loader image

شبکه سراسری توزیع گاز پایدار است/ تداوم صرفه‌جویی مطلوب مردم مانع چالش در مدیریت گازرسانی می‌شود

شبکه سراسری توزیع گاز پایدار است/ تداوم صرفه‌جویی مطلوب مردم مانع چالش در مدیریت گازرسانی می‌شود

وزیر نفت با بیان اینکه مصرف گاز در کشور با توجه به سرمای کم‌سابقه در چند روز گذشته رکورد جدیدی زد، از پایداری شبکه خبر داد.

به گزارش شانا به نقل از ایرنا، جواد اوجی روز یکشنبه (۲۵ دی‌ماه) در جریان سفر به استان خراسان رضوی با بیان اینکه طی روزهای اخیر میانگین دما در ۲۰ استان کشور ۱۰ درجه زیر صفر و کم‌سابقه است، اظهار کرد: با تدابیر اتخاذشده، تعمیرات اساسی و اقدام‌هایی در سکوهای تولید گاز، ظرفیت برداشت گاز طبیعی در این روزها افزایش یافته است.

وی بیان کرد: برداشت روزانه گاز خام حدود ۹۹۰ میلیون مترمکعب و تولید گاز شیرین خروجی از پالایشگاه‌های گازی به ۸۴۸ میلیون مترمکعب رسیده که رکوردی بی‌نظیر است.

وزیر نفت ادامه داد: در چند روز اخیر و با توجه به سرما در استان‌های شرقی کشور روزانه نزدیک به ۷۰۰ میلیون مترمکعب گاز در بخش خانگی، تجاری و صنایع مصرف شد که این مقدار با مصرف بهینه و همکاری مردم به‌ویژه در استان‌های شمالی ستودنی است.

اوجی گفت: صرفه‌جویی در تهران در روزهای گذشته به‌طور میانگین روزانه ۶ میلیون مترمکعب بوده که اقدامی ستودنی است، مردم همکاری دارند، اما تقاضا داریم این روند تداوم یابد تا دیگر مشترکان دچار قطعی گاز نشوند.

وی افزود: تا عصر شنبه (۲۴ دی‌ماه) خوشبختانه در هیچ جای کشور شاهد قطعی گاز نبودیم، اما در شهرستان‌های شمال‌شرق کشور، با توجه به مصرف بالای گاز در مقایسه با پارسال، در بعضی از شهرها و روستاها در جنوب استان خراسان رضوی به علت افت فشار، با محدودیت گازرسانی روبه‌رو شدیم.

وزیر نفت تصریح کرد: البته همکاران در شرکت ملی گاز ایران و استان‌ها موضوع را دنبال می‌کنند و شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی نیز تدابیر مطلوبی را در نظر گرفته و به‌همین منظور سوخت مایع، نفت سفید و کپسول، بخاری نفتی و برقی نیز برای مشترکان تدارک دیده شده است.

چالش تأمین گاز در سه استان کشور

اوجی بیان کرد: از روزهای ابتدایی که موضوع قطع گاز ترکمنستان به‌دلیل سرمای بی‌سابقه در این کشور رخ داد، واردات از این کشور متوقف شد، اما با تدابیر اندیشیده شده، شبکه انتقال پایدار و مصرف مدیریت شد.

وی گفت: در هر سه استان خراسان و استان‌های گلستان و مازندران به‌سرعت ستاد مدیریت سوخت و بحران تشکیل و با همکاری مطلوب استانداران کشور و کارکنان صنعت نفت و گاز شرایط مدیریت شد تا مردم دچار چالش نشوند.

وزیر نفت افزود: شبکه سراسری انتقال گاز تاکنون پایدار بوده است، در برخی نقاط جنوب استان خراسان رضوی از شامگاه شنبه چالش ایجاد شد، اما همکاران ما در تلاش هستند و خانه‌به‌خانه می‌روند و نفت سفید، بخاری و کپسول گاز مایع (ال‌پی‌جی) توزیع می‌کنند.

اوجی تصریح کرد: با توجه به شرایط آب و هوایی، پیش‌بینی مصرف روزانه گاز در خراسان رضوی بیش از ۶۴ میلیون مترمکعب بود و با همکاری مردم در این استان، به‌طور میانگین ۲ میلیون مترمکعب صرفه‌جویی شد که ستودنی است.

وی گفت: کار مطلوب استاندار خراسان رضوی برگزاری نشست‌های مستمر در ستاد مدیریت سوخت و بحران بود تا با اتخاذ راهکارها مردم کمترین چالش را داشته باشند، امروز نیز به اتفاق ایشان از بعضی از شهرستان‌هایی که با محدودیت گازرسانی روبه‌رو بودند به‌صورت میدانی بازدید می‌شود.

وزیر نفت ادامه داد: طبق تصمیم‌های گرفته شده برای حل مشکل گاز جنوب خراسان رضوی توافق شد شرکت‌های ملی گاز و پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی برای احداث خط لوله «تابش» تسریع شود تا استان‌های مربوطه از نظر فرآورده‌های نفتی در سال‌های آینده مشکلی نداشته باشند.

اوجی گفت: احداث خط لوله گاز به استان خراسان رضوی تقویت خواهد شد و در موضوع تولید گاز و مدیریت مصرف تصمیم‌های مطلوبی گرفته شده است.

وی تأکید کرد: سازمان راهداری و پلیس راهور در این مدت تلاش‌های زیادی داشتند و امید می‌رود تسهیل تردد نفتکش‌های جاده‌پیمای سوخت برای نیروگاه‌های تولید برق را نیز در اولویت قرار دهند.

وزیر نفت گفت: خوشبختانه امسال مشوق‌های خوبی در دولت مصوب شد که هر مشترک که مصرف گاز خود را یک درصد کاهش دهد، ۳ درصد تخفیف بگیرد و از سوی دیگر، مشترکانی که خارج از الگو مصرف می‌کنند اخطار بگیرند و حتی گازشان قطع و در قبوض نیز جرایمی برایشان اعمال شود.

کد خبر 467397

منبع خبر از سایت شانا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *