loader image

شبکه گاز گیلان و استان‌های شمال‌ غرب کشور تقویت می‌شود

به گزارش شانا، نعمت‌الله شهرویی، مجری این طرح با بیان اینکه خط انتقال گاز ۴۲ اینچ «رشت – چلوند» در مجاورت خط لوله موجود اول سراسری در حال اجراست، به تشریح ضرورت اجرای آن پرداخت و اظهار کرد: با توجه به گذشت بیش از ۵۰ سال از عمر خط لوله اول سراسری گاز، ضرورت داشت خط لوله‌ جدید جایگزین آن شود از این رو احداث پروژه «رشت – چلوند» در دستور کار قرار گرفت.

وی با تشریح ویژگی‌های این پروژه توضیح داد: این خط لوله به طول ۱۵۱ کیلومتر و قطر ۴۲ اینچ از تأسیسات تقویت فشار گاز لاکان رشت آغاز شده است و تا منطقه چلوند آستارا ادامه دارد تا به خط ۳۰ اینچ اردبیل متصل شود و گاز را به شمال‌ غرب کشور انتقال دهد.

مجری طرح با بیان اینکه این پروژه در دو قطعه در حال اجراست، افزود: قطعه اول از لاکان رشت تا نیروگاه پره سر و قطعه دوم از نیروگاه پره‌سر تا چلوند امتداد می‌یابد.

شهرویی اجرای پروژه «رشت – چلوند» را سبب تقویت شبکه گاز در غرب گیلان و استان‌های اردبیل، آذربایجان شرقی و غربی دانست و تصریح کرد: قطعه اول این پروژه هشت ایستگاه شیر بین‌راهی، پنج انشعاب، یک ایستگاه حفاظت کاتدیک و یک ایستگاه لانچر دارد و برای قطعه دوم آن هفت ایستگاه شیر بین‌راهی، یک ایستگاه حفاظت کاتدی و یک ریسیور پیش‌بینی شده است.

پیشرفت بیش از ۸۰ درصدی پروژه

رمضانعلی ضرابی، مسئول پروژه «رشت – چلوند» نیز با بیان چالش‌ها و موانع این پروژه، موضوع تعرض به مسیر اختصاصی شرکت گاز را از مشکلات اصلی پروژه برشمرد و گفت: در طول سال‌هایی که از احداث خط لوله اول سراسری می‌گذرد تعارضاتی به حریم این خط وارد شد و با توجه به حاصلخیز و ارزشمند بودن زمین، برخی اقدام به زراعت در آن کردند و مدعی مالکیت بودند که حل و فصل این مسائل با همه پیچیدگی‌های حقوقی مترتب، سبب شد روند کارها به درازا بینجامد و بر پروژه تأثیر بگذارد.

وی همچنین به عبور مقاطعی از مسیر از کنار ساحل و احداث مجتمع‌های مختلف از سوی برخی ارگان‌ها به ویژه در قطعه دوم اشاره کرد و ادامه داد: تخریب بناهایی که به‌صورت غیرقانونی ایجاد شده به رایزنی و برگزاری نشست‌های مشترک با متولیان امر نظیر شورای تأمین، فرمانداری، دادستانی، محیط زیست و دیگر دستگاه‌ها نیاز دارد که این موارد نیز زمان‌بر بوده و بر پیچیدگی روند پروژه افزوده است.

مسئول پروژه «رشت – چلوند» درباره تقاطع‌های این پروژه بیان کرد: در قطعه اول ۱۵ رودخانه، ۴۰ مورد عبور از جاده آسفالت، سه مورد گذر از کانال انتقال آب و در قطعه دوم ۲۴ تقاطع با رودخانه داشتیم.

ضرابی همچنین به محدودیت‌های محیط زیستی برای انجام کار در فصل تخم‌ریزی ماهیان و دشواری‌ها در تردد به ‌در فصل‌های کاشت و برداشت برنج اشاره کرد و افزود: راه‌های دسترسی کشاورزان به زمین‌هایشان سال‌ها است از طریق جاده اختصاصی شرکت گاز انجام می‌شود و طبیعی است که در اوج کار کشاورزی امکان عبور و مرور هم‌زمان ماشین‌آلات، سایدبوم، بیل مکانیکی و کشاورزان از عرض جاده نیست و این موضوع در روند پروژه اختلال ایجاد می‌کند.

وی با اشاره به انشعاب‌های پیش‌بینی‌شده برای قطعه اول پروژه تصریح کرد: انشعاب‌های متعددی برای شهرهای انزلی، رضوانشهر، صومعه‌سرا، ضیابر و نیروگاه پره‌سر در قطعه اول این پروژه پیش‌بینی شده است.

مسئول پروژه «رشت – چلوند» در پایان گفت: با وجود همه موانع فرارو تاکنون این پروژه بدون هیچ‌گونه حادثه و خطر در مجاورت خط لوله اول سراسری گاز انجام شده و دست‌اندرکاران پروژه توانسته‌اند پیشرفت ۸۲ درصدی در قطعه اول و ۸۷ درصدی در قطعه دوم را با تلاش و صبوری خود برای این پروژه مهم رقم بزنند.

منبع خبر از سایت شانا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *