loader image

کاهش هدررفت گاز در ایران با وجود تحریم‌ها/ آمریکا ششمین کشور هدردهنده گاز در جهان است

کاهش هدررفت گاز در ایران با وجود تحریم‌ها/ آمریکا ششمین کشور هدردهنده گاز در جهان است

بانک جهانی در تازه‌ترین گزارش خود با اشاره به کاهش ۵ میلیارد مترمکعبی هدررفت گاز از میدان‌های نفت و گاز جهان در سال ۲۰۲۲، از پیشرفت نسبی ایران در این زمینه با وجود تحریم‌ها خبر داد.

به گزارش شانا، بانک جهانی در این گزارش آورده که براساس برآوردهای این نهاد بین‌المللی هدررفت گاز از میدان‌های نفت و گاز در این سال، ۵ میلیارد مترمکعب کاهش یافته و به ۱۳۹ میلیارد مترمکعب رسیده که کمترین مقدار از سال ۲۰۱۰ به این سو است.

بانک جهانی در گزارش خود نوشته است: پس از یک دهه نبود پیشرفت، در سال ۲۰۲۲ شاهد بوده‌ایم که مقدار پرت گاز از میدان‌های نفت و گاز جهان ۳ درصد کاهش یافته که به‌ویژه با توجه به نگرانی‌ها از امنیت انرژی در بسیاری از کشورها، مقدار قابل ملاحظه‌ای است. ما همه کشورهای نفتی را ترغیب می‌کنیم از فرصت‌ها برای کاهش این نوع آلایندگی و اتلاف منابع استفاده کنند.

سه کشور نیجریه، مکزیک و آمریکا بیشترین سهم را در کاهش پرت گاز در سال ۲۰۲۲ داشته‌اند. دو کشور قزاقستان و کلمبیا نیز طی هفت سال گذشته به‌طور مستمر در این زمینه پیشرفت داشته‌اند. با وجود پیشرفت‌ها در کاهش هدررفت گاز هنوز ضربه بزرگی به محیط زیست جهان از این ناحیه وارد می‌شود و بررسی‌ها نشان می‌دهد در سال ۲۰۲۲ بیش از ۳۵۷ میلیون تن گاز دی‌اکسید کربن و متان در نتیجه هدررفت گاز در میدان‌های نفت و گاز در هوا انتشار یافته است.

در میان کشورهای جهان، روسیه بیش از بقیه هدررفت گاز دارد، به‌طوری که در سال ۲۰۲۲ بیش از ۲۵.۵ میلیارد مترمکعب گاز در میدان‌های این کشور هدر رفته است. عراق نیز با هدررفت ۱۷.۹ میلیارد مترمکعبی در رتبه دوم از این نظر قرار گرفته و ایران جایگاه سوم را از این نظر به خود اختصاص داده است.

طبق برآوردهای بانک جهانی، هدررفت گاز در ایران طی سال ۲۰۲۲ اندکی کاهش یافته است. ایران در سال ۲۰۲۱ با هدررفت ۱۷.۴ میلیارد مترمکعبی گاز در میدان‌های نفت و گاز خود روبه‌رو بود که این مقدار در سال ۲۰۲۲ و با وجود محدودیت‌های دسترسی ایران به فناوری‌های روز دنیا به‌دلیل تحریم‌های غیرقانونی آمریکا، به ۱۷.۳۵ میلیارد مترمکعب رسیده است.

دولت سیزدهم هم به ‌تازگی اقدام‌هایی را برای کاهش هدررفت گاز در میدان‌های نفتی انجام داده است که با اجرایی شدن پروژه‌های مربوط انتظار می‌رود شاهد پیشرفت قابل توجهی در این زمینه طی سال‌های آینده باشیم.

کشورهای الجزایر، ونزوئلا، آمریکا، مکزیک، لیبی، نیجریه و چین نیز در رتبه‌های چهارم تا دهم جهان از نظر هدررفت گاز در سال ۲۰۲۲ قرار گرفته‌اند.

آمریکا با وجود برخورداری از فناوری پیشرفته، ششمین کشور جهان از نظر هدررفت گاز در میدان‌های نفت و گاز خود شناخته شده است. در سال ۲۰۲۲ حدود ۸ میلیارد مترمکعب گاز در این کشور هدر رفته است. چین نیز با هدر دادن ۲.۵ میلیارد مترمکعبی در رتبه دهم از این نظر قرار گرفته است.

کد خبر 470854منبع خبر از سایت شانا

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *