loader image

از افت فشار جریان صادرات گاز ایران به ترکیه جلوگیری شد

از افت فشار جریان صادرات گاز ایران به ترکیه جلوگیری شد

پروژه سیستم حفاظت در برابر صاعقه تأسیسات تقویت فشار گاز مرند با حضور مدیرعامل شرکت انتقال گاز ایران به بهره‌برداری رسید.

به گزارش شانا به نقل از شرکت انتقال گاز ایران، غلامعباس حسینی، مدیرعامل این شرکت در حاشیه افتتاح این سیستم که امروز (چهارشنبه، چهارم آبان‌ماه) به بهره‌برداری رسید، گفت: پروژه سیستم حفاظت در برابر صاعقه تأسیسات تقویت فشار گاز مرند، مرگنلر و بازرگان از شهریورماه سال ۱۳۹۹ آغاز شد و پس از دو سال تلاش مستمر و فشرده نیروهای متخصص منطقه ۸ عملیات انتقال گاز به بهره‌برداری رسید.

وی افزود: اجرای این پروژه که شامل نصب دکل‌های مرتفع صاعقه‌گیر و کانال‌کشی برق است، افزون بر افزایش ضریب ایمنی تأسیسات منطقه ۸ عملیات در برابر صاعقه، می‌تواند از تجهیزات و ادوات نصب‌شده در تأسیسات محافظت و از بروز آتش‌سوزی و انفجار ناشی از صاعقه جلوگیری کند.

مدیرعامل شرکت انتقال گاز ایران، هزینه ریالی این پروژه را نزدیک به ۶۴ میلیارد ریال برآورد کرد و ادامه داد: همه تجهیزات جانبی استفاده‌شده در این پروژه ساخت داخل و این پروژه در تأسیسات تقویت فشار گاز مرند، مرگنلر و بازرگان اجرا، نصب و راه‌اندازی شده است.

از افت فشار جریان صادرات گاز ایران به ترکیه جلوگیری شد

حسینی تصریح کرد: با توجه به موقعیت راهبردی و اقلیمی منطقه ۸ عملیات انتقال گاز و قرار گرفتن تأسیسات موصوف در منطقه برف و باران، ضرورت داشت پیش از آغاز فصل سرد سال بسترهای مناسب برای نصب و اجرایی شدن این پروژه فراهم شود.

وی گفت: صنعت گاز اکنون به‌عنوان صنعتی راهبردی و تأثیرگذار در امنیت و اقتصاد کشور است و حفاظت از تأسیسات و مراکز بهره‌برداری خطوط لوله برای پایداری انتقال گاز، هوشیاری و دقت نظر نیروهای عملیاتی را می‌طلبد.

براساس این گزارش، تأسیسات تقویت فشار گاز مرند پنج دستگاه توربین GE 10-2 دارد که هر کدام می‌تواند روزانه حدود ۱۰.۵ میلیون مترمکعب گاز عبور دهد. این تأسیسات روی خط صادرات گاز به ترکیه است و نقش اساسی در پایداری انتقال گاز دارد و در بحث جلوگیری از افت فشار و جریان گاز صادراتی به ترکیه نیز بسیار با اهمیت است.

کد خبر 463438منبع خبر از سایت شانا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *