loader image

گزیده‌های نفتی هفته

گزیده‌های نفتی هفته

ابلاغ سیاست‌های کلی برنامه هفتم توسعه از سوی مقام معظم رهبری، سفر وزیر نفت به ازبکستان و امضای تفاهم‌نامه همکاری با این کشور، افزایش ۲۰ درصدی تولید بنزین در پالایشگاه ستاره خلیج فارس، بررسی عملیاتی تأمین گاز زمستان در عسلویه و فراز و فرود قیمت نفت را در گزیده‌های این هفته بخوانید.

رهبر انقلاب سیاست‌های کلی برنامه هفتم توسعه را ابلاغ کرد که افزایش حداکثری تولید نفت خام و گاز طبیعی در میدان‌های مشترک، افزایش ضریب بازیافت در میدان‌های مستقل و افزایش ارزش‌افزوده از طریق تکمیل زنجیره ارزش صنعت نفت و گاز را شامل می‌شود.

وزیر نفت در همراهی با رئیس‌جمهوری ایران روز چهارشنبه (۲۳ شهریور ماه)، تهران را به مقصد سمرقند ازبکستان برای حضور در اجلاس سران سازمان همکاری‌ شانگهای ترک کرد. سید ابراهیم رئیسی در این سفر با رؤسای جمهوری ازبکستان، روسیه، چین و نخست‌وزیر پاکستان دیدار و بر توسعه روابط اقتصادی با این کشورها تأکید کرد، همچنین ایران در جریان بیست‌دومین اجلاس سازمان همکاری شانگهای به‌ عضویت این سازمان در آمد، از دیگر اخبار این سفر باید به امضای ۱۷ سند همکاری میان ایران و ازبکستان اشاره کرد که جواد اوجی، وزیر نفت ایران، امضاکننده یکی از آنها در زمینه انرژی بود.

پالایش‌وپخش: آیین رونمایی از پنج طرح ملی زیرساختی شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران این هفته برگزار شد و علی‌اکبر نژادعلی، مدیرعامل شرکت پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی در این آیین اعلام کرد: با تبدیل ۲۱۳ هزار خودرو عمومی تاکنون، در مصرف ۳۷۰ میلیون لیتر بنزین در کشور صرفه‌جویی و ۱۲۶ میلیون دلار درآمد نصیب کشور شده است. از دیگر اخبار مربوط به سوخت باید به اظهارنظر ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهوری درباره قیمت بنزین مبنی بر اینکه «اجازه افزایش قیمت بنزین را تا پایان سال جاری نمی‌دهد» و افزایش ۲۰ درصدی تولید بنزین در پالایشگاه ستاره خلیج‌ فارس نسبت به مدت مشابه پارسال اشاره کرد.

بین‌الملل: سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) این هفته گزارش ماه سپتامبر خود را منتشر کرد که بر اساس آن، تولید اعضای این سازمان به مرز ۳۰ میلیون بشکه در روز رسید. قیمت نفت هم این هفته در اثر عوامل مختلف از جمله افزایش محدودیت‌های ناشی از کرونا، نگرانی از افزایش نرخ بهره در اروپا و آمریکا، انتشار گزارش شاخص قیمت مصرف‌کننده و گزارش‌های دیگر، ابتدا فراز و بعد فرودهای مداومی را تجربه کرد و برخی کارشناسان حتی از احتمال نفت ۸۵ دلاری خبر دادند. در همین حال، اروپا که عنوان کرده بود قصد تعیین سقف قیمتی برای نفت روسیه دارد، با تهدید پوتین مبنی بر قطع کامل صادرات گاز به اروپا و با مخالفت برخی کشورها از جمله نروژ، از تصمیم خود عقب‌نشینی کرد.

انتصاب‌های هفته: با حکم مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران، رحمان محمودی به‌عنوان سرپرست شرکت گاز استان خراسان جنوبی و سیدمحمود هاشمی، به‌عنوان سرپرست شرکت گاز استان خراسان شمالی منصوب شدند.

سایر اخبار: تبیین رویکردهای سرمایه‌گذاری شرکت ملی نفت ایران در مجمع بین‌المللی گاز سن‌پترزبورگ، افزایش ۶ درصدی گازرسانی به نیروگاه‌ها، برگزاری نشست عملیاتی برای تأمین گاز زمستان در عسلویه، تکمیل دومین حلقه چاه میدان مشترک فروزان، مهار آتش‌سوزی یک چاه نفت در شادگان و اقدام‌های انجام‌شده برای احیای طرح امریه از دیگر اخبار صنعت نفت در هفته جاری بود.

کد خبر 462067

منبع خبر از سایت شانا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *