loader image

تصمیم غیرمنتظره اوپک‌پلاس متأثر از روابط ریاض-واشینگتن است

تصمیم غیرمنتظره اوپک‌پلاس متأثر از روابط ریاض-واشینگتن است

مدیرکل پیشین امور اوپک و روابط با مجامع بین‌المللی انرژی وزارت نفت دو عامل اقتصادی و سیاسی را در تصمیم برای کاهش عرضه نفت اعضای اوپک‌پلاس مهم دانست.

جواد یارجانی درباره تصمیم ائتلاف تولیدکنندگان عضو سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) و غیراوپک (اوپک‌پلاس) مبنی بر کاهش تولید داوطلبانه نزدیک به یک میلیون و ۷۰۰ هزار بشکه‌ای از ماه مه به خبرنگار شانا گفت: این تصمیم بیشتر متأثر از مسائل اقتصادی است و با توجه به خروج از دوران اوج تقاضای زمستانی و تداوم روند کاهشی قیمت نفت، در واقع عاملی برای جلوگیری از پیشروی هرچه بیشتر این روند بود که موضوعی قابل درک است.

وی با این حال بر نقش سیاسی نفت تأکید کرد و افزود: اما نفت و تصمیم‌ها در سطوح بالا از مسائل فرااقتصادی نیز تأثیرپذیرند.

مدیرکل پیشین امور اوپک و روابط با مجامع بین‌المللی انرژی وزارت نفت در این‌ باره تصریح کرد: در دوره کنونی شاهد روابط خاص دولت آمریکا و عربستان هستیم. از زمان روی کار آمدن بایدن که با انتقادهای بسیار شدید از سوی ولیعهد عربستان روبه‌رو شد، بسیاری از سیاست‌هایی که در زمان ترامپ به‌راحتی در عربستان اجرا می‌شد، دچار پیچیدگی شد زیرا پیش از آن مشکلی بین دو کشور وجود نداشت و تصمیم‌ها به ریاض دیکته می‌شد.

یارجانی افزود: در دوران حاضر دولت بایدن خواستار مسائلی از قبیل رفع محاصره اقتصادی قطر و شبیه آن بوده که عربستان به آنها توجه‌ای نداشته است بنابراین اکنون شاهد سایه سنگینی بر روابط دیپلماتیک ریاض -واشینگتن هستیم.

وی ضمن اشاره به جایگاه کنونی ویژه عربستان در بازار نفت تصریح کرد: شکی وجود ندارد که عربستان به‌دلیل مقدار تولید و صادرات نفت جایگاه ویژه‌ای دارد، با توجه به اینکه بزرگ‌ترین رقبا از نظر تولید و صادرات ایران و ونزوئلا بوند اکنون حضور محسوسی در بازار ندارند. البته این‌ رقبا ذخایر بزرگ و قابل ملاحظه‌ای، اما در طول سال‌ها با برنامه‌ریزی‌های انجام‌شده و اعمال فشارها، ونزوئلا توانایی تولید و صادرات عمده را از دست داده‌ است در نتیجه عربستان به واقع حرف نخست را می‌زند.

مدیرکل پیشین امور اوپک وزارت نفت گفت: البته دلایل اقتصادی نیز وجود دارد و کشورهای صادرکننده نفت تمایل ندارند درآمدشان کاهش زیادی داشته باشد، اما نوع روابط را نباید دور از ذهن دانست.

یارجانی انتخابات آمریکا را از عوامل مهم تصمیم اخیر دانست و افزود: کمتر از دو سال به انتخابات ریاست‌جمهوری در آمریکا باقی مانده است و اینکه چه حزبی بر سر کار بیاید بی‌شک برای کشوری همچون عربستان بسیار مهم است. در گذشته نیز همین موضوع صادق بود، حتی پیش از پیروزی انقلاب اسلامی رژیم پیشین ایران برای نامزد خاصی در آمریکا سرمایه‌گذاری می‌کرد و به‌ نظر می‌رسد عربستان با توجه به اطلاعات و روابط وسیعی که با مشاوران و دوستان خود در آمریکا دارد، تلاش می‌کند دولت بایدن یک دوره‌ای باشد و این نبرد آغاز شده است.

مدیرکل پیشین امور اوپک و روابط با مجامع بین‌المللی انرژی وزارت نفت ادامه داد: اگرچه این برداشتی شخصی است، اما در بعضی از موارد این موضوع به‌طور کامل مشخص است و در دوره افزایش قیمت نفت در سال گذشته میلادی پیش از انتخابات میان‌دوره‌ای آمریکا، بایدن به‌طور رسمی از عربستان درخواست افزایش تولید برای مهار قیمت را کرد، اما عربستان به‌طور کامل خلاف این موضوع عمل کرد زیرا قیمت نفت به‌طور مستقیم بر قیمت بنزین در آمریکا تأثیر می‌گذارد و قیمت این کالا به‌طور مستقیم در تصمیم‌گیری مردم آمریکا برای انتخاب نامزد مورد نظر خود تأثیرگذار است.

یارجانی از شکست برخی سیاست‌های این چنینی یاد و اظهار کرد: البته پیش‌بینی می‌شد حزب دموکرات در انتخابات میان‌دوره‌ای آمریکا به‌دلیل تصمیم برای کاهش تولید نفت شکست سختی بخورد که این موضوع محقق نشد، البته با مشکلاتی روبه‌رو شدند، اما نه به حد انتظار. این موضوع نشان داد سرمایه‌گذاری روی این موضوع است و قصد ریاض شکست دولت دموکرات آمریکا در کنگره و اکنون در دوره دوم انتخابات ریاست جمهوری است.

وی درباره پایداری افزایش قیمت نفت بر اثر این تصمیم گفت: واکنش بازارهای جهانی نفت نخست شوک است سپس به تدریج موضوع را هضم می‌کند، عده‌ای در بازار به‌دنبال معاملات کاغذی نفت هستند و تمایل دارند از چنین شوک‌هایی سود ببرند، این دوره کوتاه که بگذرد سپس عوامل اساسی بازار از جمله عرضه و تقاضا و واکنش‌های جدی از سوی مصرف‌کنندگان تعیین‌کننده ادامه روند است، برای نمونه آمریکا تصمیم بگیرد از ذخیره‌سازی‌های راهبردی خود استفاده کند.

مدیرکل پیشین امور اوپک وزارت نفت درباره زمان احتمالی ورود ذخیره‌سازی‌های راهبردی آمریکا در واکنش به این اتفاق تصریح کرد: اینکه در چه قیمتی آمریکا تصمیم به استفاده از ذخیره‌سازی‌های راهبردی بگیرد مشخص نیست و به تأثیر آن بر قیمت نفت بستگی دارد و اینکه مردم آمریکا چه نگاهی به دولت بایدن دارند و با جدی شدن کارزار انتخاباتی و رویارویی با قیمت بنزین می‌توان منتظر ورود ذخیره‌سازی‌های راهبردی بود.

یارجانی با این حال به استحکام روابط آمریکا و عربستان اشاره کرد و گفت: البته عربستان دوستان بسیار نزدیکی در آمریکا دارد. بعضی از رسانه‌های ما تحلیل کرده ‌بودند که این اتفاق‌ها آغاز جدایی آمریکا و عربستان است که این تحلیل‌ها چندان جایگاهی ندارد و روابط آنها بسیار مستحکم است و مشکلات در دولت‌ها رخ می‌دهد که هرکدام با توانایی‌ها و ابزار خود بر روند قیمت‌ها تأثیر می‌گذارند تا بالاترین نفع اقتصادی را ببرند.

کد خبر 470654

منبع خبر از سایت شانا

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *