loader image

روایت بریتیش پترولیوم از احیای صنعت نفت در دولت سیزدهم

روایت بریتیش پترولیوم از احیای صنعت نفت در دولت سیزدهم

تازه‌ترین گزارش شرکت نفتی بریتیش پترولیوم (BP) که سالانه منتشر می‌شود، نشان می‌دهد روند تولید نفت و میعانات گازی ایران با وجود تداوم تحریم‌های آمریکا، به‌ترتیب با رشد ۱۷.۴ و ۲۷.۱ درصدی در سال ۲۰۲۱ نسبت به سال قبل، جهشی خیره‌کننده داشته است.

به گزارش شانا به نقل از ایرنا، شرکت بریتیش پترولیوم (BP) هفتادویکمین گزارش سالانه خود موسوم به‌ مرور آماری انرژی جهان ۲۰۲۲ را به‌تازگی منتشر کرده است. این گزارش از معتبرترین گزارش‌های بخش انرژی جهان است که از دهه ۱۹۶۰ و به‌طور سالانه از سوی این شرکت منتشر می‌شود.

طبق این گزارش، ایران پس از لیبی، سوریه و تونس چهارمین کشور جهان است که بیشترین افزایش ظرفیت تولید نفت را در سال گذشته میلادی به خود اختصاص داده است. ظرفیت تولید روزانه نفت ایران در ســال ۲۰۲۱ میلادی روزانه ۳ میلیون و ۶۲۰ هزار بشــکه بود، در حالی که این رقم سال ۲۰۲۰ میلادی ۳ میلیون و ۸۴ هزار بشکه در روز بوده است.

بر این اساس، ظرفیت تولید نفت ایران ۱۷.۴ درصد افزایش را در سال ۲۰۲۱ میلادی به ثبت رســانده و ۴ درصد از نفت جهان در ایران تولید شده است. افزایش ۱۷.۴ درصدی ظرفیت تولید نفت ایران در حالی محقق شده که تولیدکنندگان عضو سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) در سال گذشته میلادی در مجموع ۲.۹ درصد به تولید خود اضافــه کرده‌اند.

پارسال و هم زمان با روی کار آمدن دولت سیزدهم، بدون آنکه تغییری در شرایط تحریم‌ها علیه صنعت نفت ایران به‌وجود آید، تولید و البته صادرات نفت ایران افزایش یافت. سید ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهوری پارسال از افزایش ۴۰ درصدی صادرات نفت ایران خبر داده بود.

جواد اوجی، وزیر نفت دولت ســیزدهم نیز اعلام کرد که وزارت نفت حدود ۱۰ درصد بیشتر از تعهدی که در تبصره یک و تبصره ۱۴ بودجه سال ۱۴۰۰ داشته، ایفای تعهد کرده و از همین رو دولت کسری بودجه‌ای از محل درآمدهای نفتی نداشته است.

به گفته وزیر نفت که اوایل شهریورماه ۱۴۰۱ در کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی حضور یافته بود هم‌اکنون بر اساس اقدام‌های انجام‌شده برای افزایش ظرفیت تولید نفت، هم اکنون این مقدار به 3 میلیون و ۸۰۰ هزار بشکه افزایش یافته است.

افزایش ظرفیت پالایشگاهی کشور با ساخت پالایشگاه‌های جدید

دولت سیزدهم در لایحه بودجه سال ۱۴۰۱ که به مجلس ارائه کرد، پیشنهاد ساخت پتروپالایشگاهی ۳۰۰ هزار بشکه‌ای به نام شهید قاسم سلیمانی را مطرح کرد؛ پیشنهادی که مورد حمایت مجلس قرار گرفت و به قانون تبدیل شد.

بر این اساس، انجام اقدام‌های اولیه برای احداث پتروپالایشگاه با ظرفیت ۳۰۰ هزار بشکه در روز با خوراک نفت خام سنگین در دستور کار قرار گرفت. در کنار این ابرپتروپالایشگاه، همچنین برای هشت طرح احداث پالایشگاه‌ها یا پتروپالایشگاهای جدید به ظرفیت یک میلیون و ۴۹۰ هزار بشکه در روز و ۱۱ طرح و پروژه پالایشگاه‌های موجود کشور برای ارتقای کیفیت و کمیت محصولات آنها در چارچوب قانون حمایت از توسعه صنایع پایین‌دستی نفت خام و میعانات گازی با استفاده از سرمایه‌گذاری مردمی مجوز صادر شده است.

پیش از این نیز وزیر نفت اعلام کرده بود که طبق برنامه زمان‌بندی تعریف‌شده برای توسعه کمّی و کیفی پالایشگاه‌های موجود و برنامه‌ریزی برای ساخت پالایشگاه‌های جدید در چهار تا پنج سال آینده ظرفیت پالایش روزانه کشور با افزایش ۱.۵ برابری به ۳ میلیون و ۵۰۰ هزار بشکه می‌رسد.

در گزارش اخیر شرکت نفتی بریتیش پترولیوم نیز توان عملیاتی پالایشگاهی کشور در سال ۲۰۲۱ برابر با ۲ میلیون و ۳۴۴ هزار بشکه در روز برآورد شده است که نسبت به سال قبل آن رشد هفت درصدی را نشان می‌دهد.

طبق این گزارش ظرفیت پالایشگاهی کشور در سال ۲۰۲۱ به عدد ۲ میلیون و ۵۰۸ هزار بشکه در روز رسیده که شاهد رشد ۱.۳ درصدی نسبت به سال ۲۰۲۰ است.

افزایش تولید نفت و میعانات گازی با وجود تداوم تحریم‌ها

افزایش تولید نفت و میعانات گازی با وجود تداوم تحریم‌ها

افزایش تولید نفت و میعانات گازی با وجود تداوم تحریم‌ها

کد خبر 462400

منبع خبر از سایت شانا

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *