loader image

گزیده‌های نفتی هفته

گزیده‌های نفتی هفته

رعایت سقف الگوی مصرف و بستانکاری از شرکت ملی گاز، چهل‌وسومین سالروز تأسیس شرکت ملی حفاری ایران، روند افزایشی مصرف گاز، امضای ۵۰ میلیون دلار سند همکاری با دانش‌بنیان‌ها و ورود صنعت پتروشیمی ایران به شصت‌سالگی را در گزیده‌های نفتی این هفته بخوانید.

بستانکاری از گاز: جواد اوجی، وزیر نفت روز چهارشنبه هفته جاری (هفتم دی‌ماه) در حاشیه نشست هیئت دولت در جمع خبرنگاران گفت: آن‌ دسته از مشترکانی که نسبت به پارسال و ماه مشابه سقف الگوی مصرف را رعایت کنند و کاهش مصرف داشته‌ باشند، به همان مقدار کاهش از شرکت ملی گاز بستانکار می‌شوند.

چهل‌وسومین سالروز: یکم دی‌ماه، سالروز تأسیس شرکت ملی حفاری ایران است؛ محسن خجسته‌مهر، مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران در آیین گرامیداشت چهل‌وسومین سالروز تأسیست این شرکت با بیان اینکه نگاه صنعت نفت به شرکت ملی حفاری، نگاهی کاملاً حمایت‌محور است، اظهار کرد: اگر بخواهیم در کوتاه‌ترین زمان و با صرف کمترین هزینه، به افزایش تولید دست یابیم، راهی جز تقویت ناوگان حفاری کشور نداریم. حمیدرضا گلپایگانی، مدیرعامل شرکت ملی حفاری ایران نیز در این آیین گفت: این شرکت اکنون ۷۳ دکل خشکی و دریایی سبک، سنگین و فوق‌سنگین در تملک دارد که ۶۱ دکل فعال است و تا پایان امسال این تعداد به ۶۴ دستگاه افزایش خواهد یافت.

روند افزایشی مصرف گاز: محمدرضا جولایی، مدیر دیسپچینگ شرکت ملی گاز ایران در نخستین روز این هفته اعلام کرد که با تشدید برودت هوا، مصرف گاز روز شنبه (سوم دی‌ماه) نسبت به روز گذشته در بخش خانگی و تجاری ۳۰ میلیون مترمکعب افزایش یافته است. این مقدار مصرف در ابتدای هفته جاری به نسبت ابتدای هفته گذشته، ۹ درصد افزایش را نشان می‌دهد که با اطلاعات هواشناسی، پیش‌بینی می‌شود این روند افزایش مصرف، تا پایان هفته ادامه داشته باشد؛ به این ترتیب پیش‌بینی‌ می‌شود مصرف گاز طبیعی تا اواخر هفته جاری به ۶۵۰ میلیون مترمکعب در روز برسد.

امضای ۵۰ میلیون دلار سند همکاری با دانش‌بنیان‌ها: شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی در هفته جاری به مناسبت هفته پژوهش و فناوری، ۱۷ تفاهم‌نامه و قرارداد به ارزش ۵۰ میلیون دلار با شرکت‌های دانش‌بنیان امضا کرد. جلیل سالاری، مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران در آیین امضای این تفاهم‌نامه و قراردادها از دستیابی دانش فنی کامل در واحدهای تحت لیسانس پالایشگاهی خبر داد. او همچنین در جمع خبرنگاران از توزیع بنزین سوپر در کلان‌شهرها به مرور زمان خبر داد و بیان کرد: روزانه بیش از ۱۰۰ میلیون لیتر بنزین در کشور مصرف می‌شود که عدد بسیار بالایی است.

ورود به شصت‌سالگی: مرتضی شاهمیرزایی، مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی همزمان با هشتم دی‌ماه؛ روز صنعت پتروشیمی در برنامه «صف اول» شبکه خبر سیما و برنامه «صبح پارسی» شبکه جام‌جم حاضر شد و ضمن تشریح دستاوردهای یک سال اخیر، چشم‌انداز و برنامه‌های آینده این صنعت گفت: متخصصان ایرانی سکان پتروشیمی را به‌دست گرفتند و این صنعت را بدون خللی اداره کردند. افزون‌بر این، او اظهار کرد که این صنعت با برنامه‌ریزی‌های انجام شده در افق ۱۰ سال آینده به ظرفیت تولید ۲۰۰ میلیون تن خواهد رسید و سالانه ۱۸۰ میلیارد دلار درآمد برای کشور خواهد داشت.

انتصاب‌ها: وحیدرضا زیدی‌فرد، معاون امور مهندسی، پژوهش و فناوری وزیر نفت، پرویز سنگین را به‌عنوان سرپرست اداره کل نظام فنی و اجرایی و ارزشیابی طرح‌های این معاونت منصوب کرد. محسن خجسته‌مهر، مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران نیز در حکمی احمد رجبی، را به عنوان سرپرست مدیریت برنامه‌ریزی تلفیقی شرکت ملی نفت ایران منصوب کرد.

سایر اخبار: پهلودهی، برداشت و صادرات چهار نفتکش میعانات گازی برای نخستین بار، جمع‌آوری روزانه ۱۱۷ میلیون فوت مکعب گازهای همراه میدان‌های نرگسی و گچساران، افزایش ۷ درصدی حمل مواد نفتی با شبکه خطوط در دولت سیزدهم، آغاز ارزیابی‌ جایزه تعالی صنعت پتروشیمی از هفته دوم دی‌ماه، سوخت جایگزین گاز در اختیار کارخانه‌های سیمان، افزایش ۱۰ میلیون مترمکعبی تولید گاز کشور، تولید روزانه ۱۰۴۰ میلیون مترمکعب گاز غنی در کشور، قطع گاز بیش از ۳۰۰ سازمان و مرکز دولتی و عمومی دیگر، از سایر اخبار در هفته جاری بود.

پیشنهاد هفته: اگر می‌خواهید در جریان آخرین وضع ناوگان سوخت‌رسانی کشور قرار گیرد، گزارش «حضور تازه‌نفس‌ها در ناوگان سوخت‌رسانی کشور» را بخوانید. مظاهر انصاری، مدیرکل اچ‌اس‌ئی و پدافند غیرعامل وزارت نفت نیز در گفت‌وگویی با عنوان «صفر تا صد اقدام‌های وزارت نفت برای داشتن هوای پاک‌تر» به تشریح صفر تا صد اقدام‌های وزارت نفت برای اجرای قانون هوای پاک می‌پردازد که خواندن آن پیشنهاد می‌شود.

کد خبر 466668

منبع خبر از سایت شانا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *