loader image

استفاده از هوش مصنوعی پایداری در تولید را به همراه دارد

استفاده از هوش مصنوعی پایداری در تولید را به همراه دارد

رئیس پژوهش و فناوری شرکت نفت و گاز اروندان از لزوم هوشمندسازی روند برداشت میدان‌های نفت و گاز سخن گفت و تأکید کرد: هوش مصنوعی باید در مطالعات میدان مد نظر قرار گیرد.

به گزارش خبرنگار شانا، عیسی نویری امروز (چهارشنبه، ۲۳ آذر ماه) در پنلی تخصصی با عنوان «پیوند فیزیک و هوش‌مصنوعی برای توسعه خردمندانه میدان» در دومین روز نخستین کنفرانس و نمایشگاه مدیریت فناوری محصولات دانش‌بنیان در صنعت نفت ایران، گفت: امروز در حوزه هوش مصنوعی بایستی از نگرش صرف بهره‌برداری به‌سمت نگرش فناوری‌محور برویم.

وی با بیان این که استفاده از هوش مصنوعی از مرحله اکتشاف، می‌تواند پایداری تولید را برای شرکت‌های بهره‌بردار به ارمغان بیاورد، تصریح کرد: توسعه خردمندانه میدان‌های نفتی بر مبنای فناوری نو می‌تواند در طول دوره تولید از مخازن راه‌گشای مهندسان ایرانی در صنعت نفت باشد.

رئیس پژوهش و فناوری شرکت نفت و گاز اروندان با تأکید بر افزایش تعداد نمونه‌برداری و جمع‌آوری اطلاعات واقعی از مخازن در طول دوره تولید به‌منظور استفاده از هوش مصنوعی، اظهارکرد: استفاده از هوش مصنوعی می‌تواند در پیش‌بینی روند تولید از میدان‌های نفتی و گاز تأثیری بسزا داشته باشد، برای نمونه نتیجه مطالعات جدید جامع هوشمندسازی در میدان نفتی جفیر در زمینه میزان واقعی تولید نشان داد، نسبت نفت و گاز و نوع تجهیزات به‌کار رفته با اطلاعات اولیه ارائه شده از سوی پیمانکار اختلاف زیادی داشته‌ایم.

نویری با اشاره به این که در حال حاضر بیشترین هزینه اضافه برای صنعت نفت مربوط به اتلاف زمان در عملیات تولید و توسعه‌ای در بخش‌های فرآیندی، تجهیزاتی و نیروانسانی است، تصریح کرد: استفاده از هوش مصنوعی می‌تواند این مشکل را با افزایش بهره‌وری در سیستم‌ها کاهش دهد.

وی ادامه داد: متأسفانه در حال حاضر با شروع تولید از میدان‌های نفتی و تغییر در رفتار مخزن، ام‌دی‌پی میدان با نمونه‌برداری و جمع‌آوری اطلاعات به‌روز نمی‌شود و رفته‌رفته بعد از چندین سال مدل اولیه توسعه و تولید ارائه شده از سوی پیمانکار قابل استفاده در میدان نیست، به‌عبارت دیگر با تغییر رفتار مخزن، باید رفتار در برداشت را تغییر دهیم.

رئیس پژوهش و فناوری شرکت نفت و گاز اروندان استفاده از مدل‌های موفق توسعه با فناوری روز در کشور و الگوسازی از آنها و استفاده از فناوری‌های روزآمد را از جمله راهکارهای هوشمندسازی توسعه میدان‌های نفت و گاز در کشور دانست.

نخستین کنفرانس و نمایشگاه مدیریت فناوری محصولات دانش‌بنیان در صنعت نفت ایران دیروز (سه‌شنبه، ۲۳ آذرماه) با قرائت پیام وزیر نفت آغاز به‌کار کرد و فردا (پنجشنبه، ۲۴ آذرماه) به‌کار خود پایان می‌دهد.

کد خبر 466024

منبع خبر از سایت شانا

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *