loader image

صرفه‌جویی چند صد هزار دلاری با تعمیر و مشبک‌کاری سه جداری چاه میدان دارخوین

صرفه‌جویی چند صد هزار دلاری با تعمیر و مشبک‌کاری سه جداری چاه میدان دارخوین

عملیات مشبک‌کاری سه‌جداری یک حلقه چاه در میدان نفتی دارخوین برای نخستین‌ بار در کشور با موفقیت انجام شد.

به گزارش شانا به نقل از شرکت نفت و گاز اروندان، غلامحسین موازی، مدیر امور فنی شرکت نفت و گاز اروندان، در رابطه با انجام عملیات تعمیر چاه میدان نفتی دارخوین گفت: مشبک‌کاری سه‌جداری چاه شماره ۲ میدان نفتی دارخوین در شرکت نفت و گاز اروندان در یک مرحله و در فاصله هزار و ۴۳۵ متری تا هزار و ۵۹۰ متری به طول ۱۴۰ متر انجام شد.

وی افزود: برای نخستین‌ بار در کشور عملیات مشبک‌کاری سه‌جداری ۷، ۹-۸.۵ و ۱۳-۸.۳ اینچ به‌طور هم‌زمان در چاه شماره ۲ میدان نفتی دارخوین انجام شد که چنین عملیاتی تاکنون در کشور بی‌سابقه بوده است.

مدیر امور فنی شرکت نفت و گاز اروندان در زمینه عملیات مشبک‌کاری گفت: این عملیات پس از راندن لوله جداری در چاه‌های نفت و گاز با هدف برقراری ارتباط میان چاه و مخزن براساس محاسبات مهندسی مخازن و مهندسی نفت با استفاده از گلوله‌های مشبک‌کاری در طبقه و عمق خاص زمین اعمال می‌شود.

موازی تصریح کرد: این چاه در طول دوره تولید به‌دلیل کاهش فشار جریانی و در نتیجه کاهش توان تولید، در سه مرحله به‌وسیله دکل تعمیر و سرانجام با نصب پلاگ‌های سیمانی برای ایمن‌سازی، چاه متروکه شد.

وی اظهار کرد: با توجه به نیاز مبرم به چاه تزریق پساب در میدان نفتی دارخوین و صرفه‌جویی در حفاری یک چاه جدید، تعمیر این چاه به‌منظور تبدیل به چاه تزریق پساب به‌رغم ریسک‌های موجود در دستور کار شرکت نفت و گاز اروندان قرار گرفت که با انجام محاسبات دقیق مهندسی و طراحی اثربخش عملیاتی، مشبک‌کاری سه‌جداره برای نخستین‌بار در کشور در این چاه با موفقیت انجام شد و چاه با دبی تزریقی ۱۰ بشکه در دقیقه و فشار تزریق حدود ۹۰۰ پام‌، در برنامه تزریق پساب در میدان نفتی دارخوین قرار گرفت.

مدیر امور فنی شرکت نفت و گاز اروندان افزود: این عملیات بی‌نظیر با نظارت کارشناسان و متخصصان شرکت نفت و گاز اروندان در مدت ۲۲ روز و به‌وسیله این مدیریت محقق شد و چاه هم‌اکنون در مرحله نصب خطوط سطحی برای تزریق پساب است.

موازی در پایان گفت: عملیات مشبک‌کاری سه‌جداری ضمن اینکه برای نخستین‌بار در کشور انجام می‌شد، صرفه‌جویی چند صد هزار دلاری برای احداث و حفاری چاه جدید را در صنعت نفت کشور در پی داشت و این چیزی جز خودباوری، اتکا و اعتماد به مهندسان و کارشناسان داخلی نبوده، به‌طوری که با حداقل هزینه ممکن این عملیات با موفقیت به سرانجام رسید.

کد خبر 466934

منبع خبر از سایت شانا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *