loader image

لزوم توجه جدی به معیشت کارکنان صنعت نفت/ مدیران پیشنهادهای خود را برای ارتقای وضع نیروی انسانی ارائه دهند

لزوم توجه جدی به معیشت کارکنان صنعت نفت/ مدیران پیشنهادهای خود را برای ارتقای وضع نیروی انسانی ارائه دهند

وزیر نفت با تاکید بر لزوم توجه به معیشت همه کارکنان رسمی صنعت نفت گفت: مدیران صنعت نفت پیشنهادهای خود برای ارتقای وضع نیروی انسانی را ارائه کنند.

به گزارش خبرنگار اعزامی شانا به استان بوشهر، جواد اوجی شامگاه پنجشنبه (۱۱ اسفندماه) در نشست مشترک با مدیران صنایع پائین‌دست و بالادست فعال در منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس ضمن تشکر از همه دست‌اندرکاران ساخت و راه‌اندازی پالایشگاه فاز ۱۴ پارس‌جنوبی تاکید کرد: در زمینه توجه به نیروی انسانی و پرداخت به‌موقع حقوق و بیمه همواره به مدیران یادآور می‌شوم.

وی با بیان اینکه در همه جا حتی هیئت دولت از حق همکاران خود دفاع می‌کنم، افزود: سرمایه انسانی باید انگیزه لازم را داشته باشد تا سازمان به هدف خود برسد، از مدیران ارشد صنعت نفت و معاونان خود تقاضا دارم همواره پیشنهادهای خود را برای ارتقای وضع سرمایه انسانی ارائه دهند.

وزیر نفت با اشاره به اینکه بخش زیادی از نیروهای فعال در منطقه ویژه اقتصادی پارس جنوبی غیررسمی و ارکان ثالث هستند، خطاب به مدیران این منطقه گفت: خواهشمند است با توجه به تاکید رئیس‌جمهوری برای پرداخت به‌موقع حقوق و حق بیمه کارکنان به‌صورت دقیق و به موقع عمل شود؛ این نیروها بیشتر از قشر ضعیف جامعه هستند و باید در الگوی قراردادی آنها مدیران نظارت داشته باشند و توجه ویژه به آنها شود. بنده و دولت روی این قضایا حساس هستیم.

اوجی با بیان اینکه همان طور که به فکر ارتقای وضع معیشتی نیروهای رسمی هستیم، باید برای نیروهای ارکان ثالث نیز در این زمینه تلاش کنیم، افزود: اگر نیروها انگیزه لازم را داشته باشند، بهره‌وری سازمان افزایش خواهد یافت.

وی با اشاره به تحریم‌های شدید طی یکسال و نیم گذشته تصریح کرد: با وجود تحریم‌ها درآمدهای ارزی کشور از نیازهای ارزی پیشی گرفته است، البته اتفاق‌های اخیر در بازار ارز دسیسه دشمنان برای به هم ریختن بازار ارز است، وزارت نفت پارسال و امسال به همه تعهدها و تکالیف خود در زمینه تامین ارز کشور، پایبند بوده است.

وزیر نفت بیان کرد: در شرایط سخت کنونی تحریم‌ها، سرمایه‌گذاری در صنعت نفت با استفاده از ظرفیت‌های داخلی همچون هلدینگ‌ها و بانک‌های بزرگ کشور، در حال انجام است.

اوجی به آمادگی ۶ تا ۷ پروژه بزرگ برای افتتاح رسمی از سوی رئیس‌جمهوری همچون فاز دوم پالایشگاه نفت آبادان، طرح کیفی‌سازی پالایشگاه اصفهان با ظرفیت تولید ۱۶ میلیون لیتر گازوئیل یورو ۵، طرح ان‌جی‌ال ۳۲۰۰ اشار ه کرد و گفت: در سال‌های گذشته با توجه به کارهایی که در حوزه منابع انسانی شده است، نیروها انگیزه لازم را نداشتند، بنده با توجه به سابقه ۳۳ ساله خود و شناختی که از سختی کار در این صنعت دارم، از ابتدا تاکنون در این دولت پیگیر بهبود وضع همکاران خود، بوده و هستم.

وی گفت: انتظار دارم در حوزه‌های عملیاتی، برنامه‌ریزی‌های ارائه شده ازسوی مدیران در این نشست، برای راه‌اندازی پروژه‌ها طبق زمانبندی انجام شود.

وزیر نفت خطاب به مدیران ارشد حاضر در نشست تاکید کرد: باید تا می‌توانید نگاهتان برای تکمیل پروژه‌ها به سوی سازندگان داخلی باشد.

اوجی با بیان این که هر طرحی در صنعت پتروشیمی پیشرفتی در آن طی سال‌های گذشته حاصل نشده باشد، از گردونه تولید خارج می‌شود، گفت: به‌زودی در شورای معاونان، طرح‌های هلدینگ‌های بزرگ کشور در بخش پتروشیمی بررسی خواهد شد.

وی با تاکید بر اینکه امسال در اوج سرما، روزانه حدود یک میلیارد مترمکعب گاز در کشور در اوج سرما تولید شد، گفت: امسال با درایت و برنامه‌ریزی همکارانم تولید، پالایش، انتقال و توزیع گاز بدون یک ساعت وقفه انجام شد.

وزیر نفت ضمن ابراز رضایت از اجرای پروژه‌های جاری در صنعت نفت گفت: سال آینده روزانه ۴۰ تا ۵۰ میلیون مترمکعب گاز از میدان‌های کنونی کشور، افزایش برداشت خواهیم داشت.

پروژه ان‌جی‌ال ۳۲۰۰ امسال به بهره‌برداری می‌رسد

محسن خجسته‌مهر، مدیرعامل شرکت ملی نفت نیز در این نشست با تاکید بر اینکه همه تلاش خود را می‌کنیم که کارها هدفمند و براساس اولویت پیش رود، گفت: ما به‌دنبال اقدام موفق هستیم و باید کارنامه و عملکرد خوبی را از خود به جا بگذاریم.

وی گفت: یکی از اهداف اصلی ما به نتیجه رساندن پروژه ان‌جی‌ال ۳۲۰۰ بود که خوشبختانه این پروژه به‌صورت رسمی در اسفندماه به بهره‌برداری خواهد رسید.

مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران تاکید کرد: تلاش می‌شود پروژه ان‌جی‌ال ۳۱۰۰ سال آینده به بهره‌برداری برسد، از این رو سال ۱۴۰۲، سال جمع‌آوری گازهای همراه نفت خواهد بود.

خجسته‌مهر با تشکر ویژه از وزیر نفت بابت پیگیری‌های مستمر برای تحقق اجرای ماده ۱۰، گفت: ایشان یک تنه این موضوع را طی یک سال و نیمه گذشته، پیگیری کرد و در صورتی که این موضوع از سوی ایشان پیگیری نمی‌شد، به هیچ عنوان به سرانجام نمی‌رسید.

وی از تخصیص روزانه ۲۸ میلیون مترمکعب گاز دریا به طرح ایران ال‌ان‌جی اشاره کرد و گفت: خردادماه سال آینده ۲ مخزن بزرگ این طرح نهایی و واحدهای شیرین‌سازی آن تا پایان سال آینده عملیاتی خواهد شد، همچنین تلاش می‌شود تا پایان دولت سیزدهم یک ردیف از واحد ال‌ان‌جی آن راه‌اندازی شود.

جلوگیری از سوزانده شدن یک میلیارد مترمکعب گاز با اجرای ۲ پروژه جمع‌آوری گازهای همراه

مجید چگنی، معاون وزیر نفت در امور گاز در این نشست با تاکید بر اینکه زمستان امسال، با تلاش همکارانم در شرکت ملی گاز توانستیم پایداری شبکه گاز را در سرمای شدید حفظ کنیم، افزود: هم‌اکنون ۱۹ هزار نفر در شرکت پالایش گاز پارس جنوبی فعال هستند که باید متناسب با توسعه صنعتی در این منطقه امکانات رفاهی و آموزشی و بهداشتی در این منطقه برای این کارکنان فراهم شود.

وی با بیان این که همکاران ما در این شرکت به همراه خانواده‌های خود جمعیتی حدود ۷۰ تا ۸۰ هزار نفری را تشکیل می‌دهند، تاکید کرد: متاسفانه این همکاران از حداقل امکانات رفاهی در این منطقه محروم هستند و باید برای این موضوع چاره‌اندیشی شود.

مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران با بیان اینکه آهنگ رشد و توسعه کشور با قدرت و با تکیه بر سوخت پاک گاز ادامه دارد، افزود: برای این که در سال‌های آینده پایداری لازم را در توسعه صنعت گاز در منطقه ویژه اقتصادی پارس داشته باشیم، باید برای توسعه زیرساخت‌ها هزینه کنیم و برنامه منسجمی برای پاسخگویی به دغدغه‌های رفاهی، اجتماعی و بهداشت و درمان کارکنان داشته باشیم.

چگنی با اشاره به مراحل نهایی قرارداد جمع‌آوری گازهای همراه نفت در منطقه ویژه اقتصادی پارس گفت: تا یک سال آینده ۲ پروژه در این منطقه در این زمینه نهایی خواهد شد و حداقل از سوزانده شدن یک میلیارد مترمکعب گاز جلوگیری خواهد شد.

وی افزود: هم‌اکنون مذاکرات با چهار شرکت دیگر برای جمع‌آوری گازهای همراه این منطقه در حال انجام است و به‌زودی نتایج آن مشخص خواهد شد.

ظرفیت تولید محصولات پتروشیمی امسال به سالانه ۹۴ میلیون تن می‌رسد

مرتضی شاهمیرزایی، مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی نیز در این نشست با یادآوری این که تولید پتروشیمی کشور در آغاز انقلاب اسلامی یک میلیون و ۵۰۰ هزار تن در سال بود و امروز این ظرفیت از مرز ۹۰ میلیون تن در سال گذشته است، گفت: تا پایان امسال این ظرفیت به ۹۴ میلیون تن در سال خواهد رسید.

وی به راه‌اندازی پتروشیمی پارس گلایکول و پست برق پتروشیمی دماوند و کلنگ‌زنی پروژه PDH پتروشیمی جم اشاره کرد و گفت: هم‌اکنون ۲۱ مجتمع پتروشیمی به ظرفیت سالانه ۴۳ میلیون تن در منطقه ویژه پارس فعال است که از طریق ۱۷ اسکله محصولات آنها صادر می‌شود.

معاون وزیر نفت در امور پتروشیمی بیان کرد: طی یک سال و نیم گذشته طرح‌های PDH موجود در صنعت پتروشیمی، تعیین تکلیف شده‌اند و آخرین طرح آن امروز به دست وزیر نفت کلنگ‌زنی شد که باید با تامین خوراک از این طرح‌ها حمایت شود.

شاهمیرزایی با بیان این که با تکمیل فاز ۱۱، پرونده پارس جنوبی بسته خواهد شد، گفت: آینده منطقه ویژه پارس را صنایع پتروشیمی رقم خواهد زد زیرا ما باید فرآورده‌های نفتی و گازی را در زنجیره ارزش تبدیل به ارزش افزوده بیشتر کنیم.

وی بیان کرد: ۳۰ طرح برای تکمیل زنجیره ارزش در این منطقه در دستور کار قرار دارد، همچنین یک خط لوله از عسلویه به منطقه پارسیان برای انتقال ۱۰ میلیون تن متانول و تبدیل آن به محصولات پائین‌دستی در منطقه پارسیان در دستور کار قرار دارد.

مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی تاکید کرد: از ۱۳ طرح پارک پتروشیمیایی در کشور که از سوی هلدینگ خلیج فارس پیشنهاد شده است، سه طرح در منطقه عسلویه قرار دارد که باید مجوزهای محیط زیستی آنها دریافت شود.

شاهمیرزایی به طرح پتروالفین هرمز که یکی از بزرگترین طرح‌های پتروشیمی کشور است، اشاره کرد و گفت: این طرح با سرمایه‌گذاری ۴.۵ میلیارد دلاری قرار است ۲۰ محصول راهبردی صنعت پتروشیمی را تولید کند که خوبشختانه مجوز خوراک آن از بخش‌های بالادستی گرفته شده است.

طراحی پایه توسعه میدان پارس شمالی مراحل نهایی را می‌گذراند

محمدحسین متجلی، مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس نیز در این آیین با بیان اینکه افزایش و نگهداشت تولید از پارس‌جنوبی هم‌اکنون هدف اصلی این شرکت است، گفت: بر اساس برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته تلاش می‌شود اوایل سال آینده گوی شناور صادراتی منطقه جاسک همزمان با نهایی شدن خط لوله گوره – جاسک راه‌اندازی شود.

وی به وضع توسعه پارس شمالی اشاره کرد و گفت: هم‌اکنون طراحی پایه توسعه این میدان با توجه به حل مشکل مطالعات ژئوتکنیک مراحل پایانی خود را می‌گذراند و امیدواریم توسعه این میدان در آینده بتواند بخشی از نیاز گاز کشور را رفع کند.

مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس به ساخت و اصلاح جکت میدان گازی فرزاد بی نیز اشاره کرد و گفت: مطالعات مفهومی و پایه این میدان به موازات کار ساخت جکت در حال انجام بوده و بحث تامین مالی آن حل شده و قرارداد آن با شرکت پتروپارس تعیین تکلیف شده است.

متجلی افزود: حفر یک حلقه چاه توصیفی و تحقیقی در میدان فرزاد بی در برنامه شرکت نفت و گاز پارس قرار دارد و قرار است پس از تکمیل این چاه اطلاعات طراحی پایه آن تکمیل شود.

اجرای ۲۶ طرح توسعه‌ای در منطقه پارس با سرمایه‌گذاری ۲۱ میلیارد دلاری

سخاوت اسدی، مدیرعامل سازمان منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس نیز در این نشست به وضع توسعه زیرساخت‌ها در این منطقه اشاره کرد و گفت: هم اکنون ۲۶ طرح با سرمایه‌گذاری ۲۱ ملیارد دلاری در این منطقه در جریان است.

وی افزود: یکی از مشکلات اساسی ما در این منطقه نبود هماهنگی میان شرکت‌های منطقه بود که خوشبختانه با برگزاری نشست‌های مشترک و هماهنگی میان شرکت‌های بخش بالادست و پائین‌دست هم اکنون همکاری تنگاتنگی ایجاد شده است.

مدیرعامل سازمان منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس ادامه داد: در زمینه سرمایه انسانی هم‌اکنون ۷۵ هزار نفر نیرو به‌صورت ثابت و ۲۰ هزار نفر به‌صورت شناور در منطقه ویژه اقتصادی پارس فعال هستند. در سال‌های گذشته حقوق این نیروها حتی تا ۶ ماه با تاخیر پرداخت می‌شد که خوشبختانه امروز ما به مرحله‌ای رسیده‌ایم که حقوق‌ها به‌موقع و سر وقت پرداخت می‌شود که این موضوع ناشی از رسیدگی به وضع پرداخت حقوق از پیمانکاران بوده است.

اسدی، کمبود منازل مسکونی و کمپ‌های مسکونی را یکی از مشکلات این منطقه اعلام کرد و گفت: هم اکنون طرح‌هایی برای رفع این مشکل طراحی شده است و قصد داریم امکانات رفاهی این منطقه را بهبود بخشیم.

مدیرعامل سازمان منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس با بیان اینکه درآمد منطقه ویژه پارس از شرکت‌های ذینفع موجود در آن از ۵۰۰ میلیارد تومان به ۲ هزار میلیارد تومان رسیده است گفت: تلاش می‌شود از این سرمایه برای توسعه مناسب زیرساخت‌ها در این منطقه استفاده شود.

اسدی، پدافند غیرعامل را یکی از مباحث اساسی این منطقه دانست و تاکید کرد: در پهنه ۷۰ کیلومتری این منطقه ۵۰ پالایشگاه و پتروشیمی در کنار هم قرار گرفته‌اند و ما محدودیت‌های زیادی در این زمینه داریم. با توجه به تهدیدهای امنیتی زیادی که ممکن است وجود داشته باشد، به دنبال استقرار سامانه‌های پدافند هوایی و استقرار پایگاه ریزپرنده‌ها با هماهنگی ستاد نیروهای مسلح در این منطقه هستیم.

کد خبر 469798منبع خبر از سایت شانا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *