loader image

نقش‌آفرینی وزارت نفت در پایداری شبکه برق کشور/ ۳ واحد بخار در ۲ نیروگاه سیکل ترکیبی پارسال به بهره‌برداری رسید

نقش‌آفرینی وزارت نفت در پایداری شبکه برق کشور/ ۳ واحد بخار در ۲ نیروگاه سیکل ترکیبی پارسال به بهره‌برداری رسید

وزارت نفت دولت سیزدهم با بهره‌برداری از سه واحد بخار در دو نیروگاه سیکل ترکیبی در سال ۱۴۰۱ کمک شایانی به پایداری شبکه برق کشور کرده است.

به گزارش شانا، ساخت نیروگاه تولید برق در صنعت نفت به‌عنوان صنعتی انرژی‌بر همواره از الزام‌های توسعه این صنعت است. به‌دنبال این هدف، وزارت نفت دولت سیزدهم در سال ۱۴۰۱ سه واحد بخار نیروگاه سیکل ترکیبی را به‌منظور کمک به پایداری برق کشور به بهره‌برداری رساند تا با استفاده از افزایش توان تولید برق از طریق نیروگاه‌های صنعت نفت، خاموشی در شبکه برق کشور صورت نگیرد.

بر اساس بررسی‌های انجام‌شده از آمارنامه صنعت برق، ۸ واحد بخار نیروگاه‌های سیکل ترکیبی کشور با ظرفیت ۱۳۱۶ مگاوات در سال ۱۴۰۱ به مدار تولید آمده است. با توجه به اینکه تولید برق این واحدهای نیروگاهی نیازی به سوخت جدید ندارد و از اتلاف انرژی واحدهای گازی تأمین نیاز می‌شود در نتیجه در سال ۱۴۰۱ این واحدهای نیروگاهی زمینه صرفه‌جویی ۲.۰۵ میلیارد مترمکعب گاز طبیعی را فراهم کرده‌اند. دو واحد بخار نیروگاه سیکل ترکیبی بعثت پارس جنوبی و واحد بخار نیروگاه غرب کارون از جمله واحدهای بخار نیروگاه‌های صنعت نفت هستند که سال ۱۴۰۱ عملیاتی شدند.

نیروگاه غرب کارون صنعت نفت در روزهای نخست تابستان ۱۴۰۱ به شبکه سراسری برق کشور از طریق استان خوزستان وصل شد. این نیروگاه که تولید برق آن به‌طور کامل به شرکت ملی نفت ایران تعلق دارد به ظرفیت تولید نهایی ۴۹۶ مگاوات نامی رسید.

عملیات اجرایی این نیروگاه، با هدف تأمین برق پایدار و اختصاصی میدان‌های غرب کارون در قالب یک قرارداد تبدیل انرژی (ECA) به‌صورت خرید تضمینی میان شرکت مهندسی و توسعه نفت و شرکت مپنا امضا شد و دو واحد گازی آن با ظرفیت تولید نامی ۳۳۰ مگاوات اسفندماه ۱۳۹۸ به تولید تجاری رسید.

این نیروگاه در کلاس E از دو واحد گازی و یک واحد بخار به‌صورت سیکل ترکیبی تشکیل شده است. با توجه به مشکلات تولید برق در نیروگاه‌های برق‌آبی و حرارتی و کمبود زیرساخت‌های لازم، این قرارداد نقش مهمی در تولید مستمر از میدان‌های غرب کارون و کاهش بار شبکه سراسری و استان خوزستان، کاهش استفاده از سوخت جایگزین (گازوئیل)، همچنین کاهش آلودگی هوای ناشی از سوزاندن گازهای ترش برای تولید برق در واحدهای فرآورشی ایفا کرده است.

با توجه به کمبود برق در ماه‌های اوج مصرف (خردادماه تا شهریورماه)، حدود ۴۲۰ مگاوات از برق این نیروگاه پس از راه‌اندازی کامل واحد بخار به شبکه سراسری تزریق می‌شود و همین موضوع کمک شایانی به رفع مشکلات کمبود برق در کشور و به‌ویژه استان خوزستان می‌کند.

نخستین واحد بخار نیروگاه سیکل ترکیبی بعثت پارس جنوبی با ظرفیت ۱۶۰ مگاوات و سرمایه‌گذاری بیش از ۴۵۰ میلیون یورو و ۲۳۴ هزار دلار و مبلغ ۳۶۵ میلیارد ریال در هفتم شهریورماه ۱۴۰۱ با حضور جواد اوجی، وزیر نفت و واحد دوم بخار این نیروگاه نیز به ارزش ۱۴۰ میلیون دلار در ۱۱ اسفندماه به دستور رئیس‌جمهوری به‌طور رسمی به بهره‌برداری رسید تا با انتقال توان خود به شبکه سراسری برق کشور بخشی از فشار ناشی از مصرف برق را بکاهد.

نیروگاه سیکل ترکیبی بعثت، به‌منظور تأمین کمبود تولید انرژی الکتریکی مورد نیاز پالایشگاه‌های مستقر در منطقه کنگان مربوط به فازهای ۱۲، ۱۳، ۱۴، ۱۹، ۲۲-۲۴، مجتمع پالایشگاهی سیراف، همچنین افزایش پایداری شبکه برق شرکت نفت و گاز پارس در منطقه عسلویه و کنگان، در مجاورت نیروگاه گازی متمرکز ساخته شده است.

بخش سیکل ترکیبی نیروگاه بعثت در سه بلوک با افزایش ظرفیت تولید برق این نیروگاه، پشتیبانی قابل‌توجهی از تولید پایدار گاز در پالایشگاه‌های پارس جنوبی خواهد داشت، با تکمیل هر سه واحد سیکل ترکیبی، حدود ۵۰۰ مگاوات به توان تولید برق نیروگاه بعثت افزوده می‌شود و ظرفیت مجموعه سیکل ترکیبی و بخش گازی به ۱۵۰۰ مگاوات خواهد رسید.

با توجه به اینکه این توان تولید برق بیش از نیاز و مصرف پالایشگاه‌های یک و دو پارس جنوبی خواهد بود، این ظرفیت پشتیبان، به پایداری شبکه توزیع برق در منطقه کمک می‌کند و توان مازاد آن به شبکه سراسری منتقل می‌شود. با توجه به راه‌اندازی واحد بخار، انرژی حرارتی ناشی از گازهای خروجی از توربین‌های گازی نیروگاه‌ متمرکز، بازیافت و در توربین‌های بخار بخش سیکل ترکیبی استفاده می‌شود که طی این فرآیند، در مصرف گاز برای تولید برق صرفه‌جویی قابل‌توجهی خواهد شد.

کد خبر 470737

منبع خبر از سایت شانا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *