loader image

پیشرفت بیش از ۹۰ درصدی توسعه پتروشیمی کنگان

پیشرفت بیش از ۹۰ درصدی توسعه پتروشیمی کنگان

رئیس هیئت‌رئیسه صندوق‌های بازنشستگی صنعت نفت اعلام کرد که پیشرفت واحد الفین طرح توسعه پتروشیمی کنگان از ۹۰ درصد عبر کرد.

به گزارش شانا به نقل از صندوق‌های بازنشستگی صنعت نفت، عبدالحسین بیات در این باره گفت: پیشرفت فیزیکی پتروپالایش کنگان از دو سال گذشته تاکنون در بخش پلی‌اتیلن از ۵ درصد به ۶۶ درصد، در بخش یوتیلیتی از ۱۸ درصد به ۷۴ درصد، در بخش الفین از ۶۰ درصد به بیش از ۹۰ درصد رسیده است؛ همچنین در بخش پلی‌اتیلن پتروشیمی سروش مهستان عسلویه از ۲۰ درصد به ۷۲ درصد، در بخش پلی‌اتیلن پتروشیمی نگین مهستان کنگان از ۱۵ درصد به۶۷ درصد و در بخش PDH & PP شرکت پتروشیمی آلای مهستان از ۲ درصد به ۳۸ درصد پیشرفت رسیده است.

وی با بیان اینکه طرح‌های پتروپالایش کنگان در دو فاز پتروپالایش و واحدهای پایین‌دست پتروشیمی اجرا می‌شوند، افزود: فاز نخست این طرح شامل واحدهای بازیابی اتان و یوتیلیتی است که در بهمن‌ماه سال ۱۳۹۹ راه‌اندازی و در اردیبهشت‌ماه سال ۱۴۰۰ افتتاح شد؛ فاز دوم طرح نیز شامل واحدهای پلی‌پروپیلن و پلیمری است که ظرفیت تولید سالانه پلیمر این طرح تا پایان سال ۱۴۰۲ به ۹۱۰ هزار تن می‌رسد و با راه‌اندازی واحد پلی‌پروپیلن (شرکت آلای مهستان)، مجموع ظرفیت تولید سالانه محصولات پلیمری این شرکت در سال ۱۴۰۴ به یک‌میلیون و ۳۶۰ هزار تن خواهد رسید؛ درآمدزایی این واحدها در سال ۱۴۰۴ یک میلیارد و ۹۹۵ میلیون دلار پیش‌بینی می‌شود.

رئیس هیئت‌رئیسه صندوق‌ها تصریح کرد: خوراک مصرفی این پتروپالایش از محل فاز ۱۲ پارس جنوبی تأمین می‌شود.

بیات اظهار کرد: بخش تأمین مالی طرح‌ها بدین صورت بوده است که در فاز نخست شامل واحدهای بازیابی اتان و یوتیلیتی است ۷۲ درصد آورده سهامدار و ۲۸ درصد تسهیلات بانکی و ارزی؛ در فاز دوم، در واحد HDPE II و یوتیلتی، ۷۸ درصد آورده سهامدار و ۲۲ درصد تسهیلات بانکی و ارزی؛ در واحد الفین، ۷۹ درصد آورده سهام‌دار و ۲۱ درصد تسهیلات بانکی و ارزی؛ در واحد HDPE I، ۹۶ درصد آورده سهامدار و چهار درصد تسهیلات بانکی و ارزی و در واحدهای LLDPE و PDH & PP، به طورکامل آورده سهامدار.

وی با اشاره به پیامدهای مثبت پروژه پتروپالایش کنگان برای مسائل محیط زیستی، گفت: جلوگیری از سوزاندن ترکیبات سنگین فاز ۱۲ پارس جنوبی به‌عنوان سوخت و ایجاد ارزش‌افزوده با تکمیل زنجیره ارزش و ایجاد اشتغال برای ۱۴۰۰ نفر به‌صورت مستقیم از نکات حائز اهمیت این طرح ملی است.

خلق منابع پایدار

براساس این گزارش، صندوق بازنشستگی صنعت نفت حدود دوسوم منابع پرداختی مستمری و مقرری بازنشستگان و بازماندگان زیر پوشش را از محل همین نوع سرمایه‌گذاری‌ها تأمین می‌کند؛ لذا برای استحکام‌بخشی هر چه بیشتر، فرآیند سرمایه‌گذاری‌ها از ۲ سال پیش تاکنون با برنامه خلق منابع پایدار برای صندوق‌ها آغاز شده است.

صندوق بازنشستگی صنعت نفت از سازوکارها و ظرفیت‌های تأمین منابع برای توسعه پروژه‌های خود بهره می‌برد. در راهبرد نو، این گروه اقتصادی کوشش می‌کند باتکیه‌ بر اعتبار و نشان تجاری خویش و با بهره‌مندی از منابع بازار سرمایه و بانک‌ها برای صندوق ارزش‌افزوده و پروژه ایجاد کند؛ بنابراین تسهیلات دریافتی پس از یک تا دو سال بازپرداخت می‌شود؛ اما پروژه‌ها و صنایع ساخته‌شده، با تقویت منابع ورودی آن، تا سال‌ها برای صندوق نفت باقی خواهند ماند.

کد خبر 476012منبع خبر از سایت شانا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *