loader image

غلبه بر تحریم‌ها با تکیه بر توان داخلی صنعت نفت

غلبه بر تحریم‌ها با تکیه بر توان داخلی صنعت نفت

معاون مدیر سرمایه‌گذاری و کسب‌وکار شرکت ملی نفت ایران گفت: قرارداد توسعه یکپارچه میدان مشترک آزادگان که روزهای آینده امضا می‌شود، بزرگ‌ترین قرارداد نفتی کشور است و نشان می‌دهد با تکیه بر توان داخلی در اجرا و تولید، همچنین تأمین مالی می‌توان بر تحریم‌ها غلبه کرد.

به گزارش خبرنگار شانا، امیر مقیسه امروز (چهارشنبه، ۲۹ شهریورماه) در نشست هم‌اندیشی شرکت ملی نفت ایران با شرکت‌های بیمه‌ای با بیان اینکه پیش از این نشست شرکت ملی نفت ایران با حضور فعالان بازار مالی برگزار شد، افزود: آن نشست به امضای تفاهم‌نامه برای توسعه یکپارچه میدان مشترک آزادگان منجر شد و با امضای قرارداد در روزهای آینده به نتیجه خواهد رسید.

وی ادامه داد: این قرارداد بزرگ‌ترین قرارداد نفتی کشور است که تاکنون داشتیم و نشان می‌دهد با تکیه بر توان داخلی در اجرا و تولید، همچنین تأمین مالی می‌توان بر تحریم‌ها غلبه کرد.

معاون مدیر سرمایه‌گذاری و کسب‌وکار شرکت ملی نفت ایران با اشاره به قراردادهای گوناگون نفتی از ای‌پی‌سی تا آی‌پی‌سی گفت: با توجه به تحولات بین‌المللی، ایران الگوی تازه قراردادهای نفتی را به نام آی‌پی‌سی طراحی کرد که تجربه موفقی بود و از سال ۹۶ تاکنون مورد استفاده قرار گرفته است، البته باید این قراردادها در رابطه برد – برد با بخش سرمایه‌گذاری ایجاد شود تا جذابیت این قراردادها را حفظ کنیم.

مقیسه افزود: این دسته از قراردادها بحث توسعه،‌ تولید، مهندسی و فناوری را مورد توجه قرار داده، زیرا عایدی تولید برای سرمایه‌گذار نیز وجود خواهد داشت.

وی ادامه داد: موضوع دیگر این است که عایدی سرمایه‌گذار به عملکرد آن بستگی دارد و در این قرارداد سقف وجود ندارد.

معاون مدیر سرمایه‌گذاری و کسب‌وکار شرکت ملی نفت ایران با تأکید بر اینکه بازپرداخت سرمایه‌گذاری از محل عایدی همان میدان خواهد بود، گفت: به بودجه جاری دولت وابستگی ندارد و ریسکی متوجه سرمایه‌گذار نیست.

مقیسه با اشاره به اینکه مسیر ثابتی در قرارداد وجود ندارد، افزود: با هماهنگی بین سرمایه‌گذار و شرکت ملی نفت ایران، مسیر اجرای قرارداد با هدف رسیدن به تولید سریع‌تر و بیشتر قابل تغییر است.

وی با بیان اینکه سرمایه‌گذار و شرکت ملی نفت در سود و زیان اجرای پروژه شریک هستند، ادامه داد: دو طرف هر سال در قالب یک کارگروه مشترک و برنامه‌ای پنج ساله طرح را اجرا خواهند کرد.

کد خبر 630398

منبع خبر از سایت شانا

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *