loader image

ضرورت توجه نهادهای حاکمیتی به موضوع فشارافزایی و نگهداشت تولید پارس جنوبی

ضرورت توجه نهادهای حاکمیتی به موضوع فشارافزایی و نگهداشت تولید پارس جنوبی

مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس بر ضرورت توجه هرچه بیشتر نهادهای حاکمیتی به موضوع فشارافزایی و نگهداشت تولید از میدان پارس جنوبی تأکید کرد و گفت: امیدواریم بخشی از فشارهای ناشی از افزایش مصرف، از طریق اصلاح الگوی مصرف، از بخش تولید برداشته شود.

به گزارش شانا به نقل از شرکت نفت و گاز پارس، محمدحسین متجلی در نشست مشترک با مدیران و کارشناسان مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی، توجه هرچه بیشتر نهادهای حاکمیتی به موضوع فشارافزایی و نگهداشت تولید از میدان پارس جنوبی را بسیار مهم برشمرد وگفت: با توجه به روند رو به رشد مصرف گاز در کشور و نگرانی جدی درباره ناترازی گاز در سال‌های آینده، انتظار می‌رود با اتخاذ تدابیر صحیح از سوی مسئولان، الگوی مصرف اصلاح شود.

وی اظهار کرد: براساس برنامه مصوب، مکلف به تولید ۷۰۰ میلیون مترمکعب گاز در روز هستیم که در شرایط فعلی این مقدار تولید با حداکثر ظرفیت از سکوهای فراساحل در حال انجام است تا دچار ناترازی گاز نشویم، با این حال امیدواریم بخشی از فشارهای ناشی از افزایش مصرف، از طریق اصلاح الگوی مصرف، از بخش تولید برداشته شود و مصرف‌کنندگان هم در این زمینه همکاری لازم را با خدمتگزاران خود در صنعت نفت و گاز داشته باشند.

مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس به چالش‌ها و مسائل اثرگذار بر عملیات تولید گاز از پارس جنوبی اشاره کرد و گفت: از چالش‌های مهم این بخش، تأمین قطعات و تجهیزات یدکی مورد نیاز است که انتظار داریم در این زمینه با همکاری نمایندگان مجلس، قوانین و مقررات برای تأمین یک سری از کالاهای خاص به‌منظور استفاده در سکوهای پارس جنوبی تسهیل شود.

تسریع در پرداخت ماده ۱۰ و بازنگری در طرح طبقه‌بندی مشاغل

متجلی توجه به مطالبات نیروی انسانی شاغل در مناطق عملیاتی به ویژه منطقه پارس جنوبی را از دیگر مسائل مهم دانست و افزود: با توجه به وضع خاص کار در صنعت نفت به‌خصوص کارکنان عملیاتی شاغل در پارس جنوبی و شرایط عملکردی، همچنین مخاطره‌های کاری که به‌ویژه همکاران ما در سکوهای گازی دارند، لازم است مسئله حذف سقف حقوق کارکنان عملیاتی پارس جنوبی با جدیت و حساسیت مضاعفی از طریق شورای حقوق و دستمزد پیگیری و حل شود.

وی افزود: من از نمایندگان خدوم مردم در مجلس شورای اسلامی که از شرایط کاری همکاران ما در دمای بالای ۶۰ درجه روی سکوهای گازی و تأسیسات خشکی مطلع هستند، تقاضا دارم با توجه به نقش و سهم کارکنان پارس جنوبی در تأمین گاز و ارزش‌آفرینی برای کشور، با دید مثبت، تدبیری ویژه‌ را برای حل این موضوع اتخاذ کنند.

مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس افزود: در حوزه کارکنان ارکان ثالث نیز در پیمان‌های طرف قرارداد، شرایط ویژه منطقه عملیاتی عسلویه در طرح طبقه‌بندی مشاغل به خوبی گنجانده نشده و لازم است در این زمینه بازنگری شود تا نیروهای پیمانکاری نیز از وضع مطلوبی برخوردار شوند.

اسماعیل امیری، معاون طرح‌های توسعه شرکت نفت وگاز پارس نیز در بخشی از این نشست به وضع فاز ۱۱ و توسعه میدان گازی مشترک بلال اشاره کرد و گفت: هم‌اکنون از مجموعه طرح‌های پارس جنوبی عملیات توسعه فاز ۱۱ در بخش فراساحل درحال اجراست و در گام نخست تولید زودهنگام، حفاری چهار حلقه چاه و نصب یک سکوی سرچاهی در دستور کار قرار دارد.

وی افزود: هم‌اکنون دکل حفاری روی موقعیت ۱۱Bدر حال فعالیت و آماده‌سازی دو حلقه چاه است که پس از نصب عرشه و تکمیل حفاری چاه‌ها، تولید اولیه از این موقعیت آغاز می‌شود.

مدیران و کارشناسان مرکز پژوهش‌های مجلس، در سفری دو روزه به عسلویه و کنگان در استان بوشهر، (سه‌شنبه، هشتم آذرماه) از پالایشگاه فاز ۱۴ پارس جنوبی و محل احداث تأسیسات خشکی ایستگاه تقویت فشار در پارس ۲ بازدید و در نشست تشریح فعالیت‌های مرتبط با تولید از بخش فراساحل پارس جنوبی، ارائه گزارش پیشرفت طرح توسعه فاز ۱۴ و برنامه‌های نگهداشت و افزایش توان تولید از میدان پارس جنوبی شرکت کردند.

کد خبر 465440

منبع خبر از سایت شانا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *