loader image

وزارت نفت برای تحقق رقم فروش نفت در بودجه ۱۴۰۲ همه توان خود را به‌کار می‌گیرد/ افزایش ۴۰ درصدی عملکرد وصولی درآمدهای نفتی در ۱۰ ماه اخیر

وزارت نفت برای تحقق رقم فروش نفت در بودجه ۱۴۰۲ همه توان خود را به‌کار می‌گیرد/ افزایش ۴۰ درصدی عملکرد وصولی درآمدهای نفتی در ۱۰ ماه اخیر

وزیر نفت گفت: مقدار فروش نفت و میعانات گازی در بودجه سال ۱۴۰۲ یک میلیون و ۴۰۰ هزار بشکه در روز دیده شده است، ان‌شاءالله وزارت نفت با همه ظرفیت‌هایی که دارد تلاش خود را برای تحقق این عدد در بودجه سال آینده به کار می‌گیرد.

به گزارش خبرنگار شانا، جواد اوجی امروز (سه‌شنبه، ۱۱ بهمن‌ماه) در نشست علنی مجلس شورای اسلامی و در جریان گزارش کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس درباره بررسی عملکرد مهم‌ترین احکام تبصره‌ها و ردیف‌های مرتبط با درآمدهای عملیاتی (با محور درآمدهای مالیاتی) و واگذاری دارایی‌های سرمایه‌ای در قانون بودجه سال ۱۴۰۱ کل کشور اظهار کرد: عملکرد وصولی درآمدهای نفتی در ۱۰ ماهه اخیر درباره فروش نفت، گاز و فرآورده‌های نفتی و میعانات گازی نزدیک به ۴۰ درصد بیشتر از دوره مشابه پارسال بوده است، همچنین وصول درآمدهای نفت و میعانات گازی نیز ۱۰ میلیون بشکه بیشتر از ۱۰ ماه سال ۱۴۰۰ بوده است.

وی با بیان اینکه با توجه به ارقام فروش نفت و میعانات گازی و خالص گاز صادراتی ان‌شاءالله با پیش‌بینی‌ها و برآوردهای انجام‌شده بی‌شک بودجه ۱۴۰۱ تحقق می‌یابد، افزود: در زمینه فروش الحمدالله ۱۰۰ درصد تحقق داشته‌ایم، وصول ما روال عادی دارد و به‌طور معمول یک تا چهار ماه زمان‌بر است که البته به فاصله ما با کشورهایی که بحث فروش نفت را داریم نیز بستگی دارد.

وزیر نفت در بحث تبصره ۱۴ بودجه نیز اعلام کرد: در این بخش و در بحث فروش فرآورده‌های داخلی در ۱۰ ماه اخیر ۱۳۳ درصد فروش داخلی فرآورده‌های نفتی داشته‌ایم، اما در بحث صادرات فرآورده‌های نفتی به لحاظ افزایش مصرف بنزین و گازوئیل در کشور که بعضی از مواقع نیز تا ۱۳۰ میلیون لیتر هم مصرف بنزین ثبت شده است تا امروز نزدیک به ۷۰ درصد تحقق یافته است، اما باید اعلام کرد که در مجموع در تبصره ۱۴ تا امروز نزدیک به ۷۸ درصد وصولی داریم.

اوجی درباره فروش دارایی و سهام نیز گفت: وزارت نفت و دولت دو بخش عمده را در این حوزه دارد؛ یکی درصدی از پالایشگاه شازند و نزدیک به ۲۰ درصد سهام پتروشیمی خلیج فارس است که سهام پتروشیمی خلیج فارس ۱۲ درصد از طریق مزایده به فروش گذاشته شد که خوشبختانه صندوق بازنشستگی صنعت نفت نیز در این مزایده برنده شد.

وی به بحث فروش اوراق نیز اشاره و اعلام کرد: فروش اوراق در سال ۱۳۹۹، ۲۳.۵ هزار میلیارد تومان بوده که به‌طور کامل انجام شده و در سال ۱۴۰۰ نیز ۲ هزار میلیارد تومان بود که آن هم انجام و صرف هزینه‌ها شده، در سال ۱۴۰۱ وزارت نفت درباره فروش اوراق موردی در بودجه نداشته است.

وزیر نفت تصریح کرد: در حوزه صادرات گاز ۱۵ درصد بیش از سال ۱۴۰۰ وصولی درآمد داشته‌ایم و در بحث صادرات گاز نیز طی همین ۱۰ ماه به‌طور کامل تحقق یافته است.

اوجی به بودجه سال ۱۴۰۲ اشاره و اظهار کرد: فروش نفت و میعانات در این بودجه عدد یک میلیون و ۴۰۰ هزار بشکه در روز قلمداد شده است، ان‌شاءالله وزارت نفت با همه ظرفیت‌هایی که دارد تلاش خود را انجام می‌دهد تا این مورد نیز در بودجه تحقق یابد.

وی در پاسخ به پرسش نمایندگان مجلس شورای اسلامی در خصوص تحقق بودجه سال ۱۴۰۲ در موضوع فروش نفت، میعانات و تبصره ۱۴ قانون بودجه نیز گفت: تدوین بودجه سنواتی فرآیندی داشته که در کمیسیون‌های تخصصی دولت با دستگاه‌هایی که تأمین‌کننده این منابع هستند نشست‌های مختلفی برگزار می‌شود و کارشناسان نظر خود را در این خصوص مطرح می‌کنند و سرانجام این سازمان برنامه‌وبودجه است که پیشنهاد را در صحن مطرح می‌کند.

اوجی ادامه داد: در بحث بودجه سال ۱۴۰۰ نیز وقتی دولت سیزدهم آغاز به‌کار کرد تا اوایل شهریورماه کل وصول درآمدهای نفتی ما ۵ میلیارد دلار بود و بسیاری پیش‌بینی می‌کردند محال است بودجه سال ۱۴۰۰ هم از محل فروش نفت و میعانات محقق شود، اما به لطف الهی و تلاش جهادی همکاران ما در وزارت نفت، ۱۰۰ درصد بودجه سال ۱۴۰۰ را محقق کردیم.

وزیر نفت تصریح کرد: وقتی بودجه سال ۱۴۰۱ نیز در دولت و مجلس مصوب شد بسیاری پیش‌بینی می‌کردند این بودجه نیز تحقق نخواهد یافت، اما به لطف الهی و تلاشی که انجام شد بازارهای مختلفی را شناسایی و از همه ظرفیت‌ها استفاده کردیم و خوشبختانه به اعداد و ارقامی که در فروش نفت مدنظر بود رسیدیم. به این ترتیب از سال ۱۳۹۷ که ترامپ ملعون تحریم‌های ظالمانه برای کشور جمهوری اسلامی در حوزه فروش نفت و میعانات گازی رقم زد به اعداد و رکوردهای جدیدی دست یافتیم.

وی اظهار کرد: در بحث بودجه ۱۴۰۲ نیز مباحث و گفت‌وگوهای زیادی انجام شد و به هر جهت وزارت نفت همه تلاش خود را انجام خواهد داد تا ان‌شاءالله پیش‌بینی انجام‌شده در خصوص فروش نفت محقق شود.

اوجی افزود: امسال در بحث تولید گاز رکورد بی‌سابقه‌ای زده شد، به‌گونه‌ای که در پارس جنوبی روزانه ۷۰۵ میلیون مترمکعب برداشت گاز داشتیم و در میدان‌های مشترک و مستقل، برداشت گاز خام ما نزدیک به یک میلیارد مترمکعب بود.

وزیر نفت گفت: حداکثر ظرفیت فرآورش در ۲۱ پالایشگاه گازی اتفاق افتاد، همچنین شبکه‌های انتقال گاز کمک بزرگی برای تأمین گاز بخش خانگی انجام دادند، اما اگر بخواهیم همین‌طور تولید کنیم و این رویه نامتعارف و غیر بهینه‌سازی ادامه یابد و این‌گونه مصرف شود مشکلی که امسال در بحث گاز داشتیم تکرار خواهد شد.

وی تصریح کرد: ما در بحث فروش فرآورده‌ها در داخل تحقق بیشتری داشته‌ایم، زیرا با مصرف بی‌رویه بنزین و گازوئیل در کشور مواجه هستیم. در بحث مصارف گاز همین‌گونه است. با هر مترمکعب گازی که بهینه مصرف و صرفه‌جویی شود می‌توانیم صادرات را افزایش دهیم. امروز قراردادهای خوب گازی با کشورهای همسایه داریم، هرچه نتوانیم گاز صادر کنیم باید از سوخت مایع و فرآورده‌های دیگر استفاده کنیم و به تبع آن درآمدهای دولت در تبصره ۱۴ نیز کاهش می‌یابد.

اوجی اظهار کرد: در بحث بهینه‌سازی پیشنهادهای خوبی در بودجه سال آینده آمده است. به‌عنوان کسی که ۳۳ سال در صنعت نفت و گاز کشور فعالیت داشته معتقدم ماده ۱۲ باید اصلاح شود، زیرا اصلاح این ماده انگیزه‌ای برای سرمایه‌گذار که می‌خواهد سرمایه‌گذاری انجام دهد ایجاد خواهد کرد.

کد خبر 468202

منبع خبر از سایت شانا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *