loader image

سوخت پاک در «هلیلان»، کهن‌ترین زیستگاه فلات ایران

سوخت پاک در «هلیلان»، کهن‌ترین زیستگاه فلات ایران

به گزارش شانا، هلیلان سرزمینی چندهزار ساله است که با وجود مرز مشترک با کرمانشاه و لرستان، سال‌ها طعم محرومیت را چشیده است و یکی از محروم‌ترین مناطق غرب کشور به‌شمار می‌آید.

دشت هلیلان و آثار به‌دست‌آمده از آن متعلق به دوره زیرین پارینه سنگی و تاریخ برآورد آن حدود ۱۰۰ هزار تا ۲۰۰ هزار سال پیش است. این منطقه به‌دلیل قرار گرفتن بین تمدن‌های قدیم ایران باستان به‌ویژه تمدن ساسانی، همچنین عبور جاده شاهی (شوش به اکباتان) در جنوب و جاده خاوران در شمال آن، یکی از محل‌های تمدنی و باستانی ایران‌زمین به‌شمار می‌رود؛ منطقه‌ای تاریخی که کهن‌ترین زیستگاه بشری فلات ایران است و با محرومیت دست‌وپنجه نرم می‌کند، با این حال به گواه اهالی این دیار، گاز این شرایط را قابل تحمل کرده و مرهمی شده است بر زخم‌ها و آلامشان.

تلاش برای توزیع متوازن گاز

سال ۷۷ بود که شرکت گاز استان ایلام به‌عنوان شرکتی مستقل فعالیت خود را آغاز کرد و تنها پنج سال بعد در سال ۸۲، عملیات گازرسانی در این استان کلیدخورد. نخستین مشعل گاز، سال ۸۵ در شهر ایلام روشن شد و با گذشت ۱۶ سال از آن روز، هم‌اکنون ۱۰۰ درصد مناطق شهری و ۹۸ درصد مناطق روستایی استان از نعمت گاز برخوردارند. در این میان، شهرستان هلیلان از جمله مناطقی به‌شمار می‌آید که با ورود گاز، بخشی از محرومیت آن به ورطه فراموشی سپرده شد و اینک این سوخت پاک توانسته است شرایط را برای مهاجرت معکوس فراهم کند.

وصف محرومیت این منطقه به «پاستور» نیز رسیده است تا جایی که در آخرین سفر استانی رئیس‌جمهوری به استان ایلام، مصوباتی در حوزه محرومیت‌زدایی از هلیلان ابلاغ شد؛ مصوباتی که گازرسانی بخش مهمی از آن بود. در همین حال، محمود کشاورز، مدیرعامل شرکت گاز استان ایلام از شتاب در گازرسانی به این منطقه خبر می‌دهد و می‌گوید: شهرستان هلیلان دارای ۶۳ روستاست که تاکنون ۳۲ روستای آن به شبکه گاز متصل شده‌اند. طرح گازرسانی به روستاهای زردلان گرمسیر و سردسیر شهرستان هلیلان در سه فاز اجرایی و ۳۱ روستای این منطقه در دستور کار گازرسانی قرار گرفته است.

کشاورز با این توضیح که شرکت گاز استان ایلام در حوزه‌های مختلف گازرسانی، تلاش خود را دوچندان کرده است تا عدالت در توزیع متوازن امکانات در مناطق شهری و روستایی برقرار شود، اظهار کرد: گازرسانی به ۱۰ روستای زردلان گرمسیر شهرستان هلیلان، از مصوبات سفر رئیس‌جمهوری به استان ایلام بود و امروز این پروژه با پیشرفت ۶۰ درصدی در دست اجراست.

مدیرعامل شرکت گاز استان ایلام با بیان اینکه تاکنون دو روستای این منطقه به شبکه گاز متصل شده است و عملیات گازرسانی در چهار روستای دیگر نیز مراحل پایانی را طی می‌کند، ادامه داد: بر اساس برنامه‌های تعریف‌شده تا دهه فجر امسال، گازرسانی به دیگر روستاهای این بخش نیز انجام می‌شود.

وی اعلام کرد: در گازرسانی به این شهرستان، جایگاه سی‌ان‌جی نیز فعال شده و هم‌اکنون این جایگاه در حال خدمات‌رسانی به مردم است. بر اساس برنامه‌های تعریف‌شده تا پایان سال آینده، هلیلان را به شهرستان سبز دیگری در سطح استان تبدیل می‌کنیم و همه مشترکان در این شهرستان از نعمت گاز برخوردار می‌شوند.

محرومیت‌زدایی از روستاها و مهاجرت معکوس

نقش گاز در محرومیت‌زدایی را نباید نادیده گرفت؛ این نکته‌ای است که کوروش عیوضی، فرماندار شهرستان هلیلان نیز بر آن اذعان دارد. وی با تأکید بر اینکه «هلیلان» یکی از شهرستان‌های محروم غرب کشور و استان ایلام به‌شمار می‌آید، گفت: از آنجا که اولویت دولت سیزدهم، آبادانی نقاط محروم است، با تلاش شبانه‌روزی کارکنان شرکت گاز استان ایلام، تحولاتی در حوزه گازرسانی در این شهرستان رخ داده که قابل تامل است.

عیوضی با اشاره به اینکه از سال گذشته، در دو منطقه زردلان سردسیری و گرمسیری که مناطق دورافتاده از مرکز استان هستند، فعالیت‌های خوبی آغاز شده است، تصریح کرد: بر اساس برنامه‌ریزی شرکت گاز استان ایلام تا پایان امسال، ۲۵ روستای زردلان گرمسیری با ۱۸ میلیارد تومان اعتبار به شبکه گاز متصل می‌شود و در حوزه زردلان سردسیری نیز ۱۱ روستا با ۲۵ میلیارد تومان اعتبار گازدار می‌شود.

فرماندار شهرستان هلیلان همچنین با تأکید بر اینکه میان توسعه گازرسانی و مهاجرت معکوس به روستاها، ارتباط مستقیمی وجود دارد، اظهار کرد: گاز نعمتی بزرگ است و نقشی اساسی در افزایش رفاه و آسایش مردم به‌ویژه در مناطق کمتربرخوردار دارد.

عیوضی ادامه داد: بر اساس گزارش‌ها، پیش از اینکه شرکت گاز استان ایلام فعالیت خود را در این منطقه آغاز کند و گازرسانی به مناطق روستایی شهرستان را در دستور کار قرار دهد، بسیاری از اهالی این منطقه به شهرستان‌های اطراف و استان‌های مجاور مهاجرت می‌کردند، اما با اولویت‌گذاری دولت سیزدهم در آبادانی مناطق محروم، همچنین اراده و جدیت در انجام فعالیت‌های گازرسانی از شرکت گاز این استان، این اقدام نمود عینی پیدا کرد، به نحوی که اهالی روستاهایی که پیش از گازرسانی، این روستاها را ترک کرده بودند، با آمدن گاز، مهاجرت معکوس کردند و به روستاهای خود بازگشتند.

بسته شدن پرونده گازرسانی به روستاها

مدیر مهندسی و اجرای طرح‌های شرکت گاز استان ایلام نیز گفت: خوشبختانه ۱۰۰ درصد مناطق شهری و ۹۸ درصد مناطق روستایی این استان از نعمت گاز برخوردارند.

به گفته کامران شریفی، گازرسانی به روستاهای باقیمانده در جریان است و تا پایان سال آینده شاهد بسته شدن پرونده گازرسانی به مناطق روستایی خواهیم بود.

وی با بیان اینکه ۱۰۰ درصد روستاهای شهرستان ایوان و سیروان از نعمت گاز برخوردار شده‌اند، گفت: توسعه گازرسانی در شهرستان‌های هلیلان، دهلران و آبدانان در جریان است و با تکمیل و بهره‌برداری از این پروژه‌ها، این شهرستان‌ها نیز «سبز» می‌شوند. در شهرستان چرداول نیز تنها یک روستای بدون گاز باقی‌مانده که با تکمیل گازرسانی، این شهرستان نیز سبز خواهد شد.

مدیر مهندسی و اجرای طرح‌های شرکت گاز استان ایلام همچنین اعلام کرد: با تکمیل پروژه‌های گازرسانی، برنامه‌های مقاوم‌سازی و افزایش کیفی خدمات‌رسانی با شتاب بیشتری از سوی این شرکت اجرایی می‌شود.

کد خبر 466646

منبع خبر از سایت شانا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *