loader image

مسکو نفت را با سقف قیمتی به غرب نمی‌فروشد

مسکو نفت را با سقف قیمتی به غرب نمی‌فروشد

معاون نخست‌وزیر روسیه هشدار داد که این کشور با سقف قیمتی به اروپا و کشورهای غربی نفت صادر نمی‌کند.

به گزارش خبرگزاری رویترز از مسکو، الکساندر نواک روز یکشنبه (۱۳ آذرماه) گفت: روسیه، دومین صادرکننده بزرگ نفت جهان، حتی اگر مجبور به کاهش تولید شود با سقف قیمتی به غرب نفت نمی‌فروشد.

کشورهای عضو گروه هفت و استرالیا روز جمعه (۱۱ آذرماه) پس از غلبه بر مقاومت برخی اعضای اتحادیه اروپا به‌ویژه لهستان، بر سر تعیین سقف قیمت ۶۰ دلاری برای محموله‌های دریایی صادرات نفت خام روسیه به توافق رسیدند.

طرح سقف قیمتی به اعضای اتحادیه اروپا اجازه می‌دهد محموله‌های دریایی نفت خام روسیه را با رعایت سقف قیمت ۶۰ دلاری وارد کنند، اما در صورت رعایت نشدن این سقف، خریداران نفت روسیه از خدمات شرکت‌های کشتیرانی، بیمه و بیمه‌ اتکایی برای حمل محموله‌های نفت این کشور منع می‌شوند.

طرح یادشده می‌تواند حمل‌ونقل نفت خام روسیه را با قیمت بالاتر از سقف قیمتی تعیین‌شده، حتی به کشورهایی که بخشی از توافق‌نامه نیستند، پیچیده کند.

معاون نخست وزیر روسیه تأکید کرد: این اقدام غرب مداخله‌ای فاحش و با قوانین تجارت آزاد در تناقض است و با ایجاد کمبود عرضه، بازارهای جهانی انرژی را بی‌ثبات می‌کند.

نواک گفت: ما در حال کار روی سازوکارهایی برای منع استفاده از ابزار سقف قیمت، صرف‌نظر از سطح تعیین‌شده هستیم، زیرا چنین تداخلی می‌تواند به بی‌ثباتی بیشتر در بازارهای جهانی انرژی دامن بزند.

معاون نخست‌وزیر روسیه ادامه داد: حتی اگر اندکی کاهش تولید دهیم، نفت و فرآورده‌های نفتی را تنها به کشورهایی که با ما در شرایط بازار همکاری کنند، می‌فروشیم.

نواک گفت: سقف قیمتی می تواند مشکلاتی را در بازار کالاها ایجاد کند و کشورهای دیگری را هم به جز روسیه تحت تأثیر قرار دهد.

کد خبر 465510

منبع خبر از سایت شانا

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *