loader image

گستره فعالیت‌های اکتشافی شرکت ملی نفت به خارج از مرزهای ایران می‌رود

گستره فعالیت‌های اکتشافی شرکت ملی نفت به خارج از مرزهای ایران می‌رود

مدیر اکتشاف شرکت ملی نفت ایران از توسعه فعالیت‌های وزارت نفت در بخش برون‌مرزی با محوریت فعالیت‌های اکتشافی و تأمین تجهیزات خبر داد.

به گزارش خبرنگار شانا، مهدی فکور صبح امروز (دوشنبه، ۲۳ آبان‌ماه) در نشست با سازندگان داخلی به‌منظور بررسی فرصت‌های تازه کسب و کار، ضمن تأکید بر نقش سازندگان داخلی در توسعه صنعت نفت گفت: بی‌شک صنعت در نبود سازندگان داخلی صنعت نفت نمی‌توانست به جایگاه کنونی دست یابد و بخشی از حیات خود را مرهون سازندگان داخلی است.

وی با بیان اینکه در حوزه اکتشاف، هر منطقه‌ای به تجهیزات متناسب خود برای فعالیت‌ نیاز دارد، اذعان کرد: هرچه پیش‌ می‌رویم، به چاه‌های ژرف‌تر و در نتیجه کالایی با ویژگی‌های خاص‌تر نیاز داریم.

مدیر اکتشاف شرکت ملی نفت ایران با بیان اینکه سازندگان داخلی اکنون کالایی را می‌سازند که در خارج از کشور به آن نیاز است، توضیح داد: متأسفانه در حوزه ساخت داخل مسائلی وجود دارد از جمله آنکه سازندگان داخلی در خارج از کشور شناخته شده نیستند و گاهی فرایند ساخت طولانی می‌شود و این برتری سازندگان بیرون از کشور را رقم می‌زند.

برای پیشگامی در ساخت کالا باید پیرو برنامه اکتشافی بود

فکور با بیان اینکه برنامه‌های تولیدی عموماً منطبق با برنامه‌های اکتشافی هستند، گفت: اگر سازندگان ویژگی‌هایی که مد نظر فعالیت‌های اکتشافی است را دنبال کنند، به‌احتمال زیاد، کالایی که تولید می‌کنند در بخش تولید نیز استفاده می‌شود.

وی با برشمردن مشکلات استفاده از کالای ساخت داخل، تصریح کرد: تیراژ پایین تولید نامتناسب با تقاضا، طولانی شدن فرآیند ساخت در کنار دیگر عوامل منجر به آن می‌شود که تأمین‌کنندگان که گاهی اشتیاق به واردات دارند، سراغ سازندگان خارجی بروند.

مدیر اکتشاف شرکت ملی نفت ایران با ابراز نگرانی از نبود کالای مورد نیاز در شرایطی که به توسعه سریع‌تر برای تأمین امنیت انرژی کشور نیاز داریم، گفت: ترس شخصی من از نبود آینده‌نگری درباره مواد و تجهیزاتی است که برای توسعه مخازن جدید وجود دارد و در صورت نبود تدبیر در این زمینه ما مجبور به واردات می‌شویم.

نقشه راه وزارت نفت ورود به بازار بین‌المللی تجهیزات است

فکور در تشریح موضوع دوم این نشست گفت: وزارت نفت تصمیم دارد مرزهای اکتشاف را از جمهوری اسلامی بیرون ببرد.

وی افزود: این موضوع در نقشه راه وزارت نفت نیز مورد تأکید قرار است و نشست‌هایی با کشورهای خارجی در این زمینه برگزار شده است که در این باره موضوع ونزوئلا بر کسی پوشیده نیست.

مدیر اکتشاف شرکت ملی نفت ایران با اشاره به اینکه شخص وزیر نفت برای فعال‌تر بودن در بخش برون مرزی تأکید دارد، گفت: این مسئولیت از سوی وزیر نفت به مدیریت اکتشاف سپرده شده است و مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران نیز بر آن تأکید دارد.

تاجیکستان برای توسعه صنعت نفت خود دست نیاز به‌سوی ایران دراز کرده است

فکور از سفر هیئت مدیریت اکتشاف شرکت ملی نفت ایران به کشور تاجیکستان یاد کرد و گفت: بنا به‌دستور وزیر نفت بازدیدی از زیرساخت‌های صنعت نفت این کشور برای بررسی زمینه فعالیت‌های توسعه‌ای و تولیدی صورت گرفت.

وی از قرابت فرهنگی و زبانی با این کشور یاد و تصریح کرد: با توجه به نیاز مبرم این کشور برای توسعه بخش انرژی و نیاز به فعالیت‌های اکتشافی، تولیدی و پالایشی، قرابت دو کشور می‌تواند نتایج خوبی را به‌دنبال داشته باشد.

مدیراکتشاف شرکت ملی نفت ایران در تشریح شرایط کنونی بخش انرژی این کشور گفت: تاجیکستان اکنون وارد کننده انرژی به‌ویژه از گازپروم روسیه است و تمایل دارد وابستگی خود به این شرکت را کاهش دهد.

فکور افزود: تاجیکستان در حوزه نفت و تجهیزات آن بسیار ضعیف است و بازار خوبی برای سازندگان تجهیزات صنعت نفت به‌شمار می‌رود.

بستر تهاتر تاجیکستان بسیار وسیع است

وی از بازار خوب فرآورده در این کشور یاد کرد و گفت: پالایشگاه‌های ساده این کشور نیازمند راهبری و نفت‌خام هستند و از طرفی به واردات فرآورده برای نیازهای داخلی خود وابسته هستند.

مدیر اکتشاف شرکت ملی نفت به معادن گسترده این شرکت اشاره کرد و افزود: معادن ذغال سنگ، طلا، آلمینیوم و اورانیوم این کشور بسیار غنی هستند و تاجیکستان در کنار تمایل برای توسعه بخش نفت خود برای تهاتر کالا بسیار مصر است.

وی بر لزوم شناخت از بازار این کشور پیش از همکاری تأکید کرد و گفت: این کشور توان مالی قوی ندارد اما از بسیاری از کشورهایی که اکنون با آن‌ها همکاری داریم قوی‌تر است، با این وجود باید شناخت کافی از بازار و قوانین آن پیش از همکاری به‌وجود آید.

بنا بر این گزارش در این نشست سازندگان داخلی به بیان معضلات و مشکلات خود در حوزه فعالیت به‌ویژه صادرات تجهیزات و همکاری‌های جهانی پرداختند و راهکارهای برون‌رفت از این مشکلات بررسی شد.

کد خبر 464166

منبع خبر از سایت شانا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *