loader image

پیش‌بینی افزایش مصرف گاز خانگی به روزانه ۶۵۰ میلیون مترمکعب در دی‌ماه

پیش‌بینی افزایش مصرف گاز خانگی به روزانه ۶۵۰ میلیون مترمکعب در دی‌ماه

مدیر دیسپچینگ شرکت ملی گاز ایران از پیش‌بینی برای افزایش مصرف گاز کشور در بخش خانگی به روزانه ۶۵۰ میلیون مترمکعب در دی‌ماه امسال خبر داد.

به گزارش خبرنگار شانا، محمدرضا جولایی صبح امروز (پنج‌شنبه، ۲۴ آذرماه) در جریان بازدید وزیر نفت از مدیریت دیسپچینگ شرکت ملی گاز ایران ضمن ارائه گزارشی از وضع تولید و مصرف گاز کشور در بخش‌های مختلف گفت: هم‌اکنون به‌طور میانگین روزانه حدود ۵۹۰ تا ۶۰۰ میلیون مترمکعب گاز در بخش خانگی – تجاری مصرف می‌شود که با توجه به پیش‌بینی‌ هواشناسی مبنی بر کاهش دمای هوا در دی‌ماه در مقایسه با پارسال، این رقم به روزانه ۶۵۰ میلیون مترمکعب افزایش می‌یابد.

وی بیان کرد: مقدار مصرف فعلی گاز، در مقایسه با مدت مشابه پارسال با همین دما، روزانه ۶۰ میلیون مترمکعب افزایش یافته است.

میزان تحویل گاز به بخش نیروگاهی بیش از تعهدات است

مدیر مرکز دیسپچینگ شرکت ملی گاز ایران با اشاره به اینکه از ابتدای آذرماه، به‌طور میانگین روزانه ۱۵۹ میلیون مترمکعب گاز به نیروگاه‌ها تحویل شده که در مقایسه با تعهدات ما برای تحویل روزانه ۱۱۸ میلیون مترمکعب، رقم قابل توجهی است، تأکید کرد: در بخش نیروگاهی امسال افزایش مصرفی حدود ۷ درصد داشته‌ایم که این مقدار در نیروگاه‌های حوزه غیر توانیر به مراتب بیشتر است.

پایداری شبکه گاز کشور

جولایی با بیان اینکه مصرف گاز در تمامی بخش‌های خانگی، صنایع و نیروگاهی افزایش یافته است، افزود: با این وجود، وضع شبکه گازرسانی کاملاً مناسب بوده و خوشبختانه فشار گاز در تمامی نقاط پایدار است.

وی تصریح کرد: حداکثر توان خود را برای تحویل گاز بیشتر به نیروگاه‌ها در روزهای گذشته به‌کار گرفته‌ایم تا سوخت مایع کمتری مصرف کنند.

افزایش ۱۰ درصدی مصرف گاز صنایع

مدیر دیسپچینگ شرکت ملی گاز ایران همچنین از افزایش ۱۰ درصدی مصرف گاز در صنایع خبر داد و گفت: امیدواریم با رعایت شیوه‌های اصلاح الگوی مصرف، شاهد مصرف بهینه گاز در تمامی بخش‌ها باشیم.

جولایی در گزارشی از وضع تولید گاز کشور بیان کرد: با توجه به آمادگی که در بخش بالادستی و پالایشگاه‌ها ایجاد شده است، هم‌اکنون روزانه ۹۷۷ میلیون مترمکعب گاز غنی برداشت می‌شود و ۸۴۳ میلیون مترمکعب گاز به شبکه سراسری کشور تحویل می‌دهیم.

وی با اشاره به اینکه رقم تزریق گاز در مقایسه با پارسال روزانه ۲۰ میلیون مترمکعب افزایش یافته است، افزود: در پارس جنوبی روزانه ۷۰۵ میلیون مترمکعب گاز برداشت می‌شود که یک رکورد محسوب می‌شود.

آرایش زمستانی شبکه انتقال گاز

مدیر مرکز دیسپچینگ شرکت ملی گاز ایران با تأکید بر آمادگی کامل شرکت ملی گاز ایران برای تأمین سوخت زمستانی اظهار کرد: در شبکه انتقال گاز آرایش زمستانی گرفته‌ایم و تمامی خطوط، گاز را با حداکثر توان منتقل می‌کنند، تعمیرات و بازفنی‌های خطوط و پالایشگاه‌ها انجام شده است و همه واحدها آمادگی کامل دارند.

جولایی با بیان اینکه هیچ مشکلی در زمینه تولید و انتقال گاز نداریم، افزود: از هرکدام از پالایشگاه‌های فجر جم و پارسیان روزانه ۶۵ میلیون مترمکعب گاز برداشت می‌شود.

وی با تأکید بر برداشت حداکثری از مخازن ذخیره‌سازی گاز گفت: مقدار برداشت روزانه گاز از پالایشگاه شهید هاشمی‌نژاد روزانه ۴۵ میلیون مترمکعب است.

کد خبر 466063

منبع خبر از سایت شانا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *