loader image

تحقق افزایش تولید نفت و گاز در سایه دولت سیزدهم

تحقق افزایش تولید نفت و گاز در سایه دولت سیزدهم

تحقق افزایش تولید گاز طی یک دوره هشت ساله به روزانه ۱.۵ میلیون مترمکعب و رسیدن تولید نفت به رقم ۵ میلیون و ۷۰۰ هزار بشکه از برنامه‌های وزارت نفت بوده که از ابتدای دولت سیزدهم برای اجرای آن اقدام‌های شاخصی انجام شد.

به گزارش شانا، دولت سیزدهم در طول بیش از یک سال فعالیت خود، توسعه و بهره‌برداری حداکثری از میدان‌های نفتی و گازی را با اولویت میدان‌های مشترک در دستور کار قرار داده است. دغدغه افزایش حداکثری تولید نفت و گاز کشور به‌منظور رفع ناترازی به‌ویژه در حوزه تولید گاز، منجر به آن شده که عمده برنامه‌ریزی‌های وزارت نفت و شرکت ملی نفت ایران همواره تکمیل توسعه طرح‌های نیمه‌کاره و تعیین تکلیف میدان‌های توسعه‌نیافته باشد.

این مهم البته به گفته جواد اوجی، وزیر نفت، جز با سرمایه‌گذاری کلان به‌منظور توسعه بخش نفت و گاز ممکن نیست و البته این سرمایه‌گذاری برای صنعت نفت نه تنها لازم، بلکه ضروری و غیرقابل اجتناب است. بر اساس گزارش کمیسیون انرژی مجلس، در صورت انجام نشدن سرمایه‌گذاری در بخش نفت و گاز، کشور در سال‌های پیش رو با افت فشار گاز در میدان‌های خود و کاهش تولید و تهدید امنیت تأمین پایدار انرژی برای کشور و قطع صادرات مواجه خواهد شد که می‌تواند برای امنیت ملی مخاطره‌آمیز باشد.

آن‌طور که وزیر نفت نیز در مجلس عنوان کرد برای توسعه بخش گاز کشور به ۹۰ میلیارد و در بخش نفت به ۷۰ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری در طول هشت سال آینده نیاز است. بر همین اساس تأمین منابع مالی و سرمایه‌گذاری در صنعت نفت یکی از اولویت‌های اصلی وزارت نفت برای تولید حداکثری قرار گرفت.

از طرفی از آنجایی که گازهای مشعل و همراه نفت سهم بزرگی از ذخایر نفت و گاز کشور را هدر می‌دهد، به‌منظور افزایش حداکثری تولید، جمع‌آوری آنها دیگر موضوعی بود که وزارت نفت مورد توجه قرار داد.

توسعه میدان‌های نفت و گاز محور اصلی برنامه‌های وزارت نفت دولت سیزدهم

توسعه و تکمیل میدان‌های نفت و گاز را می‌توان محوری‌ترین برنامه وزارت نفت دولت سیزدهم برای تحقق افزایش حداکثری تولید نفت و گاز کشور برشمرد. در همین زمینه وزارت نفت تمهیدهای لازم را برای تولید اولیه از فاز ۱۱ میدان گازی پارس جنوبی به‌کار گرفت.

فاز ۱۱ پارس جنوبی که از ابتدای توسعه میدان مشترک پارس جنوبی بلاتکلیف مانده بود و با وجود اجرای برجام و انعقاد قرارداد توسعه آن با شرکت توتال فرانسه و سی‌ان‌پی‌سی چین، با بدعهدی شرکت‌های خارجی همچنان کاری برای توسعه آن انجام نشده بود، با روی کار آمدن دولت سیزدهم فرآیند توسعه آن از سوی شرکت‌های ایرانی سرعت گرفت و حالا انتظار می‌رود تا پایان زمستان سال ۱۴۰۱، تولید از فاز نخست این طرح آغاز شود.

میدان یاران در منطقه غرب کارون در استان خوزستان، از دیگر طرح‌هایی بود که با وجود کش‌وقوس‌های فراوان کار توسعه آن در فاز دوم هیچ وقت اجرایی نشده بود. وزارت نفت در دولت سیزدهم با درک اهمیت تسریع توسعه میدان‌های نفت و گاز با اولویت میدان‌های مشترک، برای توسعه این میدان اقدام کرد.

در هفته دولت امسال قرارداد توسعه فاز دوم این میدان مشترک تنفیذ شد و عملیات اجرایی آن رسماً کلید خورد. سید حسن محسنی زنوزی، مجری این طرح در مراسم تنفیذ آن اعلام کرد که ضریب بازیافت نفت از این میدان از ۴ درصد به ۷.۷ درصد خواهد رسید که تولید حداکثری روزانه ۳۶ هزار بشکه نفت را محقق می‌کند. این در حالی است که تولید کنونی این میدان حدود ۲۰ هزار بشکه در روز است. شرکت تمام‌ایرانی نفت و گاز پرشیا قرار است در یک برنامه ۱۰ ساله توسعه این میدان را تکمیل کند.

در همین روز قرارداد توسعه میدان گازی بلال نیز تنفیذ شد. احسان محمدی، مجری این طرح از سرمایه‌گذاری ۴۴۰ میلیون دلاری برای این طرح خبر داد که شرکت پتروپارس به‌عنوان پیمانکار عمومی، راهبری آن را به‌عهده خواهد داشت. این میدان مشترک با کشور قطر قرار است در دو مرحله توسعه یابد که امید می‌رود تا اوایل سال آینده مرحله اول آن تکمیل شود.

میدان مشترک سهراب در استان خوزستان از دیگر طرح‌هایی بود که برای هدف افزایش تولید نفت در کشور تعیین تکلیف شد و قرار است شرکت انرژی دانا فرآیند توسعه آن را با قراردادی به ارزش ۸۰۰ میلیون دلار در قالب قراردادهای جدید وزارت نفت در ۲۰ سال آینده به‌عهده بگیرد.

از همه این طرح‌ها مهم‌تر توسعه میدان مشترک آزادگان بود که پس از سال‌ها آرزوی دیرینه توسعه میدان از سوی سرمایه‌گذار یعنی بانک‌های داخلی رقم خورد و تشکیل کنسرسیومی متشکل از بانک‌های داخلی با تأسیس شرکت دشت آزادگان اروند، کار توسعه این میدان مهم رسماً آغاز شد.

افزایش تولید میدان نرگسی گچساران، توسعه لایه نفتی میدان مشترک پارس‌جنوبی و انعقاد قرارداد با شرکت‌های خارجی برای توسعه آن با سرمایه‌گذاری ۵۰۰ میلیون دلاری، تنفیذ قرارداد احداث ایستگاه تزریق گاز بی‌بی‌حکیمه از جمله فعالیت‌هایی بود که وزارت نفت در این دوره به‌آنها پرداخت تا برای تولید حداکثری نفت و گاز گام‌های مهمی بردارد.

گازهای مشعل و گازهای همراه نفت سر به راه می‌شوند

وزارت نفت در دولت سیزدهم از ابتدای روی کار آمدن همواره یکی از اهداف خود را جمع‌آوری گازهای مشعل و گازهای همراه نفت ذکر کرده بود. اجرای این طرح‌ها می‌تواند به افزایش تولید گاز کشور کمک کند، به‌ویژه که ناترازی گاز در سال‌های اخیر مدیریت مصرف انرژی کشور را با دشواری‌هایی مواجه کرده است.

بر همین اساس اساس وزارت نفت دولت سیزدهم طرح‌های جمع‌آوری گازهای همراه NGL-۳۲۰۰ و NGL-۳۱۰۰ را شتاب بخشید. همچنین اجرای طرح‌های تأسیسات پالایش گاز بیدبلند خلیج‌فارس و پتروشیمی مارون و ان‌جی‌ال خارک نیز با تمهیدهای وزارت نفت جانی تازه‌ گرفت.

وزارت نفت همچنین در این مدت موفق شد با اجرای طرح‌های مختلف گازسوزی را در مشعل‌های پالایشگاه‌های گازی تا ۳۰ درصد کاهش دهد.

تنفیذ قراردادهای جمع‌آوری گازهای مشعل مسجدسلیمان، میدان خشت و افزایش ۲۸۰ هزار مترمکعبی جمع‌آوری روزانه گازهای مشعل در میدان چشمه‌خوش از دیگر اقدام‌ها برای این منظور بود که محقق شد.

با برنامه‌هایی که وزارت نفت برای تحقق هدف افزایش تولید نفت و گاز در دست دارد، در صورت تحقق سرمایه‌گذاری مورد نظر انتظار می‌رود در دوره هشت‌ساله تولید گاز به بیش از ۱.۵ میلیارد مترمکعب و تولید نفت به ۵.۷ میلیون بشکه در روز برسد.

کد خبر 466930

منبع خبر از سایت شانا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *