loader image

همکاری شرکت نفت و گاز زاگرس جنوبی و دانشگاه شیراز آغاز می‌شود

همکاری شرکت نفت و گاز زاگرس جنوبی و دانشگاه شیراز آغاز می‌شود

شرکت بهره‌برداری نفت وگاز زاگرس جنوبی با هدف تأمین نیازهای صنعت نفت با رویکرد توسعه فعالیت‌های دانش‌بنیان دور تازه همکاری‌های خود با دانشگاه شیراز را آغاز کرد.

به گزارش شانا به نقل از شرکت نفت مناطق مرکزی ایران، سیدابوالحسن محمدی، مدیرعامل شرکت بهره‌برداری نفت و گاز زاگرس جنوبی، در نشستی که به میزبانی دانشگاه مهندسی شیمی‌، نفت و گاز دانشگاه شیراز برگزار شد، تعریف ساختار مناسب، توسعه مستمر ارتباطات و پیگیری فعالیت‌ها و تعریف فرآیند اجرای کار را از ارکان ضروری توسعه همکاری‌های دوسویه صنعت نفت و دانشگاه دانست.

وی با اشاره به اینکه دانشگاه شیراز ظرفیت علمی و پژوهشی خوبی برای کمک به صنعت نفت دارد، افزود: ضروری است که این همکاری‌ها با رویکرد توجه به چرخه دانش‌بنیان‌ها و دستیابی به محصول دنبال شود.

مدیرعامل شرکت بهره‌برداری نفت و گاز زاگرس جنوبی‌، همکاری در زمینه برق، الکترونیک، مکانیک، ابزار دقیق، مهندسی شیمی و مهندسی نفت، بازرسی فنی و خوردگی، زمین‌شناسی، اچ‌اس‌ئی، منابع انسانی، روابط عمومی، روان‌شناسی و… را از شاخص‌های همکاری این شرکت با دانشگاه دانست، همچنین مهندسی معکوس‌، ساخت کالا و پروژه‌های پژوهشی از دیگر سرفصل‌های همکاری صنعت و دانشگاه، به‌شمار می‌رود.

محمدی با اشاره به فرصت پیش‌آمده در توسعه میدان‌های گازی استان فارس از سوی شرکت نفت مناطق مرکزی ایران‌، گفت: اجرای این پروژه‌ها در پنج سال آینده افزون بر تثبیت تولید گاز کشور، فرصت خوبی برای توسعه فعالیت‌های علمی و پژوهشی برای مراکز دانشگاهی و علمی در این استان فراهم می‌آورد.

وی با اشاره به قطع همکاری شرکت‌های خارجی در تأمین یا تعمیر تجهیزات های‌تک صنعت نفت افزود: تاکنون با تلاش متخصصان صنعت نفت در همکاری با مراکز علمی، دانشگاهی و بخش خصوصی، بسیاری از نیازهای صنعت نفت بومی‌سازی شده، اما توسعه این فعالیت‌ها با رویکرد مهندسی معکوس برای تقویت سازندگان داخلی، همواره از اولویت‌های صنعت نفت است.

محمدحسین شیخی، مدیر امور پژوهشی دانشگاه شیراز نیز با اشاره به اینکه دانشکده‌های مهندسی دانشگاه شیراز ظرفیت‌های علمی و پژوهشی بالایی برای تأمین نیازهای صنعت نفت دارد، اظهار کرد: یکی از نیازهای امروز دانشگاه ارتباط با صنعت است که باید به‌طور جدی دنبال شود.

وی افزود: در کنار شکل سنتی ارتباطات صنعت و دانشگاه که امضای پروژه‌های پژوهشی است، دانشگاه باید جدی‌تر وارد عرصه شده و این همکاری‌ها منجر به تولید فناوری شود.

مدیر امور پژوهشی دانشگاه شیراز تصریح کرد: لازم است استادان با تأسیس شرکت‌های دانش‌بنیان، گردهم آوردن نیروهای متخصص و کارآمد با همکاری و حمایت صنعت نفت، نیازهای فناورانه این صنعت را تأمین کنند.

شیخی در ادامه پیشنهاد تشکیل کمیته راهبری متشکل از استادان دانشگاه و متخصصان صنعت نفت در زاگرس جنوبی را با هدف تشکیل نشست‌های مستمر، بررسی نیازهای صنعت و توانمندی‌های دانشگاه و تعریف پروژه‌هایی که منجر به فناوری شوند، ارائه داد.

وی در پایان بازدید دانشگاهیان از مناطق عملیاتی صنعت نفت، تبادل دانشجو، استفاده صنعت نفت از مراکز تحقیقاتی و آزمایشگاهی دانشگاه را از دیگر زمینه‌های توسعه همکاری صنعت و دانشگاه برشمرد.

نشست مدیرعامل، مدیران و متخصصان شرکت بهره‌برداری نفت و گاز زاگرس جنوبی با حضور رؤسای دانشکده‌های مهندسی دانشگاه شیراز در دانشگاه مهندسی شیمی‌، نفت و گاز این دانشگاه برگزار شد.

کد خبر 466155

منبع خبر از سایت شانا

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *