از پشتیبانی شخص وزیر و از طریق مجوزهای صادره و پشتیبانی‌های نقطه به نقطه شخص مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران و دیگر همکاران در این شرکت بوده است. در واقع، نقطه قوت و افتخار تحقق این حجم بالای از تولید و فرآورش، استفاده از ظرفیت‌های داخلی‌سازی، تجهیزات، مواد شیمیایی و قطعات یدکی بومی است.

وی یادآور شد: ذکر این نکته نیز خالی از لطف نیست که در شرایط سرما، همکاران ما در شرکت پالایش شهید هاشمی‌نژاد، در دمای منفی ۲۴ درجه در این روزها و همکاران‌ در پارس جنوبی در تابستان در دمای بالای ۵۰ درجه و رطوبت ۱۰۰ درصدی، اقدام‌های آماده‌سازی و تولید مستمر را با همت خود محقق کردند.

کد خبر 468191

منبع خبر از سایت شانا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *