loader image

تأکید وزیر نفت بر اجرایی شدن بند «ه» تبصره ۱۸ وزارت نفت

تأکید وزیر نفت بر اجرایی شدن بند «ه» تبصره ۱۸ وزارت نفت

معاون وزیر نفت در امور مهندسی، پژوهش و فناوری با اشاره به اهمیت فعال شدن بند «ه» (منابع داخلی شرکت‌های تابعه وزارت نفت) در سال ۱۴۰۱ گفت: وزیر نفت تأکیدی ویژه‌ در زمینه فعال شدن این بند با هدف حمایت بیشتر از شرکت‌های دانش‌بنیان دارد.

به گزارش خبرنگار شانا، وحیدرضا زیدی‌فرد بعد از ظهر سه‌شنبه (۲۲ آذرماه) در نشست تخصصی «راهبردهای تأمین مالی، اعتباری و تجاری‌سازی صندوق پژوهش و فناوری صنعت نفت برای حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان» در حاشیه «نخستین کنفرانس و نمایشگاه مدیریت فناوری محصولات دانش‌بنیان» در محل پژوهشگاه صنعت نفت گفت: در دولت سیزدهم، وزارت نفت بنا دارد نهایت حمایت را از صندوق پژوهش و فناوری صنعت نفت داشته باشد.

وی با اشاره به نامه‌نگاری‌های معاونت مهندسی، پژوهش و فناوری وزارت نفت با وزیر نفت درباره فعال شدن بند «ه» (منابع داخلی شرکت‌های تابعه وزارت نفت) در سال ۱۴۰۱ افزود: مقام وزارت تاکید ویژه‌ای در زمینه فعال شدن این بند در راستای حمایت بیشتر از شرکت‌های دانش بنیان دارند.

معاون وزیر نفت در امور مهندسی، پژوهش و فناوری اظهار کرد: به‌منظور کمک به سرمایه‌گذاری از منابع داخلی شرکت‌ها و سازمان‌های توسعه‌ای تابعه وزارت نفت برای تحقق برنامه‌های رشد، تولید، صادرات کالا و خدمات و حمایت از ساخت داخل و طرح‌ها یا پروژه‌های توسعه‌ای بخش‌های خصوصی و تعاونی، عاملیت تسهیلات یادشده در بند «ه» تبصره ۱۸ وزارت نفت به صندوق پژوهش و فناوری صنعت نفت واگذار شده است.

زیدی‌فرد با بیان اینکه سال ۱۴۰۰ وزارت نفت تمرکز زیادی را روی اجرایی شدن تبصره ۱۸ داشت، تصریح کرد: در این زمینه پارسال در قالب این تبصره توانستیم تسهیلاتی قابل‌توجه‌ از طریق بانک‌های عامل به شرکت‌های دانش‌بنیان بدهیم.

نفوذ فناوری در شرکت‌های بزرگ و صنایع بالغ داشته باشیم

در ادامه حسین حیرانی، رئیس کارگروه تحول اقتصادی دانش‌بنیان دولت سیزدهم با بیان اینکه افزایش سهم کالا و خدمات دانش‌بنیان از تولید ناخالص داخلی و افزایش اشتغال شرکت‌های دانش‌بنیان در بازار کار از مهمترین شاخص‌های تحول در دانش‌بنیان‌ شدن صنعت نفت کشور است، گفت: دولت تلاش می‌کند از تمرکز صرف بر عرضه‌محوری و توسعه کمی شرکت‌های دانش‌بنیان بپرهیزد و روی تقاضامحوری و اثر بخشی آنها در حل مسائل اساسی کشور تمرکز داشته باشد.

وی با تأکید بر اینکه باید از تمرکز روی شرکت‌های دانش‌بنیان نوپا با اثرگذاری محدود در اقتصاد پرهیز کرده و توجه بیشتری بر نفوذ فناوری در شرکت‌های بزرگ و صنایع بالغ داشته باشیم، اظهار کرد: سیاست کاری ما امروزه تخصیص منابع مالی به به فناوری‌های نوظهور و تحول‌آفرین در کشور است.

حیرانی سهم پایین ارزش محصولات دانش‌بنیان در تولید ناخالص داخلی و سهم پایین شرکت‌های بزرگ کشور در هزینه‌کرد تحقیق و توسعه کشور را از مهمترین چالش‌های کنونی توسعه فناوری در کشور دانست و افزود: یکی از علل وجود این چالش‌ها التزام نداشتن به مأموریت توسعه فناوری و نوآوری در دستگاه‌های اجرایی و خطرهای پرشمار در مسیر ورود شرکت‌های دانش‌بنیان به مسائل اصلی کشور است.

رئیس کارگروه تحول اقتصادی دانش‌بنیان دولت سیزدهم یادآور شد: شناسایی گلوگاه‌ها و نقاط با آسیب‌پذیری بالا در زنجیره ارزش صنعت و رفع نیازمندی‌های آنها و افزایش تنوع در تولیدات داخلی و ظرفیت‌سازی برای حضور و فعالیت شرکت‌های دانش‌بنیان در کشورهای هدف به‌منظور افزایش صادرات محصولات فناورانه از جمله اقدام‌های دولت سیزدهم برای حمایت از دانش‌بنیان‌ها بوده است.

ساخت ۱۰۰ شناور دریایی ساخت داخل

فریدون کرد زنگنه، مدیر سرمایه‌گذاری و کسب و کار شرکت ملی نفت ایران هم در این نشست تخصصی با بیان اینکه ایجاد بخش‌های دانش‌بنیان در زیرمجموعه‌های شرکت‌های بزرگ کار را برای دانش‌بنیان‌های خصوصی و نو پا سخت کرده است، تأکید کرد: معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری باید برای حل این چالش مهم فناوری و پژوهش در کشور چاره‌اندیشی کند.

وی ساخت شناورهای بومی همسو با اهداف اقتصاد مقاومتی را یکی از طرح‌های مهم شرکت ملی نفت ایران اعلام کرد و گفت: بیش از ۱۰۰ شناور خارجی درحال ارائه خدمات به شرکت ملی نفت ایران در دریا هستند، از این رو با هم‌اندیشی با دانش‌بنیان‌ها و نیز حمایت مدیران ارشد صنعت نفت بومی‌سازی شناورهای مورد نیاز این صنعت را به روش BOO آغاز کرده‌ایم.

مدیر سرمایه‌گذاری و کسب و کار شرکت ملی نفت ایران افزود: هم‌اکنون رایزنی‌های اولیه با بعضی از شرکت‌های اروپایی به‌منظور تأمین موتور و تجهیزات ناوبری برای شناورهای ساخت داخل انجام شده است، هفته آینده مناقصه بین‌المللی خرید این تجهیزات برگزار خواهد شد؛ شرکت‌های دانش بنیان داخلی می‌توانند با تشکیل کنسرسیوم با شرکت‌های خارجی در تأمین این تجهیزات و ساخت شناور همکاری داشته باشند.

کرد زنگنه گفت: صنعت نفت از موثرترین و بزرگترین صنایع جهان و به‌ویژه در ایران است، این صنعت نقش مهمی در قدرت ملی کشورهای مختلف ایفا می‌کند، این صنعت در صورت سرمایه‌گذاری مناسب و تجهیز به فناوری‌های روزآمد جهان می‌تواند سبب خروج اقتصاد کشور از رکود و ایجاد رونق کسب و کار شود.

وی ادامه داد: به‌منظور فراهم کردن زمینه مناسب برای استقرار شرکت‌های دانش‌بنیان در کنار دانشگاه صنعت نفت فضایی به مساحت ۲۰ هکتار برای استقرار پارک نوآوری و فناوری صنعت نفت اختصاص یافته، هم‌اکنون تخصیص اعتبار و عملیات اجرای و نیز دریافت مجوزهای قانونی برای تأسیس این پارک در حال انجام است.

مدیر سرمایه‌گذاری و کسب و کار شرکت ملی نفت ایران افزود: صنعت نفت برای حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان کشور تفاهم‌نامه ۳ هزار میلیارد تومانی بین شرکت ملی نفت ایران، صندوق نوآوری و شکوفایی و بانک تجارت امضا شده است، در قالب این تفاهم‌نامه تسهیلاتی با بهره ۴ تا ۱۱ درصد به شرکت‌های دانش‌بنیان پرداخت می‌شود؛ بازپرداخت این تسهیلات پس از تحویل کالای نوآورانه آغاز می‌شود.

گام‌های بلند برای پرداخت تسهیلات به شرکت‌های دانش‌بنیان

در ادامه این نشست تخصصی محمد روستا، مدیر امور مالی شرکت ملی نفت ایران با اشاره به اینکه با ابلاغ بودجه سنواتی در سال‌های اخیر گام‌های بلندی برای پرداخت تسهیلات به شرکت‌های دانش‌بنیان کشور به‌ویژه در دولت سیزدهم برداشته شده است، افزود: هم‌اکنون این شرکت‌ها در حوزه بهینه‌سازی، تکمیل زنجیره ارزش در پتروشیمی‌ها و پالایشگاه‌ها، احیای چاه‌های کم بازده و ساخت تجهیزات به‌خوبی توانسته‌اند نیازهای فناورانه صنعت نفت کشور را در نبود شرکت‌های خارجی برطرف کنند.

وی اظهار کرد: با ابلاغ آیین‌نامه ماده ۲ بند «د» تبصره ۱۸ قانون بودجه سال ۱۴۰۰ به شرکت‌های تابعه وزارت نفت اجازه داده شد در مجموعه بیش از ۸۰۰ میلیارد تومان از محل منابع داخلی خود برای حمایت از پروژه‌های علمی خطرپذیر و تولید بار اول اختصاص دهند، برای اجرای این بند تنها شرکت ملی نفت ایران تاکنون ۳۰ میلیارد تومان به صندوق پژوهش و فناوری صنعت نفت واریز کرده است.

صندوق پژوهش و فناوری صنعت نفت رتبه نخست در کشور

حمید حیدری، مدیرعامل صندوق پژوهش و فناوری صنعت نفت نیز در این نشست تخصصی با بیان اینکه این صندوق هم‌اکنون در میان ۶۵ صندوق پژوهش و فناوری کشور بزرگترین صندوق پژوهش و فناوری به شمار می‌رود، گفت: این صندوق در سه حوزه خدمات اعتباری، مشارکت در تجاری‌سازی و سرمایه‌گذاری‌های خطرپذیر در حال همکاری با شرکت‌های دانش‌بنیان صنعت نفت کشور است.

وی با اشاره به اینکه هم‌اکنون ارائه ضمانت نامه و تسهیلات به شرکت‌های دانش بنیان حداقل ۳۰ درصد ارزان تر نسبت به بانک‌های کشور به شرکت‌های دانش‌بنیان از سوی صندوق پژوهش و فناوری صنعت نفت ارائه میشود، افزود: تاکنون همه محصولات بار اول در صنعت نفت کشور از این صندوق تسهیلات دریافت کرده‌اند.

حیدری با تأکید بر اینکه پارسال از محل تبصره ۱۸ وزارت نفت ۱۰ هزار میلیارد تومان منابع در نظر گرفته شده که هم‌اکنون هزار میلیارد تومان آن باقی مانده است، تصریح کرد: از همه شرکت‌های دانش‌بنیان فعال در صنعت نفت کشور که نیاز به تسهیلات برای پیش برد اهداف خود دارند، می‌خواهیم که برای استفاده از این تسهیلات ثبت‌نام کنند.

مدیرعامل صندوق پژوهش و فناوری صنعت نفت ادامه داد: این صندوق تاکنون بیش از ۵۰۰ میلیارد تومان تصویب ضمانت‌های تعهد پرداخت برای شرکت‌های کوچک و متوسط در بانک‌های دولتی انجام داده، همچنین هزار و ۱۶۹ میلیارد تومان در قالب ۳۰۶ فقره ضمانت‌نامه‌های قراردادی صادر شده است.

حیدری افزود: تصویب ۴ هزار و ۷۷۹ میلیارد تومان حد اعتباری، ۵۱۴ میلیارد تومان تصویب حد تضمین تسهیلات دیگر فعالیت‌های صندوق پژوهش و فناوری صنعت نفت در زمینه ارائه خدمات اعتباری به شرکت‌های دانش‌بنیان بوده است.

کد خبر 465974

منبع خبر از سایت شانا

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *