loader image

آغاز اجرای الگوی تازه قراردادی مبتنی بر سرمایه‌گذاری جسورانه

آغاز اجرای الگوی تازه قراردادی مبتنی بر سرمایه‌گذاری جسورانه

معاون مدیر سرمایه‌گذاری و کسب‌وکار شرکت ملی نفت ایران ضمن تشریح الگوی قراردادی احیای چاه‌های کم‌بازده و بسته که مبتنی بر سرمایه‌گذاری جسورانه است، آنها را نوع سوم الگوی قراردادی موجود در صنعت نفت معرفی کرد.

به گزارش شانا به نقل از شرکت ملی نفت ایران، امیر مقیسه در همایش توجیهی طرح احیای چاه‌های بسته و کم‌بازده نفتی که صبح روز سه‌شنبه (۲۴ آبان‌ماه) با هدف پرداختن به‌ موضوع و شرایط قراردادی و معرفی سبد چاه‌ها با حضور شرکت‌های فناور و نمایندگانی از شرکت‌های بهره‌برداری نفت و گاز و با همکاری پارک فناوری و نوآوری صنعت نفت در مرکز همایش‌های تخصصی شرکت ملی نفت ایران (باشگاه کوشک) برگزار شد، امضای قراردادهای مربوط به احیای چاه‌های کم‌بازده و بسته را از دسته قراردادهای مبتنی بر سرمایه‌گذاری جسورانه معرفی و اظهار کرد: آغاز این الگوی جدید قراردادی برای نفت و پارک فناوری و نوآوری که اجرا و راهبری این طرح را به‌عهده دارد، اتفاق خوش‌یمن و مبارکی است.

وی به شرکت‌های فناور گفت که حداکثر دقت‌نظر را در پروپوزال‌های ارسالی و انتخاب چاه‌ها و به‌ویژه چاه نخست داشته باشند. در ضمن به‌منظور تأمین مالی پروژه می‌توانند از صندوق پژوهش و فناوری صنعت نفت و صندوق نوآوری و شکوفایی تأمین اعتبار کنند.

معاون مدیر سرمایه‌گذاری و کسب‌وکار شرکت ملی نفت ایران به بیان تعهدهای پارک نوآوری و فناوری نفت پرداخت و تحویل چاه‌های بسته و کم‌بازده به شرکت‌های فناور، نظارت فنی و ایمنی از طریق نماینده اجرایی در شرکت ملی نفت ایران، پرداخت دستمزد به شرکت‌های فناور از طریق نفت، ارائه اطلاعات مورد درخواست این شرکت‌ها با تأیید کارگروه فنی و اقتصادی، اختصاص چاه جایگزین در صورت وجود مانع در چاه، اندازه‌گیری نفت‌خام استخراج‌شده پس از احیای موفقیت‌آمیز چاه و دریافت نفت‌خام تولیدی از شرکت فناور در نقاط تعیین‌شده از طریق نماینده اجرایی را از جمله این موارد برشمرد.

مقیسه افزود: شرکت‌های فناور و دانش‌بنیان نیز تعهدهایی دارند که از میان آنها می‌توان به تأمین مالی، تأمین کالا و تجهیزات، انجام مطالعات ساخت و طراحی و مهندسی، پیاده‌سازی فناوری ادعایی بر روی چاه، تحول نفت‌خام تولیدی به نماینده اجرایی در نقطه تحویل نفت‌خام و تحویل و تحول چاه به نماینده اجرایی، همچنین تحصیل و تمدید تمام مجوزهای لازم اشاره کرد.

وی توضیح داد: در ضمن عملیاتی که مستلزم ورود به چاه‌ها باشد از طریق شرکت‌های صاحب صلاحیت ارائه‌دهنده خدمات فنی چاه‌ها انجام می‌شود.

معاون مدیر سرمایه‌گذاری و کسب‌وکار شرکت ملی نفت ایران اظهار کرد: شرکت‌های فناور همچنین موظف‌اند که تمهیدهای لازم برای تأمین سلامت، حفاظت امنیت و ایمنی و ملاحظات زیست‌محیطی را در نظر بگیرند.

مقیسه به شیوه واگذاری چاه‌ها و زمان‌بندی احیای آنها اشاره کرد و گفت: شرکت‌های فناور می‌توانند پنج چاه انتخاب کنند، اما ابتدا یک چاه برای احیا به آنها واگذار می‌شود. اگر در بازه‌ای زمانی‌ که ۱۸ ماه تعیین شده چاه نخست موفق بود، چهار چاه بعدی نیز واگذار می‌شود که باید در مدت ‌زمان ۳۶ ماه از زمان تحویل نخستین چاه، آنها را احیا کنند.

وی ادامه داد: اگر استفاده از روش فناور برای احیای چاه موفقیت‌آمیز نبود، به‌مدت ۶ ماه فرصت دوباره داده می‌شود و در صورت موفقیت سه چاه بعدی برای احیا واگذار می‌شود.

به گفته معاون مدیر سرمایه‌گذاری و کسب‌وکار شرکت ملی نفت ایران، شرکت‌های فناور به‌منظور تأمین منابع مالی مجاز به دریافت شریک، تسهیلات و سرمایه‌گذار هستند. بازپرداخت تسهیلات دریافت‌شده از بانک یا تأمین‌کننده مالی بر اساس توافق شرکت فناور و پارک می‌تواند ازسوی پارک به بانک انجام شود.

وی در پایان با اشاره به بیان نکات حائز اهمیت در قرارداد احیای چاه‌های بسته و کم‌بازده گفت: واحدهای فناور مجاز به ثبت اختراع فناوری‌هایی هستند که به‌صورت موفقیت‌آمیز پیاده‌سازی شده‌اند، مشروط بر آنکه حق بهره‌برداری شرکت ملی نفت ایران به‌صورت رسمی در گواهی ثبت اختراع درج شود.

معاون مدیر سرمایه‌گذاری و کسب‌وکار شرکت ملی نفت ایران ادامه داد: شرکت ملی نفت ایران با آغاز پرداخت دستمزد برای نخستین چاه احیاشده مجاز به بهره‌برداری از فناوری مربوطه به هر طریق از جمله برگزاری مناقصه خواهد بود. در ضمن شرکت فناور مجاز به واگذاری تعهدات خود به دیگری نیست.

مقیسه در ادامه ضمن پاسخ به پرسش‌های شرکت‌های فناور در مورد بازه زمانی سنجش نفت‌خام اضافی، مبانی محاسبه مبلغ دستمزد و… توضیحات تکمیلی ارائه داد.

کد خبر 464198

منبع خبر از سایت شانا

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *