loader image

مدیرعامل البرز گاز مهمان اولین سمینار گازهای فشرده ایران

اولین کنفرانس گازهای فشرده ایران، روز دوشنبه 10 اردیبهشت ماه، در مرکز همایش‌های بین‌المللی پژوهشگاه صنعت نفت برگزار شد. این رویداد درباره «گازهای فشرده» و شرایط و تخولات این حوزه در سال های اخیر ایران بود که  با همکاری «انجمن گازهای فشرده» و با حمایت «انجمن مهندسی شیمی» و «اتحادیه گازهای پزشکی و صنعتی» بر پا شد.

شروع مراسم با سخنرانی تعدادی از مدیران و مسئولین دولتی و بخش خصوصی همراه بود . این رویداد با حضور استادان دانشگاه‌‌های کشور و دانشجویان، کارشناسان و صاحبان صنعت، متخصصان پژوهشگاه‌‌ها، پالایشگاه‌‌ها، پتروشیمی‌‌ها و شرکت‌های فولادی همراه بود. دکتر اردشیر دادرس، مدیرعامل گروه صنعتی البرز گاز و رئیس انجمن CNG تهران، مهمان افتخاری این مراسم بودند.

این کنفرانس با صحبت های مهندس حبیب زاده، دبیر کنفرانس، و مهندس مهدی پورقاضی، ریاست انجمن گازهای فشرده ایران، درباره اهداف برگزاری آن آغاز شد. حبیب زاده تاکید کرد هدف از برگزاری این گردهمایی ارتقاء سطح علمی و ایجاد ارتباط واقعی بین صنعت و دانشگاه است. دکتر کلانتری، رئیس پژوهشگاه صنعت نفت، از دیگر سخنرانان افتتاحیه بود که درباره بحران گذار کشور از انرژی های فسیلی به انرژی های تجدیدپذیرصحبت کرد. او تاکید کرد این گذار با توجه به منابع غنی نفت و گاز کشورمان با پیچیدگی هایی همراه است و آسان نیست.

سخنران بعدی دکتر عشقی، رئیس اتاق بازرگانی تهران، بود. او توصیه کرد با توجه به اینکه طبق پیش بینی ها تحریم ها بر علیه کشورمان حداقل تا 3 سال دیگر ادامه خواهد داشت باید به سوی تولیداتی در حوزه نفت و گاز برویم که چهار ویژگی 1. ارزش آفرینی، 2. اهمیت استراتژیک، 3. احیای اقتصادی و 4. اهمیت ایمنی را داشته باشند. دکتر عشقی همچنین پیش بینی کرد فشار تحریم ها باعث خواهد شد دولت نتواند گشایش اقتصادی ایجاد کند و مجبور خواهد شد فضا را بر بخش خصوصی تنگ تر کند. دولت از سویی نمی تواند به خاطر ملاحظات اجتماعی و سیاسی  هزینه هایش را کم کند. ریئس اتاق تهران تاکید کرد مراجعه به بازارهای خارجی یگانه راه نجات است. او در تشریح این موضوع ادامه داد: برای رسیدن به این مقصود باید در سه بخش تلاش کنیم:

1.تولید محصول کیفی . ارزش آفرینی. باید به سمت بخش پایین دستی برویم و حتی با تکنولوژی چینی هم شده محصول کیفی تولید کنیم و احیاء ارزش افزوده داشته باشیم.

2.فرایندهای صادراتی باید تسریع شود. بخش خصوصی همیشه به دولت می گوید چه نباید بکند امروز وقت آن رسیده بخش خصوصی دولت را رهنمود کند که چه باید بکند. انجمن ها بیایید این را در قالب پروژه مشترک با دولت تعریف کنند و سندی تعریف کنند که در این شرایط چه باید کرد.

3.هدف گذاری بازارهای مشخص. این هم می تواند یکی از اقدام های مشترک دولت و بخش خصوصی باشد که با روشن کردن  orientatedو Target انجام شود.

دکتر دفتری، مدیرعامل شرکت پژوهش و فناوری پتروشیمی، سخنران بعدی بود. او نیز درباره جایگزینی سوخت های تجدیدپذیر گفت: همه ما علاقه مند هستیم انرژی را مصرف کنیم که کربن کمتری تولید کند ولی آیا در کشور ما منابع جایگزین و مطمئن وجود دارد. آمریکا 10 تریلیون دلار روی موضوع کربن صفر سرمایه گذاری کرده است ولی موفق نبوده. با این سرمایه گذاری چشمگیر انرژی های بادی و خورشیدی 3 تا 4 درصد سهم از انرژی مصرفی را پیدا کردند و انرژی های برقی 2 درصد. هزینه برق نیروگاه های خورشیدی حدود 7 برابر برق نیروگاه های معمولی است. باید دید در Global warming کدام کشورها مقصر اصلی هستند و کدام کشورها دارند تاوانش را پس می دهند.

دفتری در ادامه پیش بینی خود را اینطور ارائه داد: با گرایش هایی که به جریان های راست در اروپا دیده می شود و احتمال روی کار آمدن دوباره ترامپ در آمریکا، تمام پروتکل ها ممکن است دست خوش تغییرات شود. این موارد را باید در سیاست های آینده پژوهشی کشور مد نظر قرار داد.

بعد از آن مهندس نراقی، معاونت استانداردسازی اداره کل استاندارد تهران، از تاسیس دفاتر استانداردسازی در انجمن های علمی کشور خبر داد.

در ادامه مهندس چگینی، مدیرعامل صندوق نوآوری و شکوفایی ریاست جمهوری، به معرفی خدمات مالی و اعتباری این صندوق پرداخت. او صندوق نوآوری و شکوفایی را یکی از سه ضلع مثلث اکوسیستم کشور معرفی کرد که دو ضلع دیگر آن وزارت علوم و معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری هستند.  چگینی خدمات این صندوق را به چهار بخش «هم سرمایه گذاری»، «تامین مالی جمعی»، «انتشار اوراق نوآوری» و «تاسیس صندوق های سرمایه گذاری» تقسیم کرد.

فریدون اسعدی، دبیرکل اتحادیه صادرکنندگان فرآورده‌های نفت، گاز و پتروشیمی، دیگر سخنران افتتاحیه این کنفرانس بود. او ضمن انتقاد از دولت و سیاست گذاری هایش از انجمن گازهای فشرده خواست در پایان کنفرانس بیانیه راجع به موضوعات مطرح شده تنظیم شده و منتشر شود. اسعدی تاکید کرد: سقف پرواز کشور باید بازنگری شود چون این سقف آمادگی جهش های لازم را ندارد.

در ادامه کارشناسان در حوزه های تخصص مطالب خود را ارئه کردند. این سمینار در سه پنل اختصاصی با موضوعات جذب کربن، هیدروژن و هلیوم ادامه پیدا کرد و  با تقدیر و قدرانی از اسپانسرها و تیم اجرایی برگزاری پایان یافت.

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *