loader image

گزیده‌های نفتی هفته

گزیده‌های نفتی هفته

اخبار مربوط به خدمت‌رسانی صنعت نفت به زائران اربعین حسینی، تازه‌ترین دیدار و گفت‌وگوها همسو با توسعه دیپلماسی انرژی، برنامه‌ریزی صنعت گاز برای ورود به فصل سرد سال و برگزاری سی‌ودومین نشست اوپک‌پلاس را در گزیده‌های نفتی این هفته بخوانید.

خدمت‌رسانی صنعت نفت به زائران اربعین حسینی: محمدعلی فلاح مهرجردی، رئیس ستاد بازسازی عتبات عالیات در وزارت نفت این هفته از اختصاص بودجه لازم و اجرایی شدن بیشتر تکالیف ستاد اربعین کشور به صنعت نفت برای برگزاری هرچه باشکوه‌تر مراسم پیاده‌روی اربعین حسینی خبر داد. وی کمک به تأمین آب شرب و دارو در موکب‌های داخلی کشور، تأمین هزار اتوبوس کرایه‌ای برای حمل‌ونقل زائران اربعین حسینی، کمک به ایجاد زیرساخت‌ها در استان‌های ایلام و خوزستان از سوی شرکت ملی صنایع پتروشیمی به‌صورت جداگانه، ساخت ۴ هزار و ۹۰۰ متر سوله دائمی در مبادی خروجی در غرب کشور، ارائه خدمات پزشکی از سوی سازمان بهداشت و درمان صنعت نفت را از دیگر اقدام‌های حمایتی صنعت نفت در حماسه پیاده‌روی اربعین حسینی دانست.

شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران هم از اختصاص سهمیه سوخت اضافی برای ۳۵۰۰ اتوبوس بین‌شهری، استقرار ۱۴ سوخت‌رسان‌ سیار در مبادی خروجی زائران اربعین و افزایش ظرفیت سوخت‌رسانی نسبت‌ به سال‌های گذشته در این بازه زمانی خبر داده است.

تعیین چارچوب همکاری‌های ایران و ازبکستان در بخش انرژی: معاون امور بین‌الملل و بازرگانی وزیر نفت این هفته در دیدار با سرپرست وزارت انرژی ازبکستان چارچوب همکاری‌های دو کشور در بخش انرژی را تعیین کردند. هیئت عالی‌رتبه وزارت نفت که به ریاست احمد اسدزاده روز یکشنبه (۱۳ شهریورماه) به‌منظور آماده‌سازی نخستین تفاهم‌نامه همکاری نفتی با ازبکستان برای امضا در نشست سران شانگهای (۲۴ و ۲۵ شهریورماه) تهران را به مقصد این کشور ترک کرده بود، دوشنبه (۱۴ شهریورماه) با عظیم احمد خوجه‌اف، سرپرست وزارت انرژی ازبکستان در تاشکند دیدار کرد.

در این نشست همچنین یادداشت تفاهم توسعه همکاری‌های دوجانبه انرژی ایران و ازبکستان نهایی شد. این سند قرار است در سفر ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهوری به ازبکستان برای شرکت در نشست سران شانگهای (۲۴ و ۲۵ شهریورماه) از سوی وزیر نفت و همتای ازبک امضا شود.

برگزاری سمینار آموزشی «معرفی سیاست‌های کشور ژاپن در راستای استفاده از هیدروژن و آمونیاک برای رسیدن به انتشار کربن صفر تا سال ۲۰۵۰» هم از دیگر اخبار مربوط به توسعه دیپلماسی انرژی در این هفته بود که با حضور عباس رزمی، مدیر بهداشت، ایمنی و محیط زیست (اچ‌اس‌ئی) شرکت ملی نفت ایران، یوکا کیدا، رئیس بخش اقتصادی سفارت سفارت ژاپن در ایران و ماساشی واتانابه، مدیر سیاست‌های نفت و ال‌ان‌جی در آژانس منابع طبیعی و انرژی وزارت اقتصاد، تجارت و صنعت ژاپن روز سه‌شنبه (۱۵ شهریور ماه) در مرکز همایش‌های کوشک وزارت نفت آغاز به‌کار کرد.

شال و کلاه صنعت گاز برای ورود به فصل سرد سال: مجید چگنی، معاون وزیر نفت در امور گاز در هفته‌ای که گذشت در نشست آمادگی این شرکت برای زمستان سال ۱۴۰۱ که به‌صورت ویدئوکنفرانس با حضور مدیران عامل شرکت‌های گاز استانی و با محوریت توجه به بهینه‌سازی مصرف گاز برگزار شد، گفت: شرکت ملی گاز ایران با نزدیک‌ شدن به فصل سرما با هدف بهبود نظام توزیع و مصرف گاز در کشور، تمهیدهایی را به‌منظور بهینه‌سازی مصرف گاز در دستور کار قرار داده است.

انتصاب اعضای اصلی و علی‌البدل هیئت‌مدیره شرکت ملی گاز ایران با حکم وزیر نفت، گازرسانی به کارخانه سیمان سیستان، انتخاب «گاز سیستان و بلوچستان» به‌عنوان قطب راهبری نظام جمع‌آوری اطلاعات در شرق و جنوب شرق ایران و داخلی‌سازی ۱۰۰ دستگاه توربوکمپرسور توسط شرکت مهندسی و توسعه گاز ایران از دیگر اخبار صنعت گاز در هفته جاری بودند.

برگزاری سی‌ودومین نشست اوپک‌پلاس: این هفته همچنین سی‌ودومین نشست وزیران نفت و انرژی تولیدکنندگان عضو اوپک و غیراوپک به صورت ویدئوکنفرانس برگزار و بر کاهش ۱۰۰ هزار بشکه‌ای تولید اوپک‌پلاس در ماه اکتبر توافق شد.

جواد اوجی، وزیر نفت هم پس از پایان این نشست با تأکید بر اینکه بازار جهانی انرژی نیازمند افزایش عرضه نفت ایران است، گفت: ما همواره به‌عنوان یک تولیدکننده عمده نفت و فرآورده‌های نفتی در جهان آمادگی داریم به دور از سیاسی‌کاری به نقش خود در عرضه نفت و افزایش امنیت انرژی در جهان کمک کنیم.

خبر قابل توجه دیگر در حوزه بین‌الملل اینکه قیمت نفت به‌دنبال نگرانی‌ها درباره کاهش تقاضای سوخت در پی ترس از رکود اقتصادی جهان و انتظارها درباره افزایش نرخ بهره با بیش از یک دلار کاهش به پایین‌ترین سطح در هفت ماه اخیر رسید.

دیگر اخبار: افزایش ۷۰۰ درصدی وصول درآمدهای نفتی، ۶۰۰ میلیون دلار طرح در حال اجرای تکمیل زنجیره ارزش پتروشیمی در پترول، رونمایی از پنجمین محصول دانش‌بنیان پتروشیمی کارون، برنامه وزارت نفت برای برگزاری آزمون استخدامی عمومی، آغاز استخراج نفت از «کویر مرنجاب»، امضای تفاهم‌نامه بین پژوهشگاه صنعت نفت، قرارگاه اقتصادی وزارت دفاع و اپنا، افزایش ۵۰۰ هزار بشکه‌ای ظرفیت ذخیره‌سازی نفت‌خام در خلیج‌فارس و امضای تفاهم‌نامه همکاری بین پارک فناوری و نوآوری نفت و شرکت ازبکستانی از دیگر اخبار صنعت نفت در هفته جاری بودند.

پیشنهاد هفته: سخاوت اسدی، مدیرعامل سازمان منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس این هفته تازه‌ترین روند فعالیت‌ها در این منطقه را تشریح کرده است که می‌توانید متن کامل گفت‌وگو را اینجا بخوانید.

کد خبر 461821

منبع خبر از سایت شانا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *