loader image

شایسته‌سالاری در انتصابات در کانون توجه امور زنان و خانواده شرکت ملی نفت ایران قرار دارد

شایسته‌سالاری در انتصابات در کانون توجه امور زنان و خانواده شرکت ملی نفت ایران قرار دارد

مشاور مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران در امور زنان و خانواده گفت: توجه به شایسته‌سالاری در انتصابات به‌گونه‌ای که شایستگی‌ها و توانمندی‌های زنان شاغل در تخصیص سمت‌های مدیریتی لحاظ شود، در دستور کار امور زنان و خانواده شرکت ملی نفت ایران قرار دارد.

به گزارش شانا به نقل از شرکت نفت مناطق مرکزی ایران، خدیجه گودرزی افزود: برای این‌ منظور از همکاری و همفکری مدیران‌عامل شرکت‌های زیرمجموعه استفاده کردیم و مجدانه پیگیر شناسایی زنان توانمند هستیم تا برای کسب جایگاه شایسته به آنها کمک کنیم. همچنین عملکرد شرکت‌های زیرمجموعه ملی نفت ایران را در توجه به زنان و توانمندی‌ها و شایستگی‌های آنها در تخصیص مناصب سازمانی با وسواس رصد می‌کنیم.

وی افزود: در کنار توجه به توانمندی‌های زنان شاغل، برنامه‌ها و دوره‌های آموزشی خاصی نیز برای ارتقای مهارت‌ها و توانایی‌های آنها داریم که در تعامل با واحد آموزش اجرای این برنامه‌ها را پیگیری می‌کنیم.

مشاور مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران در امور زنان و خانواده در مورد انتخاب مشاور امور زنان و خانواده در شرکت‌ها نیز گفت: یکی از سمت‌هایی که باید در انتخاب فرد مناسب برای آنها توجه و دقت زیادی صرف شود، مشاورت امور زنان و خانواده است که این مهم در شرکت نفت مناطق مرکزی ایران به‌خوبی انجام شده است.

وی تصریح کرد: دقت‌نظر و معیارهایی که مدیرعامل شرکت نفت مناطق مرکزی ایران در مجموعه شرکت خود برای انتخاب مشاوران امور زنان و خانواده در سطح شرکت اصلی و شرکت‌های تابعه بهره‌برداری نفت و گاز زاگرس جنوبی، شرق و غرب انجام داده‌اند، حرکت مثبت و رو به جلویی محسوب می‌شود که امیدواریم این اقدام را در دیگر شرکت‌ها نیز شاهد باشیم.

مشاور مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران در امور زنان و خانواده همچنین با اشاره به اینکه مشاوران امور زنان و خانواده با حفظ سمت در این جایگاه فعالیت دارند و تنها مشاور وزیر نفت در امور زنان و خانواده در سطح صنعت نفت، ساختار سازمانی تعریف‌شده دارد، بر لزوم توجه و همکاری بیشتر با آنها تأکید کرد و افزود: با توجه به شرح وظایف وسیعی که در حوزه‌ زنان و خانواده وجود دارد، مشاور این حوزه به تنهایی و بدون حمایت مدیریت ‌ارشد نمی‌تواند همه‌ وظایف محوله را به نحو احسن پیگیری کند.

ایجاد ساختار حوزه زنان و خانواده

گودرزی افزود: مجموعه‌ زنان و خانواده با درایت مشاور وزیر در امور زنان و خانواده پیگیر ساختار سازمانی به‌عنوان سمت مشخص با وظایف مشخص است به‌ویژه با مصوبه اخیر که از طرف هیئت وزیران به همت دفتر معاونت زنان ریاست‌جمهوری ابلاغ شده و در آن شرح وظایف حوزه‌ زنان و خانواده بیان و تأکید شده است که در هر دستگاه اجرایی بسته به بزرگی هر سازمان، ساختار اجرایی در حد معاونت یا اداره‌ کل برای این سمت دیده شود.

در ادامه وی به تهیه‌ اطلس زنان و خانواده در امور زنان و خانواده وزارت نفت اشاره و تصریح کرد: تاکنون بانک اطلاعاتی جامعی از زنان و خانواده‌ها در سطح وزارت نفت نداشته‌ایم و بانک‌های اطلاعاتی موجود تنها اطلاعات سازمانی و شخصی کارکنان را شامل می‌شد، اما با تهیه‌ این اطلس، اطلاعات کاملی از قابلیت‌ها و توانمندی‌های زنان شاغل، همچنین خانواده‌ها تهیه خواهد شد.

وی با بیان اینکه حوزه‌ خانواده و توجه به چالش‌های جمعیتی جزو مطالبات و تأکیدات مقام معظم رهبری و دولت سیزدهم است، تصریح کرد: با این اوصاف بخشی از پیگیری‌های قانون جوانی جمعیت بر عهده دفتر امور زنان و خانواده شرکت ملی نفت ایران قرار داده شده است، ضمن اینکه در حال حاضر بومی‌سازی قوانین جوانی جمعیت در صنعت نفت در دستور کار است.

مشاور امور زنان و خانواده شرکت نفت یکی رسالت‌های مجموعه خود را توجه به نیازها و خواسته‌های کارکنان به‌ویژه همکاران اقماری و خانواده‌های آنها عنوان کرد و گفت: حل برخی مشکلات سخت و نیازمند ظرافت‌ها و ظرفیت‌های زیادی است به‌ویژه در مورد مشکلات همکاران ساکن در مناطق عملیاتی که باید صدای آنها باشیم. با توجه به عضویت در شورای فرهنگی به‌طور خاص این موارد را مطرح می‌کنیم تا نگاه ویژه و حساسیت بیشتری نسبت به آن ایجاد شود.

نشاط سازمانی در دستور کار شورای فرهنگی

گودرزی به نیاز برای همکاری به‌منظور ایجاد نشاط سازمانی تأکید کرد و افزود: در حوزه فرهنگ در شورای فرهنگی در پی تشدید و تسری مودت سازمانی هستیم. باید تأکید کنم که مناسبات اعتقادی و مذهبی در فرهنگ سازمانی ما وجود دارد، اما برخی مواقع به‌دلیل اشتغالات کاری و مشغله‌های زندگی، ممکن است موضوع مودت سازمانی کمرنگ شود که متعاقب آن صمیمیت و همدلی کاهش یافته و به عبوس شدن محیط کار و کاهش انگیزه می‌انجامد. ما در شورای فرهنگی تلاش می‌کنیم که فضای مثبت و بانشاط سازمانی را با ایجاد همکاری در بخش‌های مختلف مدیریت شرکت تقویت کنیم.

گودرزی از تلاش برای امضای قرارداد با سازمان فنی و حرفه‌ای برای استفاده از ظرفیت‌های موجود به‌منظور بهره‌مندی خانواده‌های همکاران ساکن در مناطق عملیاتی و کم‌برخوردار خبر داد و اظهار کرد: همکاران ساکن در مناطق عملیاتی از حیث فضای آموزشی و فرهنگی و امکانات رفاهی نیازمند شرایط مطلوب‌تری هستند. در بازدیدهایی که از این مناطق و جزایر عملیاتی به‌عمل آمد، مشاهده کردیم که از لحاظ رفاهی و فرهنگی دچار چالش بود و امکانات آنها محدود است. همین موضوع باعث نگرانی برای فرزندان آنها است. این گروه از خانواده‌های همکاران نیازمند نشاط و انگیزه‌ بیشتری برای حضور در مناطق با شرایط کم‌برخوردار هستند.

وی افزود: با توجه به اینکه همسران همکاران نفتی به‌طور عمده دارای تحصیلات و توانمندی‌های بالایی هستند و در کلانشهرها می‌توانند از دانش خود به‌خوبی استفاده کنند که در مناطق عملیاتی و جزایر این موضوع کمتر تحقق می‌یابد. در این زمینه رایزنی‌هایی با سازمان فنی و حرفه‌ای انجام داده‌ایم تا علاوه بر اشتغال‌زایی برای همسران کارکنان، زمینه اقناع فکری و روحی آنها و برخورداری ساکنان آن مناطق از دانسته‌های آنها فراهم آید.

تأمین خدمات مشاوره برای همکاران و خانواده‌های آنها

مشاور مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران در امور زنان و خانواده از برگزاری دوره‌های مهارتی با همکاری مرکز مشاوره شرکت ملی نفت ایران برای همکاران و خانواده‌های آنها خبر داد و گفت: خانواده همکاران اقماری مشکلات خاص خودشان را دارند. دوری از خانواده به‌شدت آزاردهنده است ضمن اینکه همکاران اقماری مدت‌زمان طولانی در کنار خانواده خود نیستند و همسران آنها وظیفه تربیت فرزندان، آموزش و حفظ سلامت آنها را برعهده دارند که برخی مواقع در انجام این مسئولیت‌ها دچار چالش می‌شوند و در برخی مواقع با افسردگی همسران مواجه هستیم، بنابراین باید برنامه‌های لازم برای خانواده‌ها را مدنظر قرار دهیم. از آنجایی که شرکت ملی نفت ایران جزو شرکت‌هایی است که مرکز مشاوره دارد، اخیراً پیگیری از سوی مرکز مشاوره انجام شده که برخی از خدمات مشاوره‌ای برای همکاران رسمی تحت پوشش بیمه قرار گیرد و برای همکاران قراردادی هم افزایش فرانشیز تصویب شده و در مرحله پیگیری است، ضمن اینکه در مناطق عملیاتی حتی به افراد بومی ساکن مناطق هم در قالب مسئولیت‌های اجتماعی خدماتی ارائه می‌شود.

گودرزی ادامه داد: از دیگر موضوعاتی که به جد پیگیری می‌کنیم، افزایش سرانه ورزش بانوان است. در این راستا در وزارت نفت واحد ورزش بانوان راه‌اندازی‌ شده و این اهتمام وجود دارد که سمت‌هایی ایجاد شده و نیازسنجی و برنامه‌ریزی برای بانوان داشته باشند. این موضوع در سطح شرکت‌های تابع نیز دنبال می‌شود و از مدیران ‌عامل شرکت‌ها درخواست داریم که حداقل هفته‌ای دو ساعت به خانم‌ها این امکان را بدهند که بتوانند از خدمات باشگاه‌های مجاور یا امکانات داخلی شرکت‌ها استفاده کنند.

کد خبر 463430

منبع خبر از سایت شانا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *