loader image

صنعت گاز؛ تلاشگر و خدمت‌رسان

صنعت گاز؛ تلاشگر و خدمت‌رسان

صنعت گاز ایران برای تأمین پایدار گاز طبیعی، درآمدزایی از طریق صادرات و توسعه گازرسانی در کشور به‌ویژه در دولت سیزدهم گام‌های بلندی برداشته است.

به گزارش شانا، پاییز سال ۱۴۰۰ بود که مجید چگنی، مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران به‌طور رسمی سکان صنعت گاز کشور را به‌دست گرفت و اکنون بیش از یک سال از فعالیت او و همکارانش در این مجموعه عظیم می‌گذرد که توانسته‌اند دستاوردهای قابل توجهی در حوزه گازرسانی، توسعه خطوط انتقال و شبکه، ذخیره‌سازی و صادرات گاز طبیعی داشته باشند.

بررسی عملکرد شرکت ملی گاز ایران و شرکت‌های تابع آن نشان از افزایش ۲۲ درصدی حجم صادرات گاز طبیعی به کشورهای همسایه و توسعه دیپلماسی انرژی در این بازه زمانی دارد که همسو با این موضوع، قرارد سه‌جانبه سوآپ گاز با کشورهای ترکمنستان و جمهوری آذربایجان به‌منظور تأمین گاز در مناطق شمالی کشور امضا شد.

ارتقای جایگاه ایران در زمینه تجارت گاز با ثبت رکورد بالاترین مقدار فروش معانات گازی در سه سال اخیر، افزایش ۶۴ درصدی درآمدهای صادرات گاز، افزایش ۱۱ درصدی حجم صادرات گاز به ترکیه، ادامه مذاکرات برای افزایش صادرات گاز، وصول حدود ۱.۶ میلیارد دلار بابت طلب گاز ایران از عراق و مذاکره با این کشور برای تمدید قرارداد، افزایش ۱۳۸ درصدی سوآپ گاز، تمدید قرارداد تهاتر گاز ایران با برق ارمنستان تا سال ۱۴۰۹ و انجام مذاکرات با کشورهای مختلف با اولویت کشورهای همسایه برای افزایش سهم ایران در بازار بین المللی گاز هم از جمله دیگر اقدام‌های انجام‌ شده است.

صنعت گاز؛ تلاشگر و خدمت‌رسان

کاهش ۳۰ درصدی گازهای مشعل پالایشگاه‌های گازی کشور از دیگر فعالیت‌ها با تأکید بر حفظ محیط زیست و عمل به مسئولیت اجتماعی است که واحد اچ‌اس‌ئی شرکت ملی گاز ایران در این باره زمانی از جلوگیری انتشار سالانه ۱۶۴ میلیون تن آلاینده هوا و گاز گلخانه‌ای با توسعه گازرسانی در کشور خبر داده است.

صنعت گاز اما برای حفظ محیط زیست همواره گام‌های بلندی برمی‌دارد که توسعه گازرسانی در شهرها و روستاهای کشور نیز در همین زمینه انجام می‌شود و در این یک سال ۸۲۵ کیلومتر خطوط لوله و ۲۰۶۹۵ کیلومتر شبکه گازرسانی در کشور افزایش یافته و ۹ شهر و ۱۷۸۲ روستا هم به شبکه گاز کشور متصل شده‌اند.

از سویی تسریع در اجرای طرح‌های گازرسانی به استان سیستان و بلوچستان و تکمیل خط لوله انتقال گاز به شهر زابل قابل توجه بوده است و آبان‌ماه امسال در جریان سفر مدیرعامل و مدیران ارشد شرکت ملی گاز ایران پروژه‌های متعددی در این استان کلید خورد و به بهره‌برداری رسید.

افزایش ۱۰ درصدی تحویل گاز طبیعی به نیروگاه‌ها از روزانه ۱۸۲ میلیون مترمکعب در سال ۱۴۰۰ به روزانه ۲۰۱ میلیون مترمکعب و کاهش روزانه تا ۴ میلیون لیتر مصرف سوخت مایع نفت‌گاز و نفت کوره در نیروگاه‌ها همگام با تأمین پایدار گاز بخش خانگی در فصل سرما نیز اقدامی مهم و قابل توجه بوده که به‌ویژه در این روزهای سرد و با مهار ناترازی روزانه ۲۰۰ میلیون مترمکعبی بدون قطعی گاز خانه‌های مردم انجام شده است.

صنعت گاز؛ تلاشگر و خدمت‌رسان

تدوین برنامه‌های کوتاه‌مدت و بلندمدت برای مدیریت و بهینه‌سازی مصرف انرژی نیز در دستور کاز وزارت نفت و شرکت ملی گاز ایران است که از جمله با اجرای طرح ملی بهینه‌سازی موتورخانه واحدهای مسکونی و تجاری ۱۶ تا ۳۱ درصد در مصرف گاز طبیعی صرفه‌جویی شده است، همچنین با عملیاتی کردن تخفیف تا ۴۵ درصدی گازبها برای خوش‌مصرف‌ها و افزایش تعرفه و جریمه گاز برای بدمصرف‌ها گام بلندی به‌منظور صرفه‌جویی در مصرف گاز طبیعی از سوی مشترکان گاز برداشته شده است.

از طرف دیگر نباید از توسعه طرح‌های ذخیره‌سازی گاز طبیعی در این دولت غافل شد، زیرا با توجه به افزایش هر ساله مصرف گاز در کشور، نیاز به توسعه در این حوزه بیش از پیش احساس می‌شود، به همین دلیل صنعت گاز ایران توجه خود را به توسعه ذخیره‌سازی گاز معطوف کرده و طبق اعلام رضا نوشادی، مدیرعامل شرکت مهندسی و توسعه گاز ایران، تا پنج سال آینده، حدود ۲۵ درصد گاز کشور از محل ذخیره‌سازی تأمین می‌شود و اکنون ۱۴ طرح توسعه ذخیره‌سازی گاز طبیعی در کشور در حال اجراست.

کد خبر 466880

منبع خبر از سایت شانا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *