loader image

دومین پالایشگاه بزرگ گازی کشور برای تولید حداکثری در زمستان قد علم کرد

دومین پالایشگاه بزرگ گازی کشور برای تولید حداکثری در زمستان قد علم کرد

مدیرعامل پالایشگاه گاز پارسیان از آمادگی حداکثری این مجموعه برای تولید پایدار در فصل زمستان با تکمیل عملیات تعمیرات اساسی خبر داد.

به گزارش شانا، شرکت پالایش گاز پارسیان در در سال ۱۳۷۷ به‌صورت شرکت سهامی خاص با عنوان «شرکت گاز شیراز» تأسیس شد و سال ۱۳۸۰ به نام «شرکت پالایش گاز پارسیان» تغییر یافت.

>>> ببینید؛

روزهای پایانی تعمیرات اساسی پالایشگاه گاز پارسیان

این پالایشگاه سرانجام در سال ۱۳۸۲ با ظرفیت اسمی تولید روزانه ۸۲ میلیون مترمکعب گاز طبیعی به طور رسمی گشایش یافت که دومین پالایشگاه گاز کشور است و تأمین ۱۲.۳ درصد از گاز مصرفی و ۹ درصد از سبد انرژی کشور را به‌عهده دارد. پالایشگاه پارسیان در شمال غربی لامرد و ۱۲ کیلومتری جنوب شرقی مُهر در دشت میان آخرین رشته‌کوه‌های فلات ایران (زاگرس جنوبی) بر کناره بزرگراه لامرد – مُهر- عسلویه قرار گرفته و با مشعل‌هایی همیشه فروزان، نشانه‌ای از آغاز جنبش و توسعه در جنوب ایران است.

زمانی نه‌چندان دور، این منطقه به‌دلیل آفتاب سوزان تابستان‌هایی با گرمای بیش از ۵۰ درجه سانتی گراد، بارش سالانه ناچیز، دورافتادگی از مرکز و … در محرومیت بود. کمبود آب، قطعی مکرر و طولانی برق، نبود راه‌های ارتباطی کافی و فقدان امکانات بهداشتی و پزشکی مطلوب تنها نمونه‌ای از خروارها محرومیت این منطقه بود، اما چند سال ابتدای فعالیت پالایشگاه گاز پارسیان، با اجرای طرح‌های پرشمار ازسوی شرکت ملی گاز ایران برای رفع آنها گام‌های بلندی برداشته شد و همچنان تداوم دارد.

دومین پالایشگاه بزرگ گازی کشور برای تولید حداکثری در زمستان قد علم کرد

علمدار بابایی، مدیرعامل پالایشگاه گاز پارسیان در گفت‌وگویی تفصیلی با خبرنگار شانا با بیان اینکه این مجموعه یکی از شرکت‌های پالایشی زیرمجموعه مدیریت هماهنگی و نظارت بر تولید شرکت ملی گاز ایران و تولید گاز آن از میدان‌های مستقل است، اظهار کرد: تولید گاز پالایشگاه با توجه به عمر این میدان‌های گازی، نسبت به ظرفیت اسمی خود، در فصل‌های مختلف حدود ۳۰ درصد و در زمستان حدود ۲۰ درصد کاهش می‌یابد.

وی ادامه داد: حدود هزار و ۲۰۰ نفر در روند تولید در زنجیره ارزش گاز در این مجموعه فعالیت دارند که در توسعه منطقه و اشتغال‌آفرینی نقش حیاتی را در جنوب کشور ایفا می‌کند. از سویی با توجه به نام‌گذاری امسال با عنوان «تولید، دانش‌بنیان، اشتغال‌آفرین» و از آنجایی که صنایع نفت و گاز صنعت دانش‌محور هستند، پالایشگاه پارسیان هم که از گذشته در این مسیر گام‌های بلندی برداشته، برای تأمین خدمات حیاتی و به‌ویژه اقلام مهم مورد نیاز، در بخش‌های پژوهش و بخش‌های عملیاتی تلاش شد با تعریف نیازها، از طریق شرکت‌های دانش‌بنیان تأمین شود.

بهره‌مندی بیش از ۸۰ درصدی از توان داخل

مدیرعامل پالایشگاه گاز پارسیان تصریح کرد: اکنون بیش از ۸۰ درصد خریدهای مواد و مصالح مورد نیاز پالایشگاه از منابع و ساخت داخل تأمین می‌شود و امسال با تأکید ویژه بر دانش‌بنیان‌ها، تلاش می‌شود مسائل، مشکلات و چالش‌هایی که نیاز به دریافت خدمات از طریق شرکت‌های مرتبط با این حوزه‌ها دارند، به شکل مطلوب و اثربخش از این شرکت‌ها تأمین شوند.

دومین پالایشگاه بزرگ گازی کشور برای تولید حداکثری در زمستان قد علم کرد

بابایی در پاسخ به این پرسش که برنامه پالایشگاه گاز پارسیان برای پایداری تولید گاز در این مجموعه چیست، گفت: با توجه به تقسیم کاری که وجود دارد، تأمین خوراک پالایشگاه از طریق بالادست از سوی شرکت ملی نفت ایران انجام می‌شود و با توجه به افزایش عمر میدان‌های مستقل پالایشگاه و بهبود شرایط، پروژه‌هایی در بالادست آغاز شده که از جمله آنها، جبران افت فشار از طریق ایستگاه‌های تقویت فشار است.

تلاش‌ها برای پایداری تولید گاز

وی افزود: با این حال برای اینکه پالایشگاه بتواند دریافت خوراک برای ظرفیت اسمی ۸۰ میلیون مترمکعب در روز را داشته باشد باید در حوزه توسعه میدان‌های جدید از جمله میدان‌های ارم و پازن اقدام‌هایی انجام شود که شرکت ملی نفت و شرکت‌های زیرمجموعه این کار را تعریف کردند و مطالعه و توسعه آن در حال انجام و پیگیری است که ان‌شاءالله با اجرای این پروژه‌ها و توسعه میدان‌های جدید، پالایشگاه پارسیان می‌تواند تا دو و سه سال آینده به همان ظرفیت اسمی بازگردد.

مدیرعامل پالایشگاه گاز پارسیان با اشاره به انجام تعمیرات اساسی در این مجموعه و آمادگی برای تولید پایدار گاز در زمستان امسال بیان کرد: شرکت‌های پالایشی و شرکت گاز همواره برای تأمین و تولید سوخت و گاز مورد نیاز حداکثر تلاش را دارند، اما در زمستان تمهیدهای بیشتری می‌طلبد، بنابراین در کنار همه فعالیت‌هایی که برای ارتقای قابلیت اطمینان تجهیزات، تأسیسات و فرآیندها در طول سال انجام می‌شود، فعالیت اصلی در حوزه تعمیرات اساسی است که پایداری تولید را با تضمین بیشتری فراهم می‌کند.

به گفته بابایی، پالایشگاه پارسیان هم با هماهنگی بالادست و پایین‌دست و با برنامه‌ریزی روزهای پایانی تعمیرات اساسی را سپری کرد و این عملیات با حداکثر بهره‌مندی از توان داخل ۳۰ مهرماه پایان یافت.

دومین پالایشگاه بزرگ گازی کشور برای تولید حداکثری در زمستان قد علم کرد

برنامه برای کاهش ۸۰ درصدی انتشار گازهای مشعل

وی در ادامه با اشاره به مسئولیت اجتماعی این پالایشگاه و به‌ویژه جمع‌آوری گازهای مشعل اظهار کرد: برنامه‌ها و مطالعات لازم در حوزه گازهای مشعل و در مجموع جمع‌آوری ضایعات پالایشگاه در دستور کار است و از ظرفیت‌های فنی و دانش شرکت‌های داخلی استفاده می‌شود که اکنون برنامه‌ای پنج ساله در این باره در دستور کار است تا انتشار گازهای مشعل تا ۸۰ درصد کاهش یابد.

مدیرعامل پالایشگاه گاز پارسیان همچنین از اجرای طرح‌های مختلف مسئولیت‌های اجتماعی مانند اشتغال‌آفرینی و بهره‌گیری ۸۰ درصدی از نیروهای بومی منطقه، راهسازی، توسعه شبکه برق، سرمایه‌گذاری در بخش آموزش و … خبر داد.

بابایی با اشاره به توجه ویژه به سرمایه انسانی پالایشگاه گاز پارسیان گفت: سامان‌دهی نیروی انسانی و ارتقای شرایط کیفی، رفاهی و صلاحیت عمومی سرمایه انسانی در دستور کار است. سیاست‌های کلی وزارت نفت و شرکت ملی گاز ایران هم برای تبدیل وضعیت نیروهای ایثارگران هم در مجموعه ما طبق دستورعمل‌ها و رویه‌ها در حال انجام است. از سویی در حوزه صلاحیت حرفه‌ای و بازآموزی نیروها در بخش‌های مختلف برای بحث‌های مرتبط در شرکت گاز، پیگیری‌هایی می‌شود، ضمن اینکه طبقه‌بندی مشاغل کاری نیز در این پالایشگاه انجام شده است.

وی در پایان درباره سرمایه‌گذاری‌ در طرح‌های توسعه‌ای پالایشگاه تصریح کرد: بودجه‌های سرمایه‌گذاری برای پالایشگاه از دو بخش تأمین می‌شود، یکی از محل استهلاک خود پالایشگاه است که از بودجه‌ ماست و البته مبلغ قابل توجهی نیست، مابقی بودجه‌ که تاکنون برای طرح‌های توسعه‌ای و طرح‌های پروژه‌ای به آن نیاز داریم از طریق منابع داخلی شرکت ملی گاز تأمین شده و می‌شود که خوشبختانه امسال و پارسال همکاری بسیار خوبی در این زمینه بوده تا در پروژه‌های حیاتی زیرساختی که برای پالایشگاه نیاز داریم از حیث تأمین سرمایه مشکل خاصی نداشته باشیم.

دومین پالایشگاه بزرگ گازی کشور برای تولید حداکثری در زمستان قد علم کرد

کد خبر 463399

منبع خبر از سایت شانا

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *