loader image

نگرانی‌هایی درباره احتمال مازاد عرضه نفت در ماه‌های پیش‌رو وجود دارد/ تمدید توافق کاهش روزانه ۲ میلیون بشکه‌ای اوپک‌پلاس

نگرانی‌هایی درباره احتمال مازاد عرضه نفت در ماه‌های پیش‌رو وجود دارد/ تمدید توافق کاهش روزانه ۲ میلیون بشکه‌ای اوپک‌پلاس

وزیر نفت با توجه به نگرانی‌ از پیامدهای احتمالی شیوع کرونا در برخی مناطق به‌ویژه چین برای رشد اقتصادی جهان و آسیب‌های احتمالی برای تقاضا اظهار کرد: نگرانی‌هایی درباره احتمال مازاد عرضه نفت در ماه‌های پیش‌رو وجود دارد.

به گزارش خبرنگار شانا، جواد اوجی بعدازظهر امروز (یکشنبه ۱۳ آذرماه) پس از برگزاری نشست ۱۸۵ سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) و سی‌وچهارمین نشست وزارتی اوپک‌پلاس که به‌صورت ویدیوکنفرانس برگزار شد، گفت: نخست قرار بود هر دو نشست به‌صورت حضوری در محل دبیرخانه دائمی اوپک در وین برگزار شود که بنا بر برخی ملاحظات و تصمیم‌گیری‌ها، هر دو نشست به‌صورت مجازی برگزار شد.

وی با بیان اینکه مهم‌ترین دستورکار این نشست، ارزیابی تازه‌ترین تحولات بازار جهانی نفت و وضع اجرای تصمیم‌های پیشین اوپک‌پلاس بود، ادامه داد: مطابق تصمیم سی‌وسومین نشست اوپک‌پلاس، مقرر شد از ماه نوامبر ۲۰۲۲ مجموع تولید کشورهای عضو ائتلاف ۲ میلیون بشکه در روز کاهش یابد. در این نشست دوباره تصمیم گرفته شد کاهش ۲ میلیون بشکه‌ای تا پایان سال ۲۰۲۳ ادامه یابد، به‌دنبال ارزیابی از شرایط و با توجه به گزارش‌های ارائه‌شده از سوی کمیته وزارتی نظارت بر توافق اوپک‌پلاس، اعضای اوپک‌پلاس بر اجرای تصمیم نشست پیشین اوپک‌پلاس مبنی بر کاهش تولید به میزان ۲ میلیون بشکه در روز از ماه نوامبر تا پایان سال ۲۰۲۳ تأکید کردند.

اوجی یادآور شد: با توجه به برخی نگرانی‌ها از پیامدهای احتمالی شیوع کرونا در برخی مناطق به‌ویژه چین برای رشد اقتصادی جهان و آسیب‌های احتمالی برای تقاضا، نگرانی‌هایی در مورد احتمال مازاد عرضه نفت در ماه‌های پیش‌رو وجود دارد. در جلسه امروز باز هم تأکید شد که کشورهای اوپک‌پلاس به‌دقت شرایط بازار جهانی نفت و توازن عرضه و تقاضا را تحت نظر دارند و این آمادگی وجود دارد تا به اقتضای شرایط بازار نفت، به‌سرعت تصمیم‌گیری و اقدام‌های لازم از سوی اوپک‌پلاس انجام شود.

وی گفت: در شرایط کنونی، تولیدکنندگان اوپک‌پلاس در نقطه‌ای مطلوب از نظر وحدت، همکاری و تفاهم میان خود هستند و تلاش ما، نهادینه کردن همکاری با تولیدکنندگان غیراوپک در چارچوب اوپک‌پلاس است، از این‌رو هرگونه تصمیمی که در اجلاس اوپک‌پلاس اتخاذ شود، قطعاً مبتنی بر اجماع میان همه تولیدکنندگان خواهد بود.

وزیر نفت اظهار کرد: بر اساس گزارش‌ها و تحلیل‌های منتشرشده، در هر دو سمت عرضه و تقاضای جهانی نفت نااطمینانی‌های جدی وجود دارد که هرکدام می‌توانند پیامدهای خاص خود را برای چشم‌انداز تحولات آینده به‌دنبال داشته باشند، از این‌رو نمی‌توان به‌طور قطع درباره چشم‌انداز روندهای حاکم بر بازار جهانی نفت صحبت کرد؛ آنچه می‌توان به‌طور قطع اعلام کرد این است که اوپک‌پلاس به‌طور دقیق و منظم تحولات بازار جهانی نفت و عوامل تأثیرگذار بر آن را زیر نظر دارد و همانند تجربیات سال‌های گذشته، در موقع مورد نیاز، تصمیم‌های متناسب برای برقراری و حفظ ثبات در بازار جهان نفت را اتخاذ و اجرا خواهد کرد.

اوجی افزود: دیروز نیز اجلاس ۱۸۵ کنفرانس اوپک برگزار شد و مطابق روال معمول، موارد دستور کار اجلاس کنفرانس اوپک، دربرگیرنده مجموعه‌ای از موضوعات اداری، مالی و مدیریتی مربوط به سازمان اوپک بود که به‌طور معمول دو بار در سال در سطح وزیران نفت و انرژی کشورهای عضو اوپک برگزار می‌شود. در اجلاس ۱۲ آذر نیز موارد اداری، مالی و مدیریتی متعدد مطرح و از سوی دبیرخانه اوپک گزارش داده شد، از جمله این موضوعات، بررسی گزارش مالی سال ۲۰۲۲ دبیرخانه اوپک بود که در آن، به وضعیت مالی نامناسب دبیرخانه اوپک به‌دلیل افزایش معوقات حق‌ عضویت‌های برخی کشورهای عضو اوپک اشاره شد.

وی اظهار کرد: در این زمینه، تحریم‌های یکجانبه ظالمانه آمریکا بر ضد کشورمان و محدودیت‌های موجود برای انتقال پول به بروز مشکلاتی برای انتقال پول منجر شده که به محض یافتن راهکار، جهت پرداخت حق عضویت جمهوری اسلامی ایران اقدام خواهیم کرد؛ از دیگر موارد دستورکار اجلاس کنفرانس اوپک، بازبینی استراتژی بلندمدت اوپک بود که به تصویب کنفرانس وزارتی اوپک رسید.

کد خبر 465450

منبع خبر از سایت شانا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *