loader image

تحقق دیپلماسی انرژی دولت سیزدهم در آمریکای لاتین

تحقق دیپلماسی انرژی دولت سیزدهم در آمریکای لاتین

وزیر نفت ضمن برشمردن تفاهم‌نامه‌ها و قراردادهای محقق شده در زمینه انرژی با کشورهای آمریکای لاتین، تحقق اهداف برون‌مرزی وزارت نفت را حاصل دیپلماسی دولت سیزدهم دانست.

به گزارش شانا، وزیر نفت در جریان سفر به کشورهای آمریکای لاتین (ونزوئلا، کوبا و نیکاراگوئه) در گفت‌وگویی که با برنامه تلویزیونی «ثریا» داشت با اشاره به‌توانمندی وزارت نفت در حفاری و توسعه میدان‌ها در دریا و خشکی گفت: در حوزه بالادست ما هیچ‌گونه مستشار خارجی نداریم و این ظرفیت خوبی به‌شمار می‌رود که سازندگان و پیمانکاران خوبی نیز در این بخش فعال هستند.

وی با برشمردن میدان‌های نفت و گاز نیمه‌کاره در این کشورها گفت: میدان‌هایی را شناسایی کردیم که آمریکایی‌ها و اروپایی‌ها توسعه آنها را نیمه‌کاره رها کرده بودند و از این حیث موضوع صدور خدمات فنی و مهندسی را برای توسعه آنها در دستور کار گذاشتیم که در جریان سفر به این سه کشور تفاهم‌نامه‌ها و قراردادهایی نیز برای آنها امضا کردیم که برای توسعه آنها از ظرفیت خود وزارت نفت و بخشی از ظرفیت بخش خصوصی شامل پیمانکاران و سازندگان توانمند کشور بهره می‌بریم.

وزیر نفت از مذاکره برای مشارکت با دیگر توسعه‌دهندگان در این سه کشور یاد و تصریح کرد: در حوزه پالایش و پتروپالایشگاهی مذاکراتی داشتیم که بر این اساس پالایشگاه‌ها و پتروپالایشگاه‌هایی وجود داشت که در این کشورها نیمه‌کاره مانده بود و در برخی موارد سه یا چهار کشور در توسعه آنها مشارکت داشتند و توافق کردیم شریک سوم و چهارم توسعه آنها باشیم و کار را پیش ببریم.

صادرات، توسعه پالایشگاه، پتروپالایشگاه و میدان‌ها محور فعالیت در آمریکای لاتین

اوجی در جمع‌بندی رویدادهایی که در جریان سفر به آمریکای لاتین محقق شد، تصریح کرد: موضوع صادرات نفت‌خام و میعانات گازی، فرآورده‌های نفتی و محصولات پتروشیمی که پیش از این سفر محقق شده بود و نتایج آن را دیدیم اما در گام دوم ما به عرصه توسعه ظرفیت پالایشگاه‌های این کشور قدم گذاشتیم و با افزایش ظرفیت پالایشی برای جلوگیری از خام‌فروشی نفت‌خام و میعانات گازی کشور خودمان اقدام کردیم که همه اینها در موازات با توسعه میدان‌های نفتی و گازی در دریا و خشکی کشورهای آمریکای لاتین پیش می‌رود که تفاهم‌نامه‌های خوبی برای آنها امضا کردیم.

وی تفاهم‌نامه‌ها و قراردادهای امضاشده با کشورهای آمریکای لاتین را برد – برد تلقی کرد و گفت: امیدواریم در جبهه جدیدی که در این بخش از جهان شکل گرفته است، افزایش ظرفیت فرآورشی داشته باشیم و هم‌افزایی با این کشورها رخ دهد.

وزیر نفت افزود: تهاتر کالا با نفت موضوع دیگری بود که در این سفر برای آن مذاکره کردیم و قراردادهایی در این زمینه امضا شود، چراکه این کشورها به لحاظ بارش و زمین‌های قابل کشاورزی استعداد بالایی دارند و برخی از محصولات کشاورزی مورد نیاز ما از جمله قلات، سویا و شکر را تولید می‌کنند که پیش‌تر سابقه خرید آنها را نیز داریم البته این بحث تهاتر جدای از مذاکراتی بود که وزارت جهاد کشاورزی با این کشورها در جریان این سفر دنبال کردند و تفاهم‌نامه‌هایی به موازات با تفاهم‌نامه‌های انرژی امضا کردند.

تحقق اوج صادارت در حیاط خلوت آمریکا

اوجی در تأیید این موضوع گفت: این تهاتر منجر به آن می‌شود که به‌جای رسوب مطالبات بتوانیم کالاهای اساسی مورد نیاز کشور را تأمین کنیم و در کنار آن صادرات نفت را به نقطه اوج آن برسانیم.

وی تحقق این موارد در همسایگی آمریکا را لطف الهی دانست و افزود: آمریکایی که می‌خواست جلوی صادرات ما را بگیرد و آن را به‌صفر برساند، چون عرضه این کار را نداشت، نه تنها نتوانست این کار را محقق کند و از طرفی در همسایگی آمریکا ما تولید را به اوج خود می‌رسانیم و پالایشگاه و میدان نفت و گاز توسعه می‌دهیم.

وزیر نفت به بزرگی بازار کشورهای آمریکای لاتین اشاره کرد و گفت: این کشورها بازار خوبی برای نفت، میعانات، فرآورده‌های نفتی و محصولات پتروشیمی ما هستند و از طرفی کالاهای اساسی ما در حوزه کشاورزی و دامپروری را به‌وفور تولید می‌کنند که این یک توفیق الهی بود و ان‌شاءالله در دیگر حوزه‌ها نیز کشور بسیج شود و با کار جهادی دیگر بازارها را نیز با این کشورها توسعه دهند و این ثمره دیپلماسی انرژی ما بود.

توسعه زیرساخت‌های مبادلات کلید ارتقا روابط تجاری

اوجی توسعه روابط تجاری ایران و کشورهای آمریکای لاتین را در گرو توسعه زیرساخت‌های مبادلات دانست و تصریح کرد: برای توسعه مبادلات باید زیرساخت‌ها از جمله خطوط کشتیرانی فعال شوند.

وی این تصور را که کشورهای آمریکای لاتین ورشکسته هستند غلط دانست و گفت: ونزوئلا که با مسائل پیش آمده تورمش به ۶۰۰ درصد رسیده بود اکنون با مدیریت آن را به ۲۰۰ درصد رسانده که از قدرت خوب این کشورها حکایت دارد. دیگر کشورها از جمله نیکاراگوئه نیز بازار بسیار خوبی دارند و به‌ویژه مناطق بکر تجاری به‌شمار می‌روند و همسو با ما هستند و بازار خوبی برای پیمانکاران، سازندگان و سرمایه‌گذاران ایرانی به‌شمار می‌رود.

وزیر نفت اعتماد این کشورها به ایران را حاصل توانمندی ایران دانست و افزود: ما در ایران نوسازی و بازسازی پالایشگاه‌های نفتی و گازی را خودمان انجام می‌دهیم و حتی احداث پتروپالایشگاه ۳۰۰ هزار بشکه‌ای را نیز خودمان آغاز کردیم که همه این اقدام‌ها منجر به اعتماد دیگر کشورها به توانمندی‌های ایرانی‌ها می‌شود و با اعتماد ایجادشده به‌زودی ظرفیت باقی‌مانده صادرات نفت را نیز به کوری چشم دشمنان و امپریالیسم آمریکا پر می‌کنیم.

ظرفیت ازکارافتاده پالایشی آمریکای لاتین در اختیار ایران

اوجی در تشریح بازسازی پالایشگاه‌های ونزوئلا گفت: ایران با تعمیرات اساسی و بازسازی دو پالایشگاه تقریباً از کار افتاده ونزوئلا در یک بازی برد – برد و همکاری مشترک توانست ظرفیت پالایشی آنها را در اختیار بگیرد و با افزایش ظرفیت آنها نفت ایران و ونزوئلا را در آنها به فرآورده تبدیل کند.

وی به تحقق اهداف سفر به آمریکای لاتین با وجود ناباوری بسیاری از افراد اشاره و تصریح کرد: بسیاری تصور نمی‌کردند که این مذاکرات دو روزه با هر کشور به قرارداد منتج شود، خیلی از افراد در این کشورها و کشورهای دیگر فکر می‌کردند در نهایت مذاکرات به تفاهم‌نامه‌های نمایشی ختم شود، اما ما خیلی از مذاکرات را به قرارداد رساندیم که باعث تعجب بسیاری از جمله رؤسای‌جمهوری خود این کشورها شد.

بر اساس این گزارش همکاری در بازسازی و تعمیر دو پالایشگاه الپالیتو و پاراگوئانا ونزوئلا اتفاق بزرگی بود که نقطه عطفی مهم در صنعت نفت ایران به‌شمار می‌رود و در دیگر کشورهای آمریکای لاتین نیز این الگو در حال تکرار است.

کد خبر 467594

منبع خبر از سایت شانا

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *