loader image

خط انتقال برق کنگان به تلمبه‌خانه ۳ طرح گوره – جاسک راه‌اندازی شد

خط انتقال برق کنگان به تلمبه‌خانه ۳ طرح گوره – جاسک راه‌اندازی شد

خط انتقال برق کنگان به تلمبه‌خانه ۳ به‌عنوان یکی از سخت‌ترین خطوط سال‌های اخیر کشور، در طرح گوره – جاسک راه‌اندازی شد.

به گزارش شانا به نقل از شرکت مهندسی و توسعه نفت، علی جعفرزاده، با اشاره به اتمام پروژه ۵۲ کیلومتری احداث خط انتقال برق تا تلمبه‌خانه شماره ۳ این خط لوله گفت: این پروژه از جمله پروژه‌های بسیار پیچیده انتقال برق در سطح کشور به‌شمار می‌رود که به‌واسطه آن تعدادی از روستاهای محروم در این مسیر نیز به شبکه سراسری برق متصل شده یا دارای برق پایدار است.

وی با تأکید بر اینکه برق مورد نیاز تلمبه‌خانه شماره ۳ خط لوله گوره – جاسک از پست برق کنگان تأمین می‌شود، افزود: تلمبه‌خانه شماره ۳ در روستای کورده و ۷۰ کیلومتری شهرستان جم واقع شده است.

مجری طرح خط لوله انتقال نفت خام گوره – جاسک، ادامه داد: این خط انتقال برق به دو دلیل حائز اهمیت است، نخستین مورد این است که برق منطقه‌ای سال‌ها به‌دنبال احداث آن برای برق‌رسانی به روستاهای منطقه بود، اما به‌دلیل سخت بودن مسیر و دشواری کار مناقصه‌ای برای آن برگزار نمی‌شد یا در همان مراحل ابتدایی پیمانکاران به‌دلیل عبور خط از کوه‌های سخت مسیر از ادامه کار انصراف می‌دادند.

جعفرزاده افزود: طراحی و تأمین کالا به‌طور کامل از سوی پیمانکاران و سازندگان ایرانی انجام شده و احداث آن حدود یک سال تکمیل و برق‌دار شده است که مدیران و کارشناسان سازمان برق منطقه‌ای این زمان را رکوردی عالی می‌دانند و اعتقاد دارند این پروژه بیش از سه سال زمان نیاز داشت که شرکت مهندسی و توسعه نفت موفق به انجام آن در چنین زمان کوتاهی شده‌ است.

ویتصریح کرد: با توجه به نیاز روستاهای این منطقه به برق پایدار این خط انتقال برق کمک زیادی به رفاه مردم، بهبود وضع معیشت و کشاورزی منطقه به‌ویژه روستاهای دژگاه، دولت‌آباد و کورده و چند روستای دیگر می‌کند که پیش از این فاقد برق پایدار در فصول گرم بوده‌اند.

مجری طرح خط لوله انتقال نفت خام گوره – جاسک گفت: پست احداث شده در کنگان ۲، ۵۰ مگاوات است و یک پست ۵۰ مگاواتی نیز در کورده احداث شده و در مجموع ظرفیت خط انتقال برق کنگان تا تلمبه‌خانه شماره ۳ حدود ۲۵۰ مگاوات است که ۵۰ مگاوات مصرف برق در این تلمبه‌خانه خواهد بود و ظرفیت باقیمانده خط برای توسعه مناطقی که تاکنون برق نداشتند یا فاقد برق پایدار بوده‌اند استفاده می‌شود.

جعفرزاده افزود: تلمبه‌خانه‌های شماره ۳ و ۴ در جنوب استان فارس واقع شده‌اند.

وی با اشاره به دو «بی» (واحد دریافت برق در هر پست) در پست کنگان برای تلمبه‌خانه شماره ۳، همچنین دو «بی» در پست لامرد برای برق‌دار کردن تلمبه‌خانه شماره ۴ گفت: بنا بر ظرفیتی که درخواست می‌شود خطوط انتقال را احداث کردیم و قسمتی که مربوط به پست برق است تحویل برق منطقه‌ای می‌شود و آن چیزی که به‌صورت اختصاصی است تحویل شرکت خطوط لوله و مخابرات نفت ایران به‌عنوان بهره‌بردار خواهد شد.

مجری طرح خط لوله انتقال نفت خام گوره – جاسک تعداد تلمبه‌خانه‌های خط لوله گوره – جاسک را پنج تلمبه‌خانه، دو ایستگاه توپکرانی و یک ترمینال انتهایی اعلام کرد و ادامه داد: همه خطوط انتقال برق مربوطه که بیش از ۲۵۰ کیلومتر بود احداث شده است و اکثراً برق‌دار شده‌اند.

جعفرزاده در پایان تصریح کرد: طرح گوره – جاسک یک طرح تمام ایرانی است و دستاوردهای بسیار بزرگی به‌ویژه در حوزه حمایت از تولید داخل و استفاده از توانمندی‌های داخلی داشته و رکوردهای اجرایی زیادی را در پرونده این طرح بر جا گذاشته است که امیدواریم پایان امسال با تکمیل بخش باقی‌مانده به‌ویژه تلمبه‌خانه‌های ۱ و ۳ به‌طور کامل به بهره‌برداری برسد.

کد خبر 465047

منبع خبر از سایت شانا

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *