loader image

تقویت پایداری گاز شمال و شمال شرق کشور و سرشاخه‌های خراسان

تقویت پایداری گاز شمال و شمال شرق کشور و سرشاخه‌های خراسان

مجری طرح دیگر خطوط اصلی و فرعی شرکت مهندسی و توسعه گاز ایران اعلام کرد که اجرای ​دو پروژه‌ «قم – پارچین» و «دیزباد – تربت حیدریه» تأثیری قابل‌توجه در تقویت شبکه گاز شمال و شمال شرق کشور و سرشاخه‌های خراسان دارند.

به گزارش شانا، نعمت‌الله شهرویی از تکمیل پروژه «محمدیه قم – پارچین» در آینده نزدیک خبر داد و گفت: این پروژه به قطر ۵۶ اینچ و به ظرفیت انتقال ۹۰ میلیون مترمکعب گاز در روز از انتهای خط هشتم سراسری گاز آغاز شده و تا ورودی ایستگاه تقویت فشار گاز پارچین تهران امتداد دارد تا تقویت پایداری جریان گاز شمال و شمال شرق کشور را تضمین کند.

وی با بیان اینکه این پروژه به طول ۱۳۱ کیلومتر و در قالب دو قطعه اجرا شده است، به اتصال قطعه نخست پروژه به خط پنج تهران در منطقه چرمشهر ورامین در سال ۱۴۰۰ اشاره و اظهار کرد: با راه‌اندازی قطعه دوم این پروژه، گازی که از طریق خط هشتم سراسری گاز از عسلویه تا قم منتقل شده است به ایستگاه پارچین می‌رسد تا اهداف آن برای تأمین پایدار گاز در مناطق مورد نظر محقق شود.

مجری طرح دیگر خطوط اصلی و فرعی شرکت مهندسی و توسعه گاز ایران، بهره‌گیری از پوشش FBE در سایز ۵۶ اینچ برای نخستین‌بار در کشور را دیگر ویژگی برجسته این پروژه برشمرد و افزود: استفاده از پهپاد در مرحله نقشه‌برداری و به‌کارگیری سازه ژئوگریدی برای استحکام‌دهی به مسیرسازی به‌منظور گذر از مناطق باتلاقی از دیگر نقاط قوت این پروژه است.

شهرویی پروژه احداث خط لوله ۳۰ اینچ دیزباد – تربت حیدریه را دیگر اقدام این شرکت به‌منظور رفع دغدغه پایداری جریان انتقال گاز در شمال شرق کشور دانست و یادآور شد: با اجرای دو پروژه یادشده، پایداری خطوط انتقال گاز در سرشاخه‌های خراسان تقویت می‌شود.

تأمین گاز مصرف‌کنندگان استان سمنان

وی تصریح کرد: احداث ایستگاه کنترل فشار در سمنان به‌منظور رفع اختلاف فشار موجود بین خط لوله ۴۸ اینچ شمال – شمال شرق با خط لوله ۱۶ اینچ ری – سمنان و به‌ ظرفیت ۵۰۰ هزار مترمکعب در ساعت هم در دستور کار است که در ساخت همه قطعات و تجهیزات ابزار دقیق، رگولاتورها، سپراتورها و شیرهای ایمنی از توانمندی داخلی استفاده‌شده و این پروژه هم امسال بهره‌برداری می‌شود تا امکان برداشت گاز از خط ۴۸ اینچ شمال – شمال شرق و تزریق به خط لوله ری – سمنان فراهم و پایداری جریان گاز مصرف‌کنندگان از استان سمنان تأمین شود.

اجرای خط لوله گاز ۴۲ اینچ رشت – چلوند

مجری طرح دیگر خطوط اصلی و فرعی شرکت مهندسی و توسعه گاز ایران با اشاره به احداث خط لوله گاز ۴۲ اینچ رشت – چلوند در حریم اختصاصی خط لوله اول سراسری گاز، این پروژه ۱۵۱ کیلومتری را سبب تقویت پایداری جریان گاز در شمال و شمال غرب کشور خواند و بیان کرد: با توجه به چند دهه بهره‌برداری مستمر از خط لوله اول سراسری گاز و کاهش ظرفیت فشارافزایی آن، اجرای این پروژه در دو قطعه (قطعه نخست از لاکان رشت تا نیروگاه پره‌سر به‌طول ۷۲ کیلومتر و قطعه دوم از نیروگاه پره‌سر تا چلوند به طول ۸۰ کیلومتر) در دستور کار قرار گرفت تا انرژی مورد نیاز صنایع عمده و مصرف‌کنندگان در استان‌های گیلان و آذربایجان شرقی و غربی تأمین شود.

شهرویی همچنین با اشاره به محدودیت‌های مرتبط با زمین در مناطق شمالی کشور و مجوز مشروط سازمان محیط‌ زیست که اجرای پروژه را تنها در محدوده کریدور پیشین مجاز اعلام کرده است، گفت: از سال ۱۳۴۷ تاکنون تعارض‌های متعددی به‌ حریم خط لوله اول سراسری گاز شده است و تنها در قطعه اول ( لاکان – پره‌سر) ۹۶۰ معارض وجود دارد که روبه‌رویی با این تعداد ذی‌نفع و اقناع مدعیان اراضی با همه پیچیدگی‌های حقوقی مترتب بر آن در تاریخ صنعت گاز کم‌سابقه است.

وی با بیان اینکه در مسیر خط لوله تقاطع‌های متعددی با بزرگراه، کانال‌های آبیاری، تیرهای برق، شبکه‌های فشار قوی برق و گازرسانی وجود دارد، افزود: استفاده از جاده سرویس شرکت گاز به‌عنوان راه مواصلاتی روستایی که طی سال‌های متمادی انجام شده است، سبب شد به‌ویژه در اوج فصل کشاورزی و تراکم تردد بومیان روند استقرار ماشین‌آلات برای لوله‌گذاری، جوشکاری، حفاری با مشکل و تاخیر روبه‌رو شود.

به گفته مجری طرح دیگر خطوط اصلی و فرعی شرکت مهندسی و توسعه گاز ایران، برنامه تصمیم‌گیران انرژی کشور در استفاده از خط لوله گاز رشت – چلوند به‌عنوان خط لوله سوآپ گاز با کشورهای همسایه بر اهمیت راهبردی این پروژه افزوده است.

کد خبر 466094

منبع خبر از سایت شانا

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *