loader image

وزیر نفت در دومین همایش اقتصادی دریای خزر شرکت می‌کند

به گزارش شانا، احمد اسدزاده، معاون امور بین‌الملل و بازرگانی وزیر نفت با اعلام این خبر و با بیان اینکه ریاست هیئت ایرانی حاضر در دومین همایش اقتصادی خزر را محمد مخبر، معاون اول رئیس جمهوری برعهده دارد، اظهار کرد: برگزاری این همایش فرصت بسیار مناسبی برای بررسی زمینه‌های همکاری کشورهای حاشیه دریای خزر است.

وی تصریح کرد: در این همایش فرصت پیگیری موضوعاتی مانند توسعه همکاری‌های فنی، مهندسی، فناوری و آموزشی حوزه نفت و گاز، توسعه همکاری‌ها در حوزه تجارت، سوآپ و ترانزیت نفت، گاز و فرآورده‌های نفتی، ایجاد کنسرسیوم مشترک انرژی با حضور شرکت‌های بخش خصوصی و دولتی همسایگان دریای خزر برای توسعه و بهربرداری از میدان‌های نفتی دریای خزر وجود دارد.

معاون امور بین‌الملل و بازرگانی وزیر نفت از ایجاد صندوق سرمایه‌گذاری مشترک بین کشورهای همسایه دریای خزر و استفاده از آن برای تأمین مالی برنامه‌های توسعه‌ای صنعت نفت و بهره‌برداری از منابع نفتی دریای خزر و توسعه همکاری‌ها و مشارکت شرکت‌های دانش‌بنیان فعال در حوزه نفت و گاز کشورهای همسایه دریای خزر برای اجرای پروژه‌های اولویت‌دار، تبادل دانش و توسعه تجارت به‌خصوص در بخش پالایشگاهی و پتروشیمی به‌عنوان دیگر موضوعات قابل طرح در این همایش نام برد.

اسدزاده گفت: در این همایش قرار است میزگردی با عنوان «پروژه‌های همکاری انرژی حوزه دریای خزر» برگزار شود که در آن درباره دیدگاه کشورهای همسایه خزر در زمینه فرصت‌های سرمایه‌گذاری در منابع انرژی آن دریا بحث و تبادل نظر می‌شود.

همایش اقتصادی خزر یک رویداد اقتصادی بین‌المللی است که هدف آن فراهم آوردن زمینه‌ای برای ایجاد شرایط برای پروژه‌های بزرگ سرمایه‌گذاری و همکاری‌های اقتصادی و تجاری برای کشورهای حاشیه خزر است. نخستین همایش اقتصادی خزر در سال ۱۳۹۸ در آوازا ترکمنستان برگزار شد و هدف اصلی آن کمک به غلبه بر موانع جغرافیایی و اطلاعاتی برای سرمایه‌گذاری در کشورهای منطقه خزر بود.

ایران، روسیه، ترکمنستان، قزاقستان و آذربایجان کشورهای همسایه خزر هستند.

منبع خبر از سایت شانا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *