loader image

۲ طرح تامین انرژی پایدار در خراسان جنوبی در دستور کار دولت است

۲ طرح تامین انرژی پایدار در خراسان جنوبی در دستور کار دولت است

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خراسان جنوبی گفت: خط انتقال فرآورده‌های نفتی از رفسنجان و خط انتقال گاز از دشتک زابل به نهبندان از طرح‌های زیرساختی مهم است که در حوزه تأمین انرژی پایدار برای استان در دستور کار دولت قرار دارد.

به گزارش شانا به نقل از ایرنا، علیرضا عباس‌زاده روز دوشنبه (۲۶ دی‌ماه) در نشست تشریح وضع گاز استان خراسان جنوبی اظهار کرد: حمل فرآورده‌های نفتی با نفتکش‌های جاده‌پیما مخاطراتی به همراه دارد و در یک سال گذشته و با مصوبه سفر نخست رئیس‌جمهوری تلاش شده با اجرای خط انتقال فرآورده‌های نفتی به خراسان جنوبی از مبدأ رفسنجان، ضمن کاهش هزینه‌های حمل، زمینه صادرات فرآورده به کشورهای همجوار نیز تسهیل شود.

وی افزود: پارسال تفاهم‌نامه خط لوله انتقال فرآورده‌های نفتی مسیر رفسنجان، بیرجند، تربت حیدریه، مشهد بین شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران و بانک ملت با عنوان خط لوله تابش (تأمین انرژی بازار شرق) امضا شد، همچنین مصوبه شورای اقتصاد را نیز گرفته است.

معاون استاندار خراسان جنوبی با اشاره به اینکه این استان در انتهای خط گازرسانی کشور قرار دارد، تصریح کرد: با اجرای خط انتقال گاز از دشتک زابل به شهرستان نهبندان، افزون بر تغذیه از شمال استان، از جنوب هم تغذیه می‌شویم و اجرای این خط از نظر پدافندی و در شرایط بحرانی نیز برای استان مهم است.

عباس‌زاده ادامه داد: براساس نظر کارشناسان شرکت نفت، تقویت خط یازدهم سراسری انتقال گاز کشور می‌تواند در شرایط بحرانی و پدافندی به استان کمک کند که وزیر نفت قول پیگیری تقویت این خط یا اجرای خط انتقال گاز از دشتک زاهدان را داده است.

وی با اشاره به مصرف ۷۵ درصدی گاز کشور در بخش خانگی، عنوان کرد: باید با صرفه‌جویی در بخش خانگی، صنایع کشور را هرچه سریع‌تر عملیاتی کنیم، هم‌اکنون شرکت فولاد قائن به‌دلیل قطعی گاز ۲ میلیون لیتر سوخت دارد که تأمین آن کاری سخت و هزینه‌بر است.

معاون استاندار خراسان جنوبی گفت: از قطع گاز صنایع و اصناف، قطع گاز جایگاه‌های عرضه سی‌ان‌جی، گلخانه‌ها و مرغداری‌ها، تعطیلی اداره‌ها، کشیده شدن مدارس به فضای مجازی و برنامه شاد، لغو امتحانات و تعطیلی آموزش در دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی، کاهش ساعت‌های کاری اصناف، تعطیلی بخش‌های خصوصی همه و همه تدابیری در خراسان جنوبی بود که گاز بخش خانگی قطع نشود.

وی افزود: همسو با مدیریت مصرف سوخت دو کمیته نظارت در استان تشکیل شده که هرجا استفاده غیرمجاز توسط اصناف و واحدهای تولیدی یا حتی اداره‌ها انجام شود، برخورد لازم انجام شود.

سخنگوی ستاد مدیریت مصرف انرژی خراسان جنوبی اظهار کرد: ماندگاری سرما و دمای زیر صفر تا ۱۰ بهمن‌ماه در استان پیش‌بینی شده، از این رو حفظ شرایط پایدار شبکه گاز ضروری است.

عباس‌زاده با بیان اینکه حتی مراکز بهداشتی و درمانی استان هم در صورت قطعی احتمالی گاز به سوخت جایگزین مجهز شده‌اند، تصریح کرد: در این مراکز با ادامه برودت هوا مشکلی از بابت قطعی گاز وجود ندارد.

معاون استاندار خراسان جنوبی با اشاره به ذخیره‌سازی خوب نفت و گازوئیل در خراسان جنوبی اعلام کرد: هم‌اکنون نفت سفید در روستاها و برخی نقاط شهری در حال توزیع است و هیچ نگرانی از بابت تأمین نفت سفید در استان وجود ندارد و به اندازه کافی ذخیره‌سازی انجام شده است.

وی ادامه داد: درخواست ما از مردم این است که به‌واقع در مصرف گاز صرفه‌جویی کنند، اما هرجا که قطعی گاز به‌دلیل افت شبکه رخ داد با هماهنگی با فرمانداران توزیع نفت سفید انجام می‌شود.

عباس‌زاده به فراگیری سرما در سطح کشور و اینکه ۲۸ استان کشور درگیر سرما و برودت هوا هستند اشاره و تصریح کرد: استان‌های خراسان جنوبی، رضوی و شمالی در انتهای خط انتقال گاز کشور قرار دارند که با افزایش مصرف گاز در سطح کشور، این استان‌های انتهای خط با افت شدید گاز مواجه می‌شوند.

معاون استاندار خراسان جنوبی عنوان کرد: در چند روز اخیر مدیریت خوب مردم، مصرف گاز استان را کاهش داد، اما با وجود این، همچنان نیازمند همراهی مردم در مدیریت مصرف هستیم، زیرا از نظر افت فشار گاز وضع استان شکننده است.

وی تأکید کرد: راه‌اندازی پویش‌های مختلف از جمله پویش هر خانه یک اتاق گرم نقش موثری در مصرف بهینه انرژی دارد که باید در شهرستان‌ها ترویج شود.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خراسان جنوبی به تلاش نیروهای امداد گاز در خدمات‌رسانی به مردم اشاره کرد و گفت: تیم‌های امدادی شرکت گاز در دمای منفی ۱۲ تا ۱۵ درجه اقدام‌های فنی را همسو با پایدارسازی شبکه گاز انجام می‌دهند تا فشار گاز در خطوط حفظ شود که این اقدام جهادی ستودنی است.

عباس‌زاده مؤثرترین کار برای مدیریت شرایط موجود را صرفه‌جویی در مصرف انرژی دانست و تأکید کرد: با وجود برودت هوا در یک هفته اخیر، اما مدیریت انرژی نسبت به بحران سردی هوا در سال ۱۳۸۶ بسیار عالی و خوب بود.

وی با اشاره به جشن پایان گازرسانی به همه شهرها و روستاهای خراسان جنوبی در هفته دولت سال گذشته اظهار کرد: برای تأمین گاز روستاهای مناطق مرزی استان ۳ هزار کیلومتر خط انتقال گاز اجرایی شده است.

معاون استاندار خراسان جنوبی با بیان اینکه در خراسان جنوبی در یک سال گذشته ۴۰۰ روستای جدید با هزینه‌های بالا گازرسانی شده است، گفت: این حجم کار در استان کاری جهادی و قابل تقدیر است.

عباس‌زاده اجرای ۳۵۰ هزار کیلومتر خط انتقال گاز در سطح کشور طی یک سال گذشته، ضریب ۹۸ درصدی بهره‌مندی جمعیت شهری کشور از نعمت گاز و گازرسانی به ۴۰۰ روستای استان را از اقدام‌های بی‌نظیری دانست که در کارنامه یک‌ساله دولت مردمی به ثبت رسیده است.

وی گفت: روزانه ۸۵۰ میلیون مترمکعب در پالایشگاه‌های کشور گاز تولید می‌شود، اما به جهت برودت هوا و افزایش سرما، میزان مصرف گاز از تولید عبور کرده و اکنون ۱۵۰ میلیون مترمکعب کسری گاز در بخش خانگی داریم که باید مدیریت شود.

سخنگوی ستاد مدیریت مصرف انرژی خراسان جنوبی درباره تمهیدات اندیشیده‌شده برای رفع مشکل مردم در زمان قطعی گاز اظهار کرد: شرایط خطوط و شبکه انتقال گاز به‌صورت لحظه‌ای رصد می‌شود و در هر جا به هر دلیل شامل نقص فنی، افزایش مصرف یا سرمای شدید هوا، فشار به حدی افت کند که امکان بهره‌برداری از شبکه نباشد، آمادگی برای عرضه سوخت جایگزین وجود دارد.

کد خبر 467522

منبع خبر از سایت شانا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *