loader image

قانون‌گذار شرایط صادرات برای بخش خصوصی را فراهم کند

قانون‌گذار شرایط صادرات برای بخش خصوصی را فراهم کند

رئیس هیئت‌رئیسه صندوق‌های بازنشستگی صنعت نفت سیاست‌های غیرمشوق در حوزه زنجیره ارزش را سبب خودتحریمی دانست و از قانون‌گذار خواست تا شرایط را برای صادرات محصول نهایی فراهم کند.

به گزارش شانا، عبدالحسین بیات در سومین نشست شورای عالی برنامه‌ریزی و تولید شرکت‌های گروه اقتصادی صندوق‌های بازنشستگی صنعت که در محل شرکت سرمایه‌گذاری اهداف برگزار شد، گفت: تمرکز گروه اقتصادی صندوق‌ها بر روی طرح‌های در حال اجراست؛ لازم است تا افق ۱۴۰۴، ورودی درآمدی قابل قبولی را برای صندوق‌ها برای عمل به تعهدها ایجاد کنیم.

وی با بیان اینکه در گروه اقتصادی دو شورای تخصصی برای شرکت‌ها ایجاد شده است، افزود: شورای عالی پروژه‌ها، مسئولیت روند پیشرفت حدود ۲۶ طرح شامل میدان‌های نفتی و گازی، پتروپالایشگاهی، پتروشیمی، شرکت‌های تولیدکننده روغن و قیر را به‌عهده دارد و مسئولیت شورای عالی برنامه‌ریزی و تولید، معطوف به وضع تولید، فروش (صادرات و تأمین نیاز داخل) و سود، مواد اولیه و سوخت است.

رویکرد تشویقی برای تکمیل زنجیره ارزش

رئیس هیئت‌رئیسه صندوق‌های بازنشستگی صنعت نفت در خلال گزارش مدیران درباره وضع صادرات اظهار کرد: رویکرد برخی سیاست‌ها و قوانین برای توسعه زنجیره ارزش، تنبیهی است و ضرورت دارد به رویکردهای تشویقی بدل شود. تجربه نشان داده است سیاست‌های غیرمشوق در حوزه زنجیره ارزش، ناکارآمد و گاهی سبب خودتحریمی می‌شود.

بیات تأکید کرد: به‌طور طبیعی و از منظر اقتصادی هرگاه واحدی متوجه نفع و سود بیشتر در ایجاد زنجیره ارزش شود خود به سمت تولید با ارزش‌ افزوده بیشتر حرکت می‌کند.

وی تصریح کرد: برخی برنامه‌ها که حتی ممکن است قانونی نیز باشند با سیاست‌های اقتصاد مقاومتی در خصوص تقویت و راهگشایی برای بخش خصوصی تضاد دارند. برای نمونه مدیران نفت جی گزارش داده‌اند که قانون‌گذار برای صادرات محصول قیر نیز به‌عنوان ماده خام مالیات وضع کرده است، در حالی‌ که این ماده، محصول نهایی است. از این رو احتساب مالیات برای قیر صادراتی به بنگاه اقتصادی مانند نفت جی صدمه وارد می‌کند. باید بخش خصوصی از سوی قانون‌گذار تقویت شود، اما برخلاف سیاست‌های اقتصاد مقاومتی، اکنون قانون‌گذار در برخی قوانین و احکام بودجه برای کالای نهایی این کارخانه، مالیات خام‌فروشی پیش‌بینی کرده است.

رئیس هیئت‌رئیسه صندوق‌های بازنشستگی صنعت نفت ادامه داد: به‌عنوان بنگاه اقتصادی بخش خصوصی، در پی رساندن سود برای جامعه ذی‌نفعان (شاغلان و بازنشستگان)، بعد از تأمین نیاز داخلی به‌ تناسب تولید، خواهان اجازه صادرات به‌طور مستقیم هستیم؛ ضرورت دارد تولیدکنندگان عمده قیر کشور در این زمینه گفت‌وگو کنند.

بیات افزود: تولید در بنگاه اقتصادی تنها تابع سود است، بنابراین تولید بدون سود کافی و مبتنی بر ملاحظات غیراقتصادی، در بنگاه اقتصادی صندوق‌ها جایگاهی ندارد.

بهبود مستمر فرآیندهای تولید

وی تصریح کرد: هر کجا که کمتر از ظرفیت اسمی تولید می‌شود باید به‌طور دقیق دلایل تولید نشدن کافی یا دلایل کاهش تولید را مشخص کرد تا در شورا بررسی شود.بدون تحقیق درباره دلایل کاهش تولید، نمی‌توان مسیر بهبود مستمر فرآیندهای تولید را بهبود بخشید.

رئیس هیئت‌رئیسه صندوق‌های بازنشستگی صنعت نفت گفت: مسائل حوزه کسب‌وکار اقتصادی را باید با تحقیق و پژوهش رفع کرد، بنابراین تغییر برنامه بودجه تنها باید از طریق پیشنهاد و تصویب مجمع انجام شود و در حوزه تولید موضوعاتی مانند آینده‌پژوهی حائز اهمیت است.

بیات به‌روز نگه‌داشتن آموزش‌های ایمنی را ضروری دانست و تأکید کرد: در مرتبه نخست و پیش از حوزه تولید، ایمنی کارکنان اهمیت دارد. انتظار می‌رود مسئولان اچ‌اس‌ئی، به‌طور مستمر نشست‌های آموزشی مورد نیاز را برگزار کنند.

براساس این گزارش، شرکت‌های گروه اقتصادی صندوق‌های بازنشستگی صنعت نفت از محل سودآوری طرح‌های اقتصادی، ماهانه حدود دوسوم مبالغ مستمری و مقرری بازنشستگان و بازماندگان صنعت نفت را تأمین می‌کنند؛ از این رو توجه به مسائل این شرکت‌ها به‌طور مستقیم با تحکیم فرآیند تأمین منابع مالی پرداخت مستمری و مقرری مرتبط است.

براین‌ اساس مقدار تولید مهرماه ۱۴۰۱ نفت سپاهان برای روغن‌ پایه ۲۳۵۹۳، روغن نهایی ۱۴۷۶۶، روغن‌های فرآیند ۱۹۶۸۴، اسلاک واکس ۶۴۸۰، ضدیخ ۶۸ تن و مقدار تولید مهرماه شرکت نفت جی ۸۱۸۳۴ تن انواع قیر؛ مقدار تولید شرکت پتروپالایش کنگان، پنتان پلاس ۱۶۵۱۲، پروپان ۷۶۲۰۹، بوتان ۳۷۹۰۷؛ تولید شرکت پتروشیمی خارک، ۵۶۹۲۷ متانول، ۷۹۸۶ پروپان، ۹۹۸۲ بوتان، ۸۲۳۸ گوگرد، پنتان پلاس ۹۴۲۷ تن گزارش شد.

کد خبر 464988

منبع خبر از سایت شانا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *