loader image

گزیده‌های نفتی هفته

گزیده‌های نفتی هفته

بازدید سرزده رئیس‌جمهوری از مدیریت دیسپچینگ شرکت ملی گاز همزمان با افت فشار شبکه گاز خانگی کشور به‌دلیل پایداری جبهه هوای سرد، سفر وزیر نفت به خراسان رضوی برای بررسی وضع شبکه گاز شمال شرق، تلاش‌های همه‌جانبه وزارت نفت برای تأمین و ایجاد ثبات در شبکه گاز، قدردانی رئیس‌جمهوری از تلاش وزارت نفت برای مدیریت صحیح گازرسانی، آرایش جدید شبکه توزیع سوخت کشور برای ارسال سوخت جایگزین و افزایش پنج درصدی تولید گاز در پالایشگاه‌های پارس جنوبی از مهمترین رویدادهای صنعت نفت در هفته‌ای که گذشت، بودند.

افت فشار شبکه گاز خانگی کشور به‌دلیل پایداری جبهه هوای سرد: همزمان با کاهش شدید دمای هوا در بیشتر نقاط کشور در ابتدای هفته جاری، مسئولان شرکت ملی گاز ایران افزون بر اعلام آماده‌باش کامل برای تولید پایدار گاز، بر لزوم مصرف بهینه گاز به منظور جلوگیری از افت فشار شبکه تأکید کردند. احمد باهوش، مدیرعامل مجتمع گاز پارس جنوبی در این باره از تولید پایدار روزانه ۵۷۰ میلیون مترمکعب گاز در ۱۳ پالایشگاه گازی کشور خبر داد و گفت: پالایشگاه‌های پارس جنوبی در آمادگی ۱۰۰ درصدی برای تولید پایدار گاز به سر می‌برند.

محمدرضا جولایی، مدیر دیسپچینگ شرکت ملی گاز ایران نیز با اشاره به افت فشار گاز در شمال شرق کشور به‌دلیل پایداری جبهه هوای سود، تأکید کرد: با افزایش مصرف گاز در بخش خانگی و تجاری، همچنین قطع گاز وارداتی از ترکمنستان به دلیل سرمای زیاد در این کشور، شاهد افت فشار گاز در شمال و شمال شرق کشور هستیم و پایداری شبکه گاز منوط به مصرف بهینه گاز است.

سفر وزیر نفت به خراسان رضوی برای بررسی وضع شبکه گاز شمال شرق: با افزایش برودت هوا و مشکلات پیش‌آمده در شبکه گاز ترکمنستان، عصر چهارشنبه (۲۴ دی‌ماه) سران قوا در نشستی به میزبانی غلامحسین محسنی اژه‌ای، رئیس دستگاه قضا با حضور سیدابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهوری و محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس شورای اسلامی بر استمرار و تقویت اقدام‌ها برای کاهش مشکلات مردم در تأمین انرژی گرمایشی تاکید کردند، اما صبح یکشنبه (۲۵ دی‌ماه) بود که همزمان با تعطیلی مدارس و اداره‌ها در بعضی از استان‌ها به‌منظور حفظ پایداری شبکه گاز کشور، وزیر نفت برای بررسی میدانی شبکه شمال شرق کشور و راه‌کارهای جلوگیری از افت فشار گاز و اطمینان از تداوم پایداری کامل شبکه گاز شرق کشور به مشهد مقدس و شهرستان تربت‌جام سفر و از تاسیسات انتقال گاز بازدید کرد.

وزیر نفت در نشست فوق‌العاده ستاد انرژی استان خراسان رضوی و در ارتباط تلفنی با رئیس‌جمهوری ضمن قدردانی از مردم برای صرفه‌جویی در مصرف گاز با اشاره به این که واردات گاز ترکمنستان به ایران از روز پنجشنبه (۲۲ دی‌ماه) قطع شد و کشور همه توان خود را برای تأمین گاز به‌کار بست و به رکوردی بی‌نظیر دست یافت، گفت: دستور رئیس‌جمهوری برای تعطیلی مراکز آموزشی و اداره‌های شهر تهران کمک بزرگی به تأمین گاز کشور کرد و در این مدت حدود ۲.۵ میلیون مترمکعب کاهش مصرف انجام شد.

اوجی همچنین در حاشیه این سفر در ارتباط زنده تلفنی با سیما ضمن اعلام اطمینان از پایداری شبکه گاز در سراسر کشور خبر داد و گفت: تنها ۱۷ هزار مشترک در شهرستان تربت جام از نعمت گاز بی‌بهره شدند که توزیع نفت سفید و کپسول گاز به‌صورت رایگان در این مناطق آغاز شده است و نزدیک به ۱۷ هزار بخاری برقی و نفتی نیز از سوی شرکت گاز توزیع می‌شود.

اوجی با بیان اینکه در بعضی از روزهای دی‌ماه ۱۴۰۱ مصرف روزانه بخش خانگی، تجاری و صنایع غیرعمده به‌دلیل سرمای شدید و پایداری هوا نسبت به‌ مدت مشابه پارسال تا ۱۵۰ میلیون مترمکعب افزایش یافته است، گفت: طی ۳۳ سال سابقه کاری‌ام در صنعت نفت تاکنون چنین سرمای پایداری در کشور شاهد نبوده‌ام. همزمان با سفر وزیر نفت به شمال شرق کشور، احمد وحیدی، وزیر کشور نیز در نشست ستاد مدیریت بحران وزارت کشور با قدردانی از همراهی مردم در مدیریت مصرف انرژی در کشور، بر ضرورت تداوم این همکاری تا گذار از شرایط برودت هوا تأکید کرد.

قدردانی رئیسی از تلاش وزارت نفت برای مدیریت صحیح گازرسانی: بعدازظهر یکشنبه (۲۵ دی ماه) بود که سیدابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهوری در بازدید سرزده از ستاد شرکت ملی گاز ایران، ضمن حضور در مدیریت دیسپچینگ شرکت ملی گاز ایران از نزدیک در جریان وضع توزیع گاز در سراسر کشور قرار گرفت و از تلاش‌ها و زحمات وزیر نفت و مسئولان این شرکت برای مدیریت صحیح توزیع گاز با توجه به شرایط خاص آب و هوایی پیش‌آمده در کشور قدردانی کرد.

رئیس‌جمهوری همچنین در نشست روز یکشنبه هیات دولت از تکمیل طرح توسعه فاز ۱۱ پارس جنوبی در آینده نزدیک خبر داد و گفت: عملیات تکمیلی فاز ۱۱ پارس جنوبی پس از ترک کار ازسوی شرکت‌های خارجی با قوت ادامه یافت و در آینده نزدیک به مراحل نهایی می‌رسد.

آرایش جدید شبکه توزیع سوخت کشور برای ارسال سوخت جایگزین: جلیل سالاری، مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی همزمان با افت فشار شبکه گاز خانگی در کشور، در گفت‌وگو با شانا با اعلام اطمینان از ذخیره‌سازی کافی سوخت زمستانی و آرایش جدید شبکه تامین و توزیع سوخت کشور برای ارسال سوخت جایگزین به مناطق سردسیر و در معرض قطعی گاز خبر داد و بر لزوم مصرف بهینه سوخت در کشور به منظور توزیع مناسب تاکید کرد.

علی‌اکبر نژادعلی، مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی نیز درباره روند توزیع سوخت در کشور همزمان با افت فشار شبکه گاز با اعلام اطمینان از تامین سوخت جایگزین کافی برای تمامی نقاط کشور به ویژه مناطق شمال شرق کشور به شانا گفت: تنها در روز شنبه (۲۴ دی‌ماه) و در سردترین شرایط آب و هوایی امسال، ۱۰۰ میلیون لیتر بنزین در کشور مصرف شده است که لازم است مردم در مصرف سوخت کشور با خدمتگزاران خود همراهی کنند.

اجرای توافق‌های ایران و روسیه برای توسعه میدان‌های نفت و گاز: محمد مخبر، معاون اول رئیس‌جمهوری نیز در هفته جاری در دیدار با ایگور لویتین، دستیار ویژه رئیس‌جمهوری روسیه، استمرار دیدارها و افزایش هماهنگی‌های تهران – مسکو را گامی در پیشبرد برنامه‌های مشترک دو کشور برشمرد و گفت: دیدارهای میان مقام‌های دو کشور می‌تواند به اجرای هرچه سریع‌تر توافق‌ها میان دو طرف منجر شود.

افزایش ۵ درصدی تولید گاز در پالایشگاه‌های پارس جنوبی: احمد باهوش، مدیرعامل مجتمع گاز پارس جنوبی نیز در هفته جاری و همزمان با موج سرمای هوا در گفت‌وگو با شانا از افزایش ۵ درصدی تولید گاز در پالایشگاه‌های پارس جنوبی خبر داد و گفت: در ۲۳ روز سپری‌شده از زمستان امسال (یکم تا ۲۳ دی‌ماه) بیش از ۱۵ میلیارد مترمکعب گاز از سوی این مجموعه به شبکه سراسری تزریق شده که این مقدار نسبت به مدت مشابه پارسال افزایش ۵ درصدی داشته است.

دیگر رویدادها: پایان سال ۲۰۲۲ با بالاترین حد صادرات نفت ایران به گزارش خبرگزاری رویترز، اعلام خبر روشن شدن مشعل دکل حفاری میدان گازی بلال در گفت‌وگو با مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس، اعلام توزیع بدون کمبود سوخت در سیستان و بلوچستان از سوی مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی و آغاز عملیات اجرایی طرح GTX پتروشیمی تفتان آریا از دیگر رویدادهای صنعت نفت در هفته گذشته بودند.

کد خبر 467607

منبع خبر از سایت شانا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *